شناسه خبر : 75672
تاریخ انتشار : 1400/07/01 20:17
رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان: دایکندی در آستانه یک فاجعه است

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان: دایکندی در آستانه یک فاجعه است

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در یک پیام فیس‌بوکی نوشت: " دایکندی در آستانه یک فاجعه است."

نورنیوز-گروه بین‌الملل: محمد محقق نوشته است که "طالبان نیروى ضربتى شان را وارد منطقه کندیر و دهن ناله کرده‌اند و مردم هزاره را از مناطق حاصلخیز شان کوچ داده زمین‌هاى شان را به هوادارن طالبان توزیع می‌کنند"محقق با انتشار فرمان‌هایی از جانب طالبان نوشته است که آن‌ها به حدود 800 فامیل هشدار داده ‌اند تا مناطق شان را تا ساعت 2 بعد از ظهر امروز به وقت محلی ترک کنند در غیر آن با برخورد نظامى مواجه می‌شوند".

در نامه‌اى منسوب به امین‌الله زبیر، والى طالبان به ولسوال گیزاب که در صفحه محمد محقق نیز انتشار یافته، تذکرداده شده است که طالبان در صورت لزوم، از نیروى نظامى استفاده کنند.محمد محقق در همین حال نوشته است که طالبان به مردم محل گفته‌اند در صورت شکایت بعدا به محکمه مراجعه کنند. محمد این تصمیم طالبان را زیر سوال برده است که این چگونه نظامی است که خانه و زمین مردم پیش از فیصله محکمه غصب می شود؟

او از رهبری طالبان درخواست کرده است تا از کوچاندن هزاره ها در آستانه فرا رسیدن فصل سرما جلوگیری کنند و از سازمان ملل متحد نیز تقاضا کرده است که از این فاجعه انسانی که "براساس خصومت‍‌های قومی و مذهبی انجام می‌شود" جلوگیری کند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر کوچ اجباری مردم ولایت پنجشیر و شیعیان قندهار از سوی طالبان در رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

هرچند هنوز مقامات طالبان واکنشی در این باره نشان نداده اند اما به نظر می‌رسد این موضوع دارای می‌تواند در افغانستان منجر به گستت های بیشتر و بروز اختلافات جدیدی شود.

طالبان تا کنون سعی کرده است خودش را متفاوت از دهه های گذشته نشان دهد و این اتفاق می‌تواند منجر به ثبت نقطه تاریکی در کارنامه این گروه شود.


اخبار مرتبط








نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی