شناسه خبر : 76484
تاریخ انتشار : 1400/08/08 10:55
چگونه می‌شود بدون طرح شکایت به همسایه مزاحم تذکر داد؟

نورنیوز بررسی کرد؛

چگونه می‌شود بدون طرح شکایت به همسایه مزاحم تذکر داد؟

به موجب قانون اساسی، هیچ کس نمی‌تواند برای برخورداری از حقوق خود، سبب اضرار یا ضرر رسانیدن به دیگران شود.

نورنیوز ـ گروه جامعه: آپارتمان‌نشینی به عنوان یکی از مهم‌ترین شیوه‌های زیست شهری به ویژه در شهرهای بزرگ و پر جمعیت رواج گسترده‌ای یافته و به تبع آن مشکلات و چالش‌های زیادی را نیز به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ آپارتمان‌نشینی پدید آورده است.

عدم مراعات حقوق همسایگان از سوی برخی ساکنین مجتمع‌های مسکونی و سلب آسایش سایرین از جمله مهمترین چالش‌های آپارتمان‌نشینی است‌.

در پاره‌ای موارد مجادلات همسایگان در مجتمع‌های مسکونی حتی به دعوا و درگیری نیز کشیده شده و منجر به طرح دعوا در محاکم می‌شود.

در این رابطه بسیاری از افراد به دلایلی همچون رودربایستی یا مشغله کاری، نمی‌خواهند به صورت مستقیم اقدام به شکایت از همسایه مزاحم نمایند و ترجیح می‌دهند با تذکر به او مشکل را حل کنند.

سوالی که در این خصوص وجود دارد این است که نحوه تذکر به همسایه مزاحم به چه صورت است؟

به موجب قانون اساسی، هیچ کس نمی‌تواند برای برخورداری از حقوق خود، سبب اضرار یا ضرر رسانیدن به دیگران شود؛ لذا اینکه برخی عقیده دارند که در چارچوب خانه خود مجاز به هر اقدامی هستند دیدگاه کاملا اشتباهی است و با مبانی حقوقی امروزی سازگاری ندارد.

در موضوع آپارتمان‌نشینی که زندگی همه ساکنین مجتمع مسکونی به نوعی با یکدیگر در ارتباط است، عدم رعایت حقوق دیگران توسط یک واحد، بقیه را با آزار و اذیت و مزاحمت مواجه می‌کند.

بر همین اساس؛ در قانون تملک آپارتمان‌ها، قواعدی مشخص شده که بر اساس آن حتی عدم پرداخت شارژ توسط واحدها نیز قابل پیگیری قضایی است. همچنین، آزار و اذیت رساندن به همسایه‌ها نیز بر اساس این قانون ممنوع شده و مجازات‌هایی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

برای شکایت از مزاحمت همسایه راهکارهای حقوقی نیز پیش‌بینی شده که بر اساس آن می‌توان اقدام به طرح شکایت از همسایه مزاحم نمود.

با این حال قانونگذار ابزاری حقوقی در اختیار شهروندان قرار داده است که به موجب آن هر کس می‌تواند قبل از اینکه حقوق قانونی خود را از طریق مراجع قانونی مطالبه کند، با فرستادن اظهارنامه برای طرف مقابل، ایفای تعهدات قانونی را از او درخواست کند.

امروزه ارسال اظهارنامه کاربردهای فراوانی پیدا کرده و یکی از کاربردهای آن تذکر دادن به همسایه مزاحم از طریق اظهارنامه قضایی است.

بر این اساس اگر فردی با آزار و اذیت‌های همسایه مواجه شد و بنا به دلایلی قصد طرح شکایت نداشت، می‌تواند با استفاده از اظهارنامه به همسایه مزاحم تذکر بدهد و به او اعلام نماید که اقداماتش سبب آزار و اذیت شده است.

نکته مهمی که در ارتباط با نحوه تذکر به همسایه مزاحم از طریق ارسال اظهارنامه وجود دارد این است که اظهارنامه یک ابزار حقوقی و قانونی است که اعتبار و رسمیت دارد. قانون‌گذار فرستادن اظهارنامه را امری مورد قبول تلقی کرده و بنابراین بی‌توجهی به اظهارنامه، آثارحقوقی خاصی دارد.

معمولا در چنین شرایطی، همسایه مزاحم پس از دریافت تذکر از طریق اظهارنامه باید مشکل پیش آمده را رفع کند، در غیر این صورت فرد ارسال کننده می‌تواند از همسایه مزاحم شکایت کند و اظهارنامه را نیز ضمیمه نموده و برای اثبات ادعایش به آن استناد نماید.

 


اخبار مرتبط










نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی