شناسه خبر : 72979
تاریخ انتشار : 1400/04/05 13:31
کانادا برای فرار از رسوایی «گورها» پای واتیکان را وسط کشید

کانادا برای فرار از رسوایی «گورها» پای واتیکان را وسط کشید

نخست وزیر کانادا باید مسئولیت تاریخی دولت کانادا در قبال نسل‌کشی بومیان را پذیرفته و به جای اقدامات نمایشی در پاسداشت یادبود کودکان قربانی، در برابر رفتارهای ضد حقوق بشری دولت کانادا پاسخگو باشد.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: کشف دو گور جمعی دیگر و پیدا شدن بقایای نزدیک به یک هزار کودک در کانادا که رسوایی تازه برای این کشور مدعی حقوق بشر محسوب می شود، باعث شده تا «جاستین تردو» نخست وزیر کانادا برای کاستن از فشار ناشی از این رسوایی بر کشورش، از پاپ فرانسیس بخواهد تا در خاک کانادا از بومیان این کشور عذرخواهی کند.

نخست وزیر کانادا در پی پیدا شدن نزدیک به یک هزار جسد دیگر در دو گور دسته جمعی، از پاپ خواست برای عذرخواهی از طرف کلیسای کاتولیک به دلیل اداره مدارس شبانه روزی کودکان بومی به کانادا بیاید.

ترودو به خبرنگاران در اتاوا گفت: من شخصاً و مستقیماً با پاپ فرانسیس صحبت کرده ام تا بر وی فشار بیاورم که تنها عذرخواهی مهم نیست و او باید از بومیان کانادا در همین سرزمین عذرخواهی کند. من می دانم که رهبری کلیسای کاتولیک، بسیار فعال و پیگیر اقدامات بعدی است.

مقامات منطقه کووسس (Cowessess)، جایی که گورهای جمعی کودکان در آنجا پیدا شده، اعلام کرده اند که یک گور دسته جمعی با بقایای 751 جسد بی نام و نشان در محل مدرسه مسکونی ماریوال (Marieval) در استان ساسکاچوان کشف کرده اند. این در حالی است که تنها چند هفته از خبر کشف یک گور دسته جمعی 215 بقایای اجساد بی نام و نشان در یک مدرسه سابق شبانه روزی در استان بریتیش کلمبیا می گذرد.

سیستم مدارس شبانه روزی که بین سالهای 1831 و 1996 فعالیت می کرد، حدود 150 هزار کودک بومی را از خانواده های خود جدا و به مدارس مسکونی مسیحی عمدتاً کاتولیک آورد. این مدارس از سوی دولت فدرال اداره می شدند. گزارش یک کمیسیون فدرال نشان می دهد که سیستم این مدارس شبانه روزی نسل کشی فرهنگی را برای مردم بومی کانادا وضع کرده بود.

در اوایل این ماه، پاپ فرانسیس در پی انتشار خبر کشف گورهای دسته جمعی که گفته می شود حتی کودکان سه ساله نیز در میان آنها بوده، از یک عذرخواهی کوتاه هم دریغ کرد اما گفت که کشف بقایای 215 کودک دردناک بوده و خواستار احترام به حقوق و فرهنگ مردم بومی شد.

در عین حال گرچه نخست وزیر کانادا پاپ و واتیکان را عامل این جنایات تاریخی اعلام میکند اما نباید فراموش کرد که این مهاجران به سرزمین کانادا بوده اند که با بومیان بدرفتاری کرده و رفتارهای فرستادگان واتیکان را با سکوت خود تایید می کرده اند. به همین دلیل نخست وزیر کانادا باید مسئولیت تاریخی دولت کانادا را در این خصوص پذیرفته و به جای اقدامات نمایشی در پاسداشت یادبود کودکان قربانی، در برابر رفتارهای ضد حقوق بشری دولت کانادا پاسخگو باشد.

 


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی