شناسه خبر : 74671
تاریخ انتشار : 1400/05/20 19:36
پیوستن قریب‌الوقوع ایران به پیمان شانگهای

اختصاصی نورنیوز؛

پیوستن قریب‌الوقوع ایران به پیمان شانگهای

بنابر اخبار رسیده به «نورنیوز»؛ با دعوت رسمی تاجیکستان به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری‌های شانگهای از ایران برای حضور در نشست سالیانه سورای سران این پیمان، آیت‌الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران شهریورماه سال جاری در این نشست حضور خواهد یافت.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان امروز خبر از گفتگوی خود با «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه داد و در توئیتی اعلام کرد: خوشبختانه موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگهای برداشته شده و با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد.

از سویی؛ نشست سالیانه شورای سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای قرار است روزهای ۱۶ و ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۵ و ۲۶ شهریورماه سال جاری در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شود.

بنابر اخبار رسیده به «نورنیوز»؛ با دعوت رسمی تاجیکستان به عنوان رئیس دوره‌ای این سازمان از ایران برای حضور در این نشست، آیت‌الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور خواهد یافت.

جمهوری اسلامی ایران که از سال ۲۰۰۵ تاکنون به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای حضور دارد، این بار با درخواست رسمی روسیه که کتبا به دبیرخانه این سازمان ارسال شده، به عنوان عضو دائم پذیرفته خواهد شد.

طبق اساس‌نامه پیمان شانگهای، عضویت دائم کشورهای جدید باید به تائید تمام اعضای دائم سازمان برسد که بنابر اخبار رسیده، این موافقت حاصل شده است.

سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر دارای هشت عضو دائم، یعنی کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است و چهار کشور افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان نیز به عنوان عضو ناظر و شش کشور آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌وگوی آن محسوب می‌شوند.

این سازمان به عنوان یک نهاد با نفوذ همکاری‌های منطقه‌ای، سازمانی میان‌دولتی است که در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شد.

هدف اصلی تشکیل سازمان شانگهای با توجه به ایفای نقش اصلی روسیه و چین در آن، برقراری موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه بود که گرچه هنوز یک معاهده دفاعی چندجانبه به‌شمار نمی‌رود اما تونسته در بسیاری از معادلات منطقه‌ای و جهانی نقش موثری ایفا کند.

کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای مجموعا بیشترین تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی در جهان هستند که با مساحتی در حدود یک چهارم سطح خشکی‌های زمین و حدود نیمی از جمعیت جهان، عملا موجب بر هم خوردن جهان تک قطبی مطلوب آمریکا و ایجاد توازن قدرت در جهان چند قطبی شده‌اند.

حضور ایران به عنوان عضو دائم در این سازمان با توجه به فعالیت‌ها و همکاری‌های گسترده اعضاء آن در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بازرگانی، پولی-بانکی، انرژی و فرهنگی قطعا فضای مناسب‌تری را برای تعاملات بین‌المللی کشورمان فراهم خواهد آورد.  


نورنیوز
اخبار مرتبط












نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی