شناسه خبر : 148233
تاریخ انتشار : 1402/06/04 19:07
ابعاد مختلف عضویت ایران در بریکس

نورنیوز بررسی کرد؛

ابعاد مختلف عضویت ایران در بریکس

دیپلماسی فعال ایران به عنوان عنصری موثر و تعیین‌کننده در تامین حداکثری منافع و امنیت ملی، گرچه تا رسیدن به قله‌های مدنظر فاصله دارد اما قطعا در مسیر درستی در حال حرکت است و نارضایتی دشمنان از این تحولات ریشه در همین نکته دارد.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: نشست سران بریکس (روسیه، چین، آفریقای جنوبی، برزیل و هند) در آفریقای جنوبی با حضور ده‌ها کشور دوست بریکس در حالی در روزهای پایانی هفته گذشته برگزار شد که هم‌زمان با تاکید بر روند دلارزدایی از تجارت جهانی و حرکت در مسیر چندجانبه‌گرایی، شش کشور دیگر رسما به عضویت این گروه درآمدند.  

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در پانزدهمین نشست سران بریکس اعلام کرد: شش کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر، آرژانتین و اتیوپی از اول ژانویه ۲۰۲۴ به‌عنوان اعضای جدید به گروه بریکس می‌پیوندند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست آفریقای جنوبی، ضمن تاکید بر ظرفیت‌های بزرگ جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی، فنی و علمی ایران در جهت تحقق اهداف بریکس، این گروه را نیز دارای ظرفیت‌های مهمی در جهت تحقق اهداف ایران در خنثی‌سازی تحریم‌ها و نقش‌آفرینی در عرصه جهانی دانست.

آیت‌الله رئیسی حضور جمهوری اسلامی ایران در بریکس را گامی نو در جهت برقراری عدالت، اخلاق و صلح پایدار در جهان عنوان کرد و گفت: ایران به صورت قاطع از تلاش‌های بریکس در راستای دلارزدایی از روابط اقتصادی بین اعضا و استفاده از ارزهای ملی حمایت می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز درباره پذیرش عضویت ایران در بریکس گفت: این موضوع علاوه بر تقویت چندجانبه‌گرایی، می‌تواند زمینه تعقیب اهداف و توسعه دیگر راهبردهای کلان دولت در اجرای دیپلماسی پویا را فراهم سازد.

در این خصوص چند نکته قابل توجه است:

نخست؛ تهران همواره بر لزوم تغییر در نظم جهانی از یک‌جانبه‌گرایی خودکامه به چندجانبه‌گرایی عادلانه و منصفانه تاکید داشته و تمام ظرفیت‌های خود را در این مسیر به کار گرفته است، لذا عضویت ایران در بریکس یک سال پس از عضویت دائم در شانگهای را باید در این راستا ارزیابی کرد.

دوم؛ نگاه جمهوری اسلامی به بریکس بر اساس اصول هم‌گرایی منطقه‌ای و جهانی در جهت اهداف مشترک است و استقبال از عضویت هم‌زمان ایران و عربستان در بریکس شاهدی بر این مدعاست.

دریابان «علی شمخانی» مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب در همین خصوص در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: ایران و عربستان سعودی در مسیر کاهش رقابت ژئوپلیتیک و پایه‌گذاری همکاری ژئو اکونومیک گام بر‌می‌دارند. پذیرش همزمان دو کشور در بریکس در صورت برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند تقویت کننده این روند و ایجادکننده ظرفیت‌های جدید برای توسعه ثبات و رشد اقتصادی در منطقه باشد.

سوم؛ ظرفیت‌های بریکس در زمینه‌هایی چون برخورداری از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا تا متنوع‌ترین منابع و قدرتمندترین ارتش‌های جهان، اهمیت ویژه‌ای به این گروه داده است. کشورهای عضو بریکس ۴۲ درصد جمعیت، ۳۰ درصد سرزمین‌ها، ۲۶ درصد تولید ناخالص داخلی و ۲۰ درصد تجارت کالایی جهان را در اختیار دارند.

چهارم؛ گرچه غرب سال‌هاست برای ایران‌هراسی و انزوای ایران به هر دروغ‌ و کارشکنی چنگ زده، اما روند تحولات جهانی و عضویت ایران در شانگهای و بریکس به عنوان دو نمونه، در کنار استقبال مقامات کشورهای عضو از نشست‌ها و توافقات دوجانبه با مقامات ایرانی، شکست این تحرکات را آشکار ساخته است.

پنجم؛ با این وجود رسانه‌های معاند ابتدا با بعید دانستن پذیرش ایران در بریکس و سپس با  اهمیت‌زدایی از این رویداد مهم با تمرکز بر حواشی، ضمن پمپاژ ناامیدی در لایه‌های مختلف افکار عمومی سعی کردند عضویت ایران را بی‌فایده القاء کنند.

به هر حال آنچه مسلم است اینکه؛ دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در فرآیندهای منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان عنصری موثر و تعیین‌کننده در تثبیت جایگاه جهانی مناسب برای کشور که می‌تواند موجبات تامین حداکثری منافع و امنیت ملی را فراهم آورد، گرچه تا رسیدن به قله‌های مدنظر فاصله دارد اما قطعا در مسیر درستی در حال حرکت است و نارضایتی دشمنان از این تحولات ریشه در همین نکته دارد.  


نورنیوز
اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی