شناسه خبر : 75334
تاریخ انتشار : 1400/06/19 15:33
گسترش زرادخانه‌های موشکی عربستان و رژیم صهیونیستی

گسترش زرادخانه‌های موشکی عربستان و رژیم صهیونیستی

«مارک فیتزپاتریک» تحلیلگر اندیشکده «موسسه بین المللی مطالعات راهبردی» اعتقاد دارد: اسرائیل و عربستان زرادخانه قابل توجه موشکی در اختیار دارند که به طور پنهانی گسترش یافته و در مورد آن ها هیچ صحبتی نمی شود و از توجه ها به دور مانده اند.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: در چند سال اخیر موضوع توان موشکی ایران به بهانه ای برای غرب علیه تهران تبدیل شده است و حتی دولت ترامپ از این توانایی ایران به عنوان یکی از بهانه های خود برای خروج از توافق برجام در سال 2018 استفاده کرد. این درحالی است که واشنگتن و متحدان آن هیچگاه به تلاش های دیگران در منطقه خاورمیانه در زمینه توسعه فناوری هسته ای و موشکی توجه نشان نداده و چشمان خود را بسته اند و این گونه اقدامات  را زیر ذره بین نمی برند.

به تازگی «مارک فیتزپاتریک» معاون اجرایی پیشین «موسسه بین المللی مطالعات راهبردی» (IISS) در دو گزارش به بررسی ابعاد توانایی موشک های بالستیک عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی پرداخته است.

وی تاکنون دو گزارش را با عنوان «بررسی اجمالی برنامه موشک های بالستیک عربستان و اسرائیل» منتشر کرده است.

صهیونیست ها و تداوم راهبرد سکوت هسته ای در بحث موشک بالستیک

مارک فیتزپاتریک در بررسی های خود در مورد توان موشکی رژیم صهیونیستی آورده است که این رژیم سامانه های موشک بالستیک کوتاه‌برد، میانبرد و دوربرد را در اختیار دارد. وی تصریح دارد  اسرائیل و عربستان هم در منطقه خاورمیانه حضور دارند و زرادخانه قابل توجه موشکی را در اختیار دارند اما در مورد آن ها صحبت نمی شود.»وی دلیل این بی توجهی را اقدام پنهانی و رسانه ای نکردن پیشرفت های موشکی از سوی عربستان و اسرائیل عنوان کرد. 

در گزارش اندیشکده فوق آمده است :تل آویو نخستین موشک های بالستیک خود را در دهه 1960 با همکاری فرانسه توسعه داد. چند سال بعد با وجود عقب نشینی فرانسه اما اسرائیل به تنهایی برنامه خود را پیش برد و در جنگ سال 1973 از موشک سوخت جامد دو مرحله ای Jericho-۱ خود با برد ۵۰۰ کیلومتر رونمایی کرد. از دهه 1990 موشک های با قابلیت حمل کلاهک هسته ای به تدریج جایگزین موشک های پیشین شدند. طبق این گزارش، مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) در واشنگتن برآورد کرد موشک های Jericho-3 دارای برد 4800 تا 6500 کیلومتر با محموله 1000 تا 1300 کیلوگرم است.

وی افزود: علاوه بر این موشک های سوخت جامد جدید LORA هم از جمله جدیدترین تولیدات اسرائیل و در کلاس اسکندر روسیه هستند. 

فیتزپاتریک آوریل همچنین نوشت: سال 2021 کشته شدن چند اسرائیلی  در انفجار تاسیسات موشکی، گمانه زنی ها در مورد آزمایش موشک های پیشرفته جدید مطرح شد. البته این بار هم مثل همیشه مقام های اسرائیلی چیزی بروز ندادند و آن را یک آزمایش کنترل شده بیان کردند.

عربستان سعودی؛ چرخش موشکی به سوی چین و نارضایتی آمریکا

این کارشناس در گزارش دیگری در مورد فعالیت های موشکی عربستان سعودی آورده است: ریاض از اواخر دهه 1980 با اتکا به واردات از چین واردات موشک را آغاز کرد اما اکنون به دنبال تقویت توان تولید بومی موشک بالستیک است.

فیتزپاتریک بررسی قابلیت های موشکی کشورهای منطقه را مناسب دانست و افزود: عربستان سعودی در رژه دفاعی سال 2014 خود نخستین بار از دو موشک بالستیک دانگ فنگ3  ("باد شرقی" ، DF-3) که سال 1988 به صورت مخفیانه از چین وارد کرده بود، به نمایش گذاشت. برخی منابع اطلاعاتی آمریکا بُرد این موشک ها را حتی بیشتر از 2 هزار کیلومتر بیان کرده اند با اینحال دقت اصابت آن ها پایین ارزیابی شده است.

گفته می شود قبل از این تاریخ هم ریاض موشک های کوچکتر DF-21 را از چین خریداری کرد که مدل اصلی آن حتی قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارد. این موشک ها نیز برد 1700 کیلومتری دارند.

طبق این گزارش ؛در چند سال اخیر عربستان به صورت جدی تر وارد بحث تولید بومی موشک های بالستیک شده است. از سال 2019 تصاویر و گزارش های رسانه ای از پایگاه موشکی الوطح منتشر شد که مکانی برای تولید موتورهای سوخت جامد بود. کارشناسان ساختار این پایگاه را شبیه تاسیسات چینی می دانند؛ برملا شدن این موضوع باعث عصبانیت آمریکا شد. برخی اعتقاد دارند رویکرد تند واشنگتن نسبت به قتل جمال خاشقچی نیز از این موضوع سرچشمه گرفت.

فیتزپاتریک عنوان داشت :چین عضو پیمان MTCR نیست اما پذیرفته است تا دستورالعمل های اصلی آن را که مانع فروش چنین موشک ها و فناوری هایی می شود، رعایت کند. آمریکا اعتقاد دارد چین به این تعهد پایبند نمانده است. در سال 2018 موشک بالستیک کوتاه بردی در کلاس موشک اسکندر در اوکراین آزمایش شد که منابع اطلاعاتی حامی مالی آن را عربستان عنوان کردند.

نکته ای که موجب تعجب مقام های آمریکایی شده این است که عربستان سعودی برخلاف امارات و بحرین به دنبال خرید سیستم های موشکی تاکتیکی از آمریکا نبوده است.

این گزارش تاکید دارد: انگیزه عربستان در دستیابی به موشک بالستیک به صورت کامل مشخص نیست مگر اینکه بخواهد با برخی کشورها  رقابت می کند. این در حالی است که موشک های DF-3 که در اختیار ریاض قرار دارند برد بی سابقه ای در منطقه ای دارند؛ معلوم نیست تلاش عربستان برای توسعه موشک ها دارای فناوری حمل کلاهک هسته ای، با چه هدفی دنبال می شود.

این کارشناس تصریح کرد : این سیاست های عربستان که به صورت عمده پنهانی پیگیری می شود در کنار همکاری های گسترده موشکی با چین  به صورت جدی هنجارهای عدم اشاعه ای را تضعیف کرده است. فیتزپاتریک تاکید کرد : «اگر قرار است موشک های بالستیک در همه جای منطقه محدود شوند باید سیستم های موشکی عربستان، مصر، سوریه و ترکیه و امارات هم مورد بررسی قرار بگیرند».


اخبار مرتبط










نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی