شناسه خبر : 75054
تاریخ انتشار : 1400/06/08 12:53
هنگام پرداخت اینترنتی فیلترشکن را خاموش کنید!

هنگام پرداخت اینترنتی فیلترشکن را خاموش کنید!

در موقع انجام خریدهای اینترنتی فیلترشکن خود را ببندید، هرچند که در برخی موارد به‌صرف نصب فیلترشکن بدافزارهایی هم با آن نصب می‌شوند که ممکن است اطلاعات شما را کپی و برای مبدأ خود بفرستند.

نورنیوزگروه جامعه: دانستن ساز و کار کلاهبرداری های اینترنتی و آشنایی با آن یکی از ابعاد سواد فضای مجازی است. افراد با یادگیری آن می‌توانند خود و اطرافیان خود را تا حد زیادی از این کلاهبردای‌ها مصون کنند.

فیشینگ چیست و چرا خطرناک است؟

فیشینگ یا تله‌گذاری نوعی شیوه کلاهبرداری برای استخراج اطلاعات شخصی افراد است. هدف کلاهبرداران به‌دست‌آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات بانکی و مانند آن‌ها است تا از طریق آن بتوانند به حساب بانکی دست پیدا کنند.

یا به بیان ساده‌تر هنگامی که شخصی تلاش می‌کند دیگری را فریب دهد تا اطلاعات شخصی او را در اختیارش بگیرد، یک حمله فیشینگ رخ می‌دهد و یک بازار غیرقانونی چند هزارمیلیاردی را تشکیل داده است.

چگونه استفاده از فیلترشکن موجب خالی شدن حساب شما می‌شود؟

شبکه‌های اجتماعی و وبگاه‌های پرداخت آنلاین از جمله اهداف حملات فیشینگ هستند. علاوه‌برآن، ایمیل‌هایی که با این هدف ارسال می‌شوند و حاوی پیوندی به یک وبگاه است که در اکثر موارد حاوی بدافزار هستند. وقتی وی‌پی‌ان شما وصل است و وارد یک درگاه پرداخت می‌شوید و شماره کارت و رمز خود را وارد می‌کنید، در واقع اسم کاربری و رمز خود را به سرور وی‌پی‌ان می‌فرستید و سرور وی‌پی‌ان، آن را به بانک می‌فرستد. اگر طرف مقابل بخواهد سوء‌استفاده کند و وی‌پی‌ان رمزنگاری نباشد، می‌تواند این کار را به‌راحتی انجام دهد؛ به همین دلیل توصیه شده حتماً اگر نیاز به استفاده از وی‌پی‌ان وجود دارد، زمان پرداختن و رفتن به سایت‌های داخلی مثل سایت یارانه، کنکور و دانشگاه که اطلاعات حساسی دارند، وی‌پی‌ان را قطع کنید.

چطور قربانی نشویم؟

در این باره توصیه می‌شود شهروندان از نصب فیلترشکن‌هایی که منبع نامشخص دارد خودداری کنند. همچنین بهتر است برای انجام خریدها و امور بانکی از اپلیکیشن‌هایی که بانک‌ها طراحی کرده‌اند استفاده شود چرا که امنیت بالاتری دارند.

در این شرایط کاربران فضای مجازی و تلفن همراه باید مراقب هرگونه لینک مشکوک در این باره باشند. حتی اس‌ام‌اس‌های به‌ظاهر ساده نیز نباید کاملاً امن تلقی شود چرا که در مواردی افراد پس از بازکردن لینک‌های موجود در اس‌ام‌اس‌ها شاهد خروج اطلاعات شخصی و بانکی خود بوده‌اند.

اخیراً کلاهبرداران با ارسال پیام‌هایی تحت عنوان تمدید اینترنت همراه با اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی کاربران را مجاب می‌کنند تا روی لینک آلوده کلیک کنند و از این طریق اقدام به خالی‌کردن حساب‌های بانکی افراد و یا با دسترسی به اطلاعات شخصی موبایل از آنان اخاذی کنند.

مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا

کلیه شهروندان می‌توانند به‌صورت شبانه‌روزی از طریق شماره تماس 096380 و مراجعه به سایت پلیس فتا، بخش مرکز فوریت‌های سایبری، با کارشناسان پلیس فتا ارتباط برخط برقرار نموده و موارد ذیل را گزارش نمایند:

•    کلاهبرداری اینترنتی (اعلام درگاه‌های بانکی جعلی/ فیشینگ   و...)

•    مزاحمت‌های آنلاین در شبکه‌های اجتماعی 

•    حملات سایبری (هک و...)

•    برداشت غیرمجاز از حساب بانکی

•    اعلام تارنماهای مجرمانه در فضای مجازی

برقراری ارتباط تلفنی با مرکز فوریت‌‌های سایبری یکی از آسان‌ترین روش‌های برقراری ارتباط مردم با پلیس فتا است و افسران حاضر در این مجموعه به‌صورت 24 ساعته در حال خدمت‌رسانی و ارائه مشاوره به مردم هستند و در صورت نیاز به شکایت‌های مردمی نیز رسیدگی لازم را انجام می‌دهند.


نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی