شناسه خبر : 42352
تاریخ انتشار : 1398/11/21 17:38
آمریکا قول داد به تعهداتش عمل کند!

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی اعلام کرد:

آمریکا قول داد به تعهداتش عمل کند!

در حالی که بیش از 8 ماه از روز اجرای برجام می‌گذرد و آمریکایی‌ها به تعهدات مکتوب خود نیز پایبند نیستند

 به گزارش نورنیوز- رئیس جمهور پس از بازگشت از سفر به نیویورک گفت آمریکا قول داده است به تعهدات خود عمل کند! حسن روحانی رئیس جمهور در سفر به نیویورک و در دیدار‌های مختلف با سران کشورها و همچنین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نیز در نشست‌های مطبوعاتی و ...بر عدم پایبندی آمریکا بر تعهدات خود تاکید کرده و اذعان داشت «ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است». وی پس از بازگشت از سفر به نیویورک و در جمع خبرنگاران با تکرار این گلایه‌ها گفت: آمریکا قول داد به وعده‌های قبلی خود عمل کند. روحانی به این نکته هیچ اشاره‌ای نکرد «آمریکا که به تعهدات مکتوب و وعده‌های امضا شده خود عمل نکرده است براساس کدامین معیار و مبنا و الزامی به قول شفاهی خود پایبند خواهد بود » نتیجه استراتژی‌های امنیتی قدرت‌های بزرگ حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان روز پنج‌شنبه در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: پدیده تروریسمِ بدون مرز و خشن و افراطی را شاید بتوان نتیجۀ استراتژیهای امنیتی قدرتهای بزرگ طی 15 سال گذشته دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری وی افزود: تامین امنیت در یک نقطهء جهان به قیمت ناامن کردن نقاط دیگر، نه تنها ممکن نیست بلکه به ناامنی بیشترنیز دامن می‌زند. رئیس جمهور گفت: قرنی که با ترور و خشونت در نیویورک آغاز شد نباید با رقابت‌های خصمانه و آتش‌افروزی فزاینده در خاورمیانه ادامه یابد. اهمال آمریکا در اجرای برجام وی در بخش دیگری از سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل به برجام پرداخته و اظهار داشت: اهمال نسبت به اجرای برجام از سوی آمریکا، تخلفی بین‌المللی تلقّی خواهد شد و اعتراض جامعۀ جهانی را برخواهد انگیخت. روحانی گفت: هرگونه بدعهدی در اجرای برجام، به بی‌اعتباری بیشتر ایالات متحده در سطح جهان می‌انجامد. رئیس جمهور تاکید کرد: تعلل ایالات متحده در اجرای تعهدات قانونی‌اش در ماه‌های گذشته اشتباهی راهبردی است که باید فوراً جبران شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه این‌گونه اقدامات غیرقانونی مسبوق به سابقه است و آخرین نمونه آن رای دیوان عالی آمریکا در تایید دست اندازی به میلیاردها دلار اموال ملت ایران در سالهای گذشته است. روحانی افزود: این تجربه به دنیا نشان داد که گروه‌های فشار صهیونیستی می‌توانند از طریق مصوبات غیرقابل دفاع کنگره، حتی عالی‌ترین نهاد حقوقی و قضایی آمریکا را به نقض بدیهی‌ترین اصول آمره حقوق بین الملل عرفی و قراردادی وادارند. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما قصد داریم با انجام اصلاحات اقتصادی و رعایت انضباط پولی و مالی، با حفظ دستاورد کاهش نرخ تورم، ثبات و پیش‌بینی پذیری اقتصادی را افزایش داده و از این طریق زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری بیشتر در اقتصاد شویم. وی همچنین با انتقاد از رویه دولت سعودی گفت: دولت عربستان سعودی اگر به تحقق چشم‌انداز تازه‌ای در توسعه خود و امنیت منطقه چشم دوخته است.

باید از ادامه سیاست‌های تفرقه افکنانه، ترویج ایدئولوژی نفرت و تعرض به حقوق همسایگان باز ایستد، مسئولیت خود نسبت به حیات و حرمت زائران را بپذیرد تحریم برداشته شد ! رئیس جمهور همچنین با حضور در نشست خبری در نیویورک گفت: موضوع تحریم از ابتدا یک ابزار غلط و نادرست بود که بعضی‌ها به کار گرفته بودند و نهایتاً به ضرر همه بود؛ تحریم برداشته شد. وی ادامه داد: در موضوع روابط بانکی هنوز با مشکلاتی مواجه هستیم که باید طرف‌های توافق ما به تعهدات خودشان بطور صددرصد و کامل در این زمینه عمل کنند. روحانی اظهار داشت: از آمریکا درباره نحوه اجرای برجام در هشت ماه گذشته گله داریم؛آنها در اجرای تعهداتشان تاخیر، اهمال و عدم شفافیت دارند. رئیس جمهور گفت: مطابق برجام باید پس از آغاز این سند فروش هواپیماهای مسافربری به ایران بدون هیچ مانعی آزاد باشد، قابل قبول نیست که امروز ما شاهد تأخیر در اجرای این توافق باشیم.

تأخیرها عمدتاً از ناحیه آمریکاست. وی همچنین گفت: بقیه کشورها برای اجرای برجام تلاش کردند و این آمریکایی‌ها هستند که با صراحت و شفافیت به بانک‌های بزرگ نمی‌گویند که موضع‌شان در قبال همکاری این بانک‌ها با ایران چیست. روحانی در بخش دیگری از این نشست گفت: ما نسبت به این موضوع معترض هستیم و براساس ساز و کارهای اعتراض در حال پیگیری اعتراض خود هستیم. وی اظهار داشت: مشکل ما با دولت آمریکا است و نه کمپانی‌ها، مردم، دانشگاهیان یا بخش‌های دیگر آمریکا.مسئولان ایرباس و بوئینگ سفرهای متعدد و مذاکرات مفصلی با مسئولان ایرانی برای فروش هواپیما داشته‌اند و ما هیچ مشکلی برای همکاری با کمپانی‌های آمریکایی نداریم و اگر این کمپانی‌ها مشکلی در داخل آمریکا دارند، باید خودشان مشکل شان را حل کنند.کشورهایی که به همسایگان خود حمله می‌کنند تحت فشار قرار گیرند رئیس جمهور همچنین گفت: همه باید به کشورهایی که اختلافات را دامن زده و همسایگان خود را مورد حمله نظامی قرار می‌دهند و از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، تحت فشار جدی قرار دهند. وی افزود: اختیارات عربستان نسبت به مسئله زائران و حج نامحدود نیست.

درست است که مکه و مدینه در عربستان واقع شده‌اند، اما حج متعلق به همه مسلمانان است و همه مسلمانان باید آزادانه و در چارچوب مقررات امکان حضور در حج را داشته باشند. روحانی همچنین گفت: مشکل عمده ما با عربستان مسایل منطقه‌ای است و در مباحث دوجانبه مشکل خاصی با این کشور نداریم. وی افزود: نقص قوانین و مقررات و جنایات بین‌المللی و همچنین نحوه رفتار با زائران خانه خدا از جمله مواردی است که ایران در روابط خود با عربستان با آن روبرو است. کار بسیار خطرناک آمریکا روحانی در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: تصرف اموال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های واهی کاری بسیار خطرناک است و مسئله عجیبی در حقوق آمریکا اتفاق افتاد که کنگره در یک مورد دادگاهی ورود و قانون‌گذاری کرد.

وی گفت: ما این دست‌اندازی به اموال ایران را به عنوان یک دزدی بین‌المللی محکوم کرده و به دادگاه لاهه شکایت بردیم و قطعاً ضمن محکومیت آمریکا پول کشورمان را با سود برمی‌گردانیم. رئیس جمهور افزود: برجام توافقی چند جانبه است که همه ملزم به رعایت آن هستند و تمامی 7 کشور، در طول سالیان گذشته پای میز مذاکره حاضر شدند که این نشانگر اراده جدی برای حل مسالمت‌آمیز از طریق مذاکره بود. وی گفت: آمریکایی‌ها در تخلف تعهدات سابقه دارند و باید حواسمان باشد که این کشور دقیقاً به تعهدات خود عمل کند و جمهوری اسلامی ایران در صورت عدم تعهد ایالات متحده آمریکا به برجام به ساز و کار پیش‌بینی شده در این موافقتنامه مراجعه خواهد کرد. رئیس جمهور درباره بحران سوریه نیز گفت: کمک‌رسانی به مردم، مبارزه با تروریست‌ها و همچنین آماده کردن زمینه برای حضور همه در حکومت و ایجاد دموکراسی واقعی در سوریه سه مسئله مهمی است که باید درباره این کشور در نظر گرفت.

وی ادامه داد: امروز در خلیج فارس جنگی وجود ندارد و اگر هم جنگی باشد، حملات عربستان به مردم مظلوم یمن است که متأسفانه آمریکایی‌ها به آنها کمک می‌کنند. موضوع دوتابعیتی در قانون ایران پذیرفته شده نیست رئیس جمهور همچنین گفت: نخست وزیر انگلیس از من خواستند به عنوان رئیس جمهور تسهیلاتی برای این زندانیان در راستای آزادی داشته باشم که بنده توضیح دادم موضوع دو تابعیتی در قانون جمهوری اسلامی ایران هرگز پذیرفته شده نیست. وی ادامه داد: براساس قانون یک ایرانی که هنوز تابعیت ایرانی دارد، تبعه کشور دیگر به حساب نمی‌آید و طبق مقررات داخلی به عنوان یک ایرانی با او رفتار خواهد شد و همه باید به این نکته توجه داشته باشند. روحانی در بخش دیگر این نشست اظهار داشت: برای ما مهم نیست که چه حزبی در آمریکا پیروز و یا چه فردی انتخاب می‌شود بلکه تنها منافع ملی کشورمان برای ما حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در مجموع ملت ایران از رفتار دولت‌های آمریکا راضی نیست و برای بی‌اعتمادی خود هم دلایل روشن و واضحی را دارد. شکست در برجام شکست برای همه رئیس جمهور همچنین در مصاحبه با شبکه NBC آمریکا اظهار داشت: شکست در برجام شکست برای همه است برای صلح و امنیت جهانی است و همچنین شکست همه فعالیت‌های دیپلماتیک و بین‌المللی محسوب می‌شود بنابراین کسی از این شکست نفع نمی‌برد و همه باید تلاش کنیم برجام پایدار باشد. وی ادامه داد: برجام امروز یک توافق بین‌المللی است که شورای امنیت آن را تأیید کرده بنابراین همه دولت‌ها در آمریکا به این توافق متعهد هستند و کسی نمی‌تواند بگوید آن (برجام) را قبول ندارد. سیاستمدار باید از جنگ جلوگیری کند در دیدار با نخبگان و اندیشمندان آمریکایی به موضوع برجام پرداخته و گفت: یک سیاستمدار واقعی زمانی سیاستمدار است که بتواند از بروز جنگ و نزاع جلوگیری کند و چنانچه سیاستمداری وارد جنگ شد، سیاست و سیاستمدار هر دو شکست خورده‌اند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از آغاز تاکنون هر جا که تعهدی داده پای آن ایستاده و نگذاشته تخلفی نسبت به تعهداتش انجام شود و در زمینه برجام نیز به تعهدات خود کاملاً وفادار هستیم و در 8 ماه گذشته بطور دقیق به آن عمل کرده‌ایم. رئیس جمهور گفت: بی‌تردید اگر یک دولت بزرگ نتواند روی تعهدات خود بایستد دارای نقص بزرگی است و چنانچه عمداً آن را زیر پا بگذارد نقص بزرگتری مرتکب شده است. وی ادامه داد: آمریکا در زمینه بانک‌ها به دو صورت رفتار کرده و گاهی علامت مثبت و گاهی علامت منفی می‌دهد، و باید به متن برجام در این زمینه پایبند باشد. روابط بانکی پایه اصلی مناسبات اقتصادی رئیس جمهور همچنین در دیدار با نخست وزیر یونان گفت: روابط بانکی پایه اصلی مناسبات اقتصادی است و همزمان با آن باید بخش‌های خصوصی دو کشور را برای همکاری و فعالیت مشترک تشویق کرد.

روحانی در دیدار با نخست وزیر ژاپن نیز گفت: برای تسریع در اجرای توافقات بانکی اعتباری، نیازمند تلاش مشترک هستیم و ضروری است بانکهای ژاپنی برای تامین نیازهای مربوط به مناسبات اقتصادی فعال شوند. رئیس جمهوردر دیدار با نخست وزیر عراق نیز گفت: هدف اصلی حمایت تهران از دولت، ارتش و حشد الشعبی عراق، آزادسازی مردم از دست تروریسم داعش و پاکسازی کامل این کشور از وجود تروریست‌ها است و از هیچ اقدامی در این زمینه دریغ نمی‌کند. گزارش دبیر کل واقع بینانه و مستقل باشد وی در دیدار با دبیرکل سازمان ملل نیز تاکید کرد: وظیفه همگان به ویژه دبیرخانه سازمان ملل حفظ و تقویت برجام است و این موضوع ایجاب می‌کند که گزارش‌های دبیرکل از روند اجرای قطعنامه 2231 واقع بینانه، مستقل و موجب تقویت همکاری‌ها باشد. رئیس جمهور ادامه داد: اگر یک طرف به همه تعهداتش دقیق عمل کند در حالیکه طرف دیگر در اجرای تعهداتش تعلل می‌کند، این بزرگترین خدشه به توافق برجام و اصل گفتگو است.

وی اظهار داشت: از سازمان ملل انتظار می‌رود که به رغم برخی فشارها، از اصول اولیه حقوق بشر در یمن کوتاه نیاید و به وظیفه اش عمل کند. سازمان ملل و دبیر کل باید مسوولیت مهم خود را در این مقطع تاریخی ایفا کنند. آمریکا قول داد ! رئیس جمهور پس از بازگشت از قاره آمریکا به تهران با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اعتراض خود به بدعهدی‌های آمریکا در عمل به تعهداتش، گفت: در جلسه کمیسیون مشترک برجام همه با قاطعیت به آمریکا گفتند این مواردی که شما انجام می‌دهید با برجام منطبق نیست و باید کار خود را اصلاح کنید و آمریکا هم قول داد روند را اصلاح کند.

وی ادامه داد: در ملاقات‌هایی که با فیدل کاسترو و رائول کاسترو رئیس‌جمهور کوبا داشتیم هر دو این مسئله را تشریح می‌کردند که تقابل ما با آمریکا به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت. مشکلاتی که با آمریکا داریم به ویژه در بخش تحریم و اقتصادی همچنان خواهیم داشت. رئیس جمهور گفت: در خصوص 2 میلیارد اموال ایران به صراحت گفته شد که ما نخواهیم گذاشت این پول که از اموال ملت ایران است را آمریکایی‌ها ببلعند. ما در دادگاه بین‌المللی ایستادگی خواهیم کرد و پول را از آنها پس خواهیم گرفت.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی