شناسه خبر : 48512
تاریخ انتشار : 1399/02/04 16:08
گوترش: کرونا در حال تبدیل شدن به بحران حقوق بشری است

گوترش: کرونا در حال تبدیل شدن به بحران حقوق بشری است

دبیر کل سازمان ملل با انتشار پیامی ویدئویی هشدار داد، همه‌گیری ویروس کرونا در جهان بسرعت در حال تبدیل شدن به یک بحران حقوق بشری است.

دبیرکل سازمان ملل ضمن به اشتراک گذاشتن یک گزارش با موضوع حقوق بشر و شیوع ویروس کرونا درباره تبعات منفی این ویروس بر جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و انسانی زندگی بشر هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل با انتشار پیام ویدئویی هشدار داد، همه‌گیری ویروس کرونا در جهان به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بحران حقوق بشری است.

او با به اشتراک گذاشتن یافته‌های یک گزارش جدید درباره حقوق بشر و شیوع ویروس کرونا گفت: «همه‌گیری کووید-۱۹ یک موضوع اضطراری در زمینه بهداشت عمومی است اما مساله بسیار بزرگتر است، این بحران اقتصادی، بحران اجتماعی و یک بحران انسانی است که به سرعت دارد به یک بحران حقوق بشری تبدیل می‌شود».

گوترش تصریح کرد: «پیغام واضح است: مردم و حقوقشان باید در مرکز توجهات و بر هر چیز دیگری در اولویت باشد».

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد، افزایش سخنرانی‌های نفرت‌پراکن تحت تاثیر و تحریک ملی‌گرایی برخاسته از قومیت، اقتدارگرایی، عوام‌فریبی و هدف قرار دادن گروه‌های آسیب‌پذیر و دست زدن به اقدامات امنیتی گسترده (در برخی کشورها) دارند اقدامات لازم برای پاسخگویی به همه گیری کرونا را تضعیف می‌کنند.

وی هشدار داد: «با پسرفت در زمینه حقوق بشر در برخی کشورها، بحران (شیوع کرونا) می‌تواند بهانه‌ای برای اتخاذ اقدامات سرکوبگرانه شود؛ اقداماتی که هدف آنها ارتباطی به همه‌گیری کرونا ندارند و این غیرقابل قبول است».

گوترش از دولت‌های جهان خواست ضمن اولویت دادن به اهمیت آزادی‌ها و جامعه مدنی، در مقابله با شیوع کرونا مسئولانه رفتار و شفاف‌تر عمل کنند.

همزمان با اظهارات گوترش درباره کرونا روند افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌های این ویروس در ۱۸۵ کشور جهان ادامه یافته است.

طبق آخرین آمار و ارقام دانشگاه «جانز هاپکینز»، بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تا به امروز پنجشنبه به کرونا مبتلا شدند و ۱۸۳۵۰۰ تن جان باختند. بیش از ۷۱۵ هزار نفر از مبتلایان هم درمان شده‌اند.


خبرگزاری فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی