شناسه خبر : 32803
تاریخ انتشار : 1398/05/16 21:56
کاهش سطح روابط دیپلماتیک و اخراج سفیر هند جدیدترین تصمیم پاکستان

تنش در روابط اسلام آباد-دهلی نو وارد مرحله جدیدی شد؛

کاهش سطح روابط دیپلماتیک و اخراج سفیر هند جدیدترین تصمیم پاکستان

کمیته امنیت ملی پاکستان در نشست امروز خود به ریاست نخست وزیر این کشور، تصمیماتی از جمله اخراج سفیر هند کرد تا این تصمیمات روابط این دو کشور وارد مرحله جدیدی از تنش شود.



به گزارش نورنیوز به نقل از رویترز، پاکستان امروز چهارشنبه اعلام کرد که سطح روابط دیپلماتیک خود با هند را کاهش می دهد که از جمله آن اخراج سفیر هند است.






بر اساس اعلام رویترز، وزارت خارجه پاکستان در این باره اعلام کرد که همچنین روابط دوجانبه تجاری خود با دهلی نو را در اعتراض به تنش های اخیر در کشمیر تحت کنترل هند به حالت تعلیق درمی آورد.


وزارت خارجه پاکستان بیان کرد: اسلام آباد، سفیر هند را اخراج کرده و سفیر خود در دهلی نو را نیز به کشور فرامی خواند.


منابع پاکستانی اعلام کردند که این تصمیمات به دنبال نشست کمیته امنیت ملی به ریاست عمران خان نخست وزیر و با حضور وزیران دفاع، کشور و خارجه اتخاذ شده است.


وزارت خارجه پاکستان همچنین از کشاندن موضوع به مجامع بین المللی هم خبر داد.


این درحالیست که مجلس سنای هند دیروز طرحی را تصویب کرد که به موجب آن منطقه جامو و کشمیر به دو واحد و منطقه جداگانه از نظر تقسیمات کشوری تبدیل می شود.


تصویب این طرح در سنای هند پس از آن صورت گرفت که مجلس نمایندگان این کشور نیز پیشتر و طی چند روز گذشته این طرح را به تصویب رسانده بود.


از میان ??? سناتور مجلس سنای هند، ??? نفر به تقسیم جاموکشمیر رای مثبت داده و تنها ?? نفر به این طرح رای منفی دادند.


روز گذشته نیز دولت هند اصل ??? قانون اساسی این کشور را لغو کرد، ماده‌ای که برای کشمیر هند امتیازاتی ویژه در حوزه خودمختاری قائل می‌شد و لغو آن با واکنش تند مقامات پاکستانی روبرو شد تا آن‌جا که فرمانده ارتش پاکستان از آمادگی برای دفاع همه جانبه از این منطقه خود خبر داد.


خودمختاری جاموکشمیر باعث شده بود تا این منطقه قانون اساسی و پرچم خودش را داشته باشد و بتواند قانون وضع کند اما امور خارجی، دفاعی و مخابراتی در دست دولت مرکزی هند بود.


جامو کشمیر همچنین پیش از لغو خودمختاری، می‌توانست قوانین خود را درباره اقامت دائم، مالکیت خصوصی و حقوق پایه وضع کند و همچنین مانع شود که هندی‌های بیرون ایالت در آن خانه بخرند یا ساکن شوند، اما با لغو خودمختاری جاموکشمیر، حال دولت محلی این منطقه کلیه این اختیارات را از دست داده و تصویب تجریه این منطقه نیز به دو منطقه اداری و سیاسی جدا در عمل وضعیت جاموکشمیر را بسیار متفاوت و محدودتر از گذشته خواهد کرد.


هم هند و هم پاکستان مدعی مالکیت کل کشمیر هستند اما هر کدام بخشی از آن را در کنترل دارند. پاکستان جاموکشمیر را یک منطقه واحد به شمار می‌آورد و انتظار می‌رود تقسیم این منطقه از سوی هند با واکنش تند مقامات اسلام‌اباد روبرو شود.





مهر
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی