شناسه خبر : 47796
تاریخ انتشار : 1399/01/25 20:20
چرا رانیتیدین ممنوع شد ؟

چرا رانیتیدین ممنوع شد ؟

پس از ممنوعیت رانیتیدین توسط FDA ، سازمان غذا و دارو ایران تولید و توزیع این دارو را ممنوع کرده است.

نورنیوز، گروه اجتماعی: به دنبال اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و اروپا (EMA) درباره وجود یک ناخالصی سرطان‌زا (NDMA) در داروی زانتاک یا همان رانیتیدین، این دارو توسط FDA آمریکا ممنوع اعلام شد.  این ناخالصی در بسیاری از مواد غذایی و آب به میزان اندکی وجود دارد و انتظار نمی‌رود مصرف اندک این ماده خطر ابتلا به سرطان را در انسان افزایش دهد، اما مصرف این ماده به مقدار زیاد می‌تواند انسان را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دهد.

جدید ترین تحقیقات تشان میدهد ، مدت طولانی نگهداری و همچنین دمای بالا، باعث بیشتر شدن این ماده در دارو میشود و ممکن است تا زمان مصرف خطر دارو بسیار زیاد شود. به دنبال این اعلام کشور های مختلف مردم را از مصرف این دارو با هرشکلی منع کرده و به آنها توصیه کرده اند با مشورت پزشک ، داروهای مشابه کم خطر تر استفاده کنند. سازمان غذا و دارو کشورمان نیز پس از انجام آزمایش نمونه های مختلف شرکت های دارو سازی مختلف ، امروز در اطلاعیه‌ای دستور جمع آوری و حذف تمامی فرآورده‌های رانیتیدین در بازار دارویی کشور را صادر کرده است.

مطابق این دستور پس از این تولید و توزیع قرص و آمپول رانیتیدین متوقف شده و از توزیع محصولات تولید شده موجود در کارخانه به شرکت‌های پخش خودداری می‌شود. پیش از این نیز سازمان غذا و دارو در مورد خطرات احتمالی رانیتیدین هشدارهایی داده بود و به مردم توصیه کرده بود تا با تجویز پزشک یا بصورت بدون نسخه از داروهای جایگزین استفاده کنند. اثر رانیتیدین در افرادی که مشکل گوارشی دارند، کاهش اسید ، جلوگیری از زخم و رفلاکس معده میباشد. از داروهای جایگزین ، که مطابق اعلام FDA فاقد NDMA باشند ، فاموتیدین ، لانسوپرازول ،سایمیتیدین،اسومپرازلو امپرازول را میتوان نام برد. هرچند استفاده از دارو بهتر است با نظر پزشک انجام شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی