شناسه خبر : 74862
تاریخ انتشار : 1400/05/30 11:25
​چگونگی تنظیم وکالت‌نامه در خارج از کشور

نورنیوز بررسی کرد؛

​چگونگی تنظیم وکالت‌نامه در خارج از کشور

ایرانیان مقیم خارج از کشور برای تنظیم وکالت‌نامه در خارج از کشور باید به نکات ویژه‎‌ای توجه داشته باشند تا اقدامات آنها توسط وکیل در ایران قانونی باشد.

نورنیوز-گروه اجتماعی: تنظیم وکالت‌نامه از سوی ایرانیان خارج از کشور به منظور رسیدگی به درخواست‌هایشان در ایران تابع ضوابطی است که آشنایی با آن برای تسهیل در تنظیم وکالت‌نامه و دقت آن ضروری است.

برای تهیه و تنظیم وکالت‌نامه از سوی هم‌وطنان مقیم خارج از کشور لازم است در ابتدا با مراجعه به سایت «تایید اسناد کنسولی تاک» و ثبت نام در آن، نام کاربری و کلمه عبور انتخاب و ثبت شود.

اطلاعات مربوط به متقاضی به عنوان موکل و اطلاعات وکیل، باید کامل و دقیقاً طبق شناسنامه ایرانی‌ باشد.

پس از ورود به سامانه تاک باید در قسمت پروفایل، نمایندگی یا کنسولگری ایران در کشوری که متقاضی در آن زندگی می‎کند انتخاب و سپس با ورود به قسمت وکالت‌نامه، نوع وکالت‌نامه مورد درخواست انتخاب شود.

پس از تنظیم وکالت‌نامه و تکمیل آن و اطمینان از متن وکالت‌نامه با فشردن کلید تایید، کد رهگیری وکالت‌نامه در صفحه بعد به متقاضی داده می‎شود.

در این خصوص لازم است متقاضی از هرگونه نوشتن، خط زدن و دست بردن در وکالت‌نامه جدا خودداری کند، زیرا وکالت‌نامه مخدوش شده و پذیرفته نخواهد شد.

حتما قبل از تنظیم وکالت‌نامه باید به این مورد دقت شود که متن وکالت‌نامه‌های موجود در سایت‌های مختلف به عنوان نمونه است و نباید هر وکالت‌نامه‎‌ای عینا مثل آنها باشد. 

کلیه قسمت‌های وکالت‌نامه خارج از کشور شامل مشخصات وکیل، مورد وکالت و حدود اختیارات قابل تغییر است و متقاضی می‌تواند مورد وکالت و حدود اختیارات را طبق نیاز خود بنویسید. در هر صورت مسئولیت مفاد وکالت‌نامه بر عهده موکل است. 

ویرایش وکالت‌نامه نیز تابع دستورالعملی است که با ایمیل برای متقاضی ارسال می‌شود. 

کنسولگری‌های ایران بدون هیچ‎گونه دخل و تصرف در محتوا فقط وکالتی را که متقاضی تنظیم کرده‎ به ایمیل‌ او ارسال می‌کنند.

امکان ویرایش وکالت‌نامه در حساب کاربری متقاضی در سامانه تاک وجود دارد لیکن برای ویرایش، بعد از هر بار باید کد ملی و کد رهگیری متقاضی به آدرس ایمیل Takmfa@gmail.com ارسال شود.

تایید وکالت‌نامه در کشور مبدأ هم از طریق مراجعه حضوری و هم از طریق پست انجام می‎شود. 

اگر وکالت‌نامه بار مالی داشته باشد یعنی به وکیل در ایران اجازه انجام دادن نقل و انتقالات مالی را بدهد، باید متقاضی با همراه داشتن کد رهگیری و مدارک شناسایی معتبر به کنسولگری مراجعه و وکالت‌نامه را تحویل بگیرد. 

اگر وکالت‌نامه بار مالی نداشته باشد (برای مثال فقط مربوط به انجام امور اداری در ایران باشد) متقاضی می‌تواند با ارسال کد رهگیری برای کنسولگری از طریق ایمیل متن وکالت‌نامه را دریافت و برای تایید امضا خود به (public notary) دفاتر اسناد رسمی در شهر خود مراجعه کند. 

در صورت تمایل به استفاده از پست، ابتدا باید کد رهگیری و کد ملی متقاضی  به آدرس Takmfa@gmail.com ارسال تا نسخه چاپی وکالت‌نامه ظرف مدت 10 روز  برای او ارسال شود. 

در صورتی که متقاضی تمایل به مراجعه حضوری داشته باشد، می‌تواند با کپی صفحه چاپ شده و کد رهگیری به نمایندگی مربوط مراجعه تا پس از چاپ وکالت‌نامه توسط اداره مربوط، آن را امضاء و سپس تایید کند.

مرحله آخر تایید نهایی وکالت‌نامه در ایران است. وکالت‌نامه باید در ایران به تایید وزارت امور خارجه برسد تا در مراکز رسمی در داخل ایران  قابل استفاده باشد.

 


اخبار مرتبط









نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی