شناسه خبر : 139925
تاریخ انتشار : 1402/02/23 18:54
فروش 350 میلیاردی ریالی بخش حضوری نمایشگاه کتاب تا پایان روز سوم

فروش 350 میلیاردی ریالی بخش حضوری نمایشگاه کتاب تا پایان روز سوم

قائم‌مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تا ساعت 21 جمعه 22 اردیبهشت دستگاه‌های کارتخوان رسمی نمایشگاه 35 میلیارد تومان فروش حضوری را ثبت کردند.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: سومین نشست خبری علی رمضانی قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز شنبه ۲۳ اردیبهشت در مصلی امام خمینی (ره) تهران محل برگزاری این‌رویداد برگزار شد.

رمضانی در این نشست گفت: روز گذشته یکی از شلوغ‌ترین جمعه‌های نمایشگاه کتاب بود و به گفته افراد با سابقه جمعه گذشته از جنس جمعه دوم نمایشگاه بود که همیشه شلوغ است اما روز گذشته مردم از سراسر کشور به نمایشگاه کتاب مراجعه کردند.

او افزود: آنچه در مجموعه نمایشگاه فراهم شده است از مجموعه‌های زیرساختی اعم از پارکینگ‌ها و تهویه شبستان نهایت چیزی است که مسئولان مصلی آن را در اختیار مسئولین نمایشگاه قرار دادند و جا دارد از این افراد تشکل کنم متأسفانه با پایان روز دوم تهویه شبستان مصلی از کار افتاده بود و تلاش شد این دستگاه به مدار کارکرد بازگشت.

قائم‌مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه گفت: مخاطبان با حضور در محل نمایشگاه و مجموعه‌های فرهنگی که پیش‌بینی شده است می‌توانند استفاده خوبی از آنها کنند همچنین با استفاده از غرفه‌های مشاوره کتاب که در جای جای نمایشگاه پیش‌بینی شده است نسبت به ارزیابی این خدمت در این دوره ما را یاری کنند و افراد را در پاسخی که ارائه می‌کنند ارزیابی می‌کنند؛ مجموعه خوبی از متخصصان کتاب در طول سال همین کار را انجام می‌دهند این افراد با مراجعه مردم در حال گفتگو، راهنمایی نسبت به آثار هستند.

رمضانی گفت: در ایام برگزاری نمایشگاه ما نشست‌های مختلفی در کوشک کتاب، سرای آموزشی، کودک و نوجوان، سرای ملل پیش‌بینی شده است. همچنین غرفه کتاب آرای وسط شبستان بعد از تجربه سال گذشته گفتگو با تصویرگران و گرافیست‌ها را دنبال می‌کند. در کارگاه طراحی فونت آموزشی در روز گذشته من حضور داشتم و شاید برای شما جالب باشد که بدانید ما چند ده هزار فونت با قلم عربی و انگلیسی و فارسی داریم این موضوع شاید به چشم نیاید اما به چشم‌نواز شدن و خواندنی شدن کتاب کمک می‌کند و خواهشمندم به بحث‌های تخصصی این غرفه مراجعه کنید.

او گفت: همان‌طور که در روز گذشته اعلام شد پارکینگ‌ها با محدودیت مواجهه هستند و خواهشمندم مخاطبان با وسایل نقلیه به نمایشگاه مراجعه کنند؛ افرادی که از ایستگاه مصلی به نمایشگاه مراجعه کنند به راحتی و بدون پله می‌توانند به بخش دانشگاهی مراجعه کنند همچنین اگر مخاطبان از ایستگاه متراو شهید بهشتی به نمایشگاه مراجعه کنند از طریق سالن کودک و نوجوان با طی چند پله می‌توانند به بخش اصلی برسند.

فروش ۳۵ میلیاردی بخش حضوری نمایشگاه کتاب

قائم‌مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره میزان فروش بخش حضوری و مجازی تا روز گذشته افزود: تا ساعت ۲۱ روز گذشته دستگاه‌های کارتخوان رسمی نمایشگاه ۳۵ میلیارد تومان فروش حضوری را ثبت کردند که با مبلغ کارت به کارت و کارتخوان غیررسمی را به این عدد اضافه کنیم مبلغ فروش حضوری به ۴۵ میلیارد تومان می‌رسد. همچنین در بخش مجازی تا ساعت ۲۱ شب گذشته مجموع فروش‌ها به ۲۵ میلیارد تومان می‌رسد که از این مبلغ ۱۸ میلیارد تومان سهم ناشران و ۷ میلیارد تومان سهم کتابفروشان است.

رمضانی گفت: تاکنون ۲۲۰ هزار نسخه در بخش مجازی نمایشگاه عرضه شده است و به تعبیری تا پایان روز سوم نمایشگاه قریب به ۷۰ میلیارد تومان فروش را ثبت کرده است که مردم از سراسر کشور از نمایشگاه خرید کردند.

او با اشاره به تداوم اجرای برنامه‌های کوشک کتاب افزود: در مجموع در بخش مجازی ۲۱۰ کتابفروش حضور دارند که از این تعداد ۴۳ مورد از کتابفروشان تهرانی هستند و ۱۶۷ مورد مربوط به کتابفروشان غیر تهرانی هستند و عمده کتابفروشان در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها مستقر هستند.

قائم‌مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: مجموع سفارشات تحویل شده به مخاطبان قریب به هزار سفارش است که از شرکت پست دریافت شده است.
او با اشاره به استقرار یک دستگاه ناو که مربوط نیراو دریایی راهبردی جمهوری اسلامی هستید افزود: از اینکه این افراد که در روزهای آتی اخباری را نسبت به نمایشگاه کتاب داشتند و خدماتی که به اقشار مختلف ارائه می‌کنند تشکر می‌کنم. همچنین تاکنون هزار و ۱۷۵ دقیقه برنامه در استودیاو شبکه‌های صدا و سیما که در نیم‌طبقه شبستان حضور دارند ضبط شده است و از عکاسان جهت تصویربرداری این بخش دعوت می‌کنم. مجموعه استودیاو استانی ۱۸ ارتباط با بخش‌های مختلف برقرار شده است.

رمضانی گفت: در کمیته تخلفات آرای صادره مربوط به روز اول به این شکل است که یکی از ناشران آثار بدون مجوز عرضه می‌کردند با ملاحظه اسناد مطابق بند ۳ و ۶ و ۹ متخلف شناخته شده و از امروز تعطیل شده و از شرکت در نمایشگاه‌های استانی و مجازی را به مدت یک دوره دارند. همچنین در غرفه‌هایی که عدم رعایت پوشش اسلامی را دارند تذکر داده شد و پرونده‌ای برای این موضوع تشکیل شد. در جلسه دوم کمیته تخلف ناشران از دو ناشر نسبت به عدم رعایت پوشش مناسب تعهد کتبی گرفته شده است.

او افزود: رویه کلی نمایشگاه در این موضوع راهبرد فرهنگی است و در همه مقاطعی که پیش‌بینی شده است از درب‌های ورودی تا سالن‌ها این رویه در حال انجام است.
رمضانی گفت: مجموع تولیدات ستاد خبری نیز تاکنون به ۳۱۶ خروجی در قالب‌های مختلف تقسیم می‌شود.

قائم‌مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره محل‌هایی با عنوان روایت آزاد و گفتگو درباره مسئله حجاب در این بخش‌ها گفت: گفتگاو مردم در خصوص مسائل فرهنگی جامعه در بستر نمایشگاه روشی است که اتخاذ شده است و همچنان انجام می‌شود و افرادی هم طبعاً نظرات ضد و نقیض خواهند داشت البته در کنار این دیوارها یک مدیر بحث حضور دارد که طبعاً از تنش بحث و بحث‌های کنترل نشده و خشونت احتمالی جلوگیری می‌کنند گاهاً مطالب تندی با متانت راو این دیوارها نوشته می‌شود آنچه رویکرد فرهنگی نمایشگاه دنبال می‌کند همین است و استمرار آن را خواهیم داشت.

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر نقد کردن بن کارت‌ها و الگوریتم جستجاو ناشران در بخش مجازی افزود: فرایند استفاده از بن کارت‌ها از طریق بخش مجازی است و دریافت به صورت حضوری است لذا استفاده از بن خرید به صورت حضوری پابرجاست اما به شرط آنکه از بخش مجازی خرید شود چه در دستگاه‌های شخصی و چه در محل نمایشگاه این مسئله ثابت است. همچنین در جستجاو بخش مجازی الگوریتم خاصی برای جستجو پیش‌بینی نشده است و به صورت عادی کتاب‌ها به نمایش در می‌آیند؛ طبیعتاً اگر کتابفروشی و یا ناشری دارای مجوز عرضه و انتشار باشد در جستجو نمایش داده می‌شود.

قائم‌مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره نصب بنرهای حجاب در نمایشگاه افزود: آنچه صورت گرفته است منابعی دارد ما در ترجمه ممکن است کلمه حجاب و پوشش استفاده شده باشد و در روزهای آینده این مسئله را پاسخ می‌دهم و به نظرم این مسئله از جمله مطالب جذاب است.

رمضانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر آمار تخلفات بخش مجازی و عدم تک نرخی بودن کتاب‌ها گفت: تخلفات بخش مجازی در آئین‌نامه بررسی شده است اما هنوز از این بخش تخلفی واصل نشده است. به طور کلی در بخش مجازی ناشری که امسال محروم است ناشری بود که در بخش مجازی مردم را ناکام گذاشته بود لذا ما سخت‌گیرانه این موضوع را پیگیری می‌کنیم و چنانچه ناشر و کتابفروشی و حجم بسته‌های ارسالی آنها از محدوده خطر گذر کند برای چند ساعت پنل دسترسی خود را از دست می‌دهد؛ همین‌طور در بخش کتابفروشان هم این موضوع را به جد بررسی می‌کنیم که چنانچه دو کتابفروشی درخواست کردند پنل شأن بسته باشد تا سفارش‌ها را برسانند.

او درباره جستجاو کتاب در بخش مجازی افزود: با اولویت ناشر و کتابفروش ها کتاب عرضه می‌شود و یکی از نکات بخش مجازی این است که در چارچوب‌های مختلف قیمت متفاوت دارد و این کمکی است به مخاطبانی که کتاب را با قیمت مناسب دریافت کنند و البته این مسئله کمکی به ناشران است به این دلیل که ناشران نبض پرفروش‌های جامعه را به دست می‌آورند و پس از آن به ثبت آثار می‌پردازند این پدیده برای نفع این صنعت پایه‌گذاری شده است.

۲۰۰ ناشر خارجی در نمایشگاه حضور دارند

قائم‌مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: مجموع حاضران بین‌المللی نمایشگاه و نمایندگی‌های مختلف و ناشران عمومی که کتاب‌هایشان در نمایشگاه عرضه می‌شود؛ یعنی معیار ما تعداد ناشران نیست بلکه از یک یا دو ناشر ممکن است نمایندگی داشته باشند و آثار را عرضه کنند اگر تعداد ناشران خارجی که کتاب‌ها را عرضه می‌کنند بررسی کنیم بیش از ۲۰۰ ناشر هستند اما این آمار برای اینکه این شبهات را به وجود نیاورند این آمار را به شکل ناشرانی که کتاب‌های بیشتر دارند به یک رقمی تبدیل می‌کنیم که موجبات شبهه را نداشته باشد. به دلیل ادغام بخش بین‌الملل و ناشران خارجی تصور می‌شود این غرفه‌ها جز بخش بین‌الملل نباشد این اطمینان را می‌دهم که ما تلاش می‌کنیم کمتر اعلام کنیم که بیشتر شبهات وجود نداشته باشد.

او درباره خرید ایرانیان خارج از کشور از بخش مجازی گفت: ایرانیان خارج از کشور چنانچه اگر امکان پرداخت از درگاه‌های ملی را داشته باشند می‌توانند از این بخش خرید کنند و شرکت پست آنها را ارسال می‌کند درباره ناشران دیجیتال نیز باید گفت چند جانمایی برای بخش‌های سکوهای عرضه کتاب و این ناشران انجام شد؛ ناشران دیجیتال یک هفته قبل از نمایشگاه ثبت‌نام کردند اما سکاو عرضه کتاب دیجیتال ابراز کردند مایل به حضور در محل‌های تدارک دیده شده نیستند در نهایت با جابه جایی در بخش نمایشگاه حضور دارند.

قائم‌مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره سایت‌هایی که نمایشگاه مجازی کتاب با تخفیفات بالا دارند گفت: نمایشگاه کتاب بنای رفاقت با هیچکدام از این مجموعه‌ها را ندارد و این مسئله مورد اعتراض ناشران کشور است چراکه در هر صنفی قواعد ارائه تخفیف مشخص است و در این زمینه دستگاه‌ها باید ورود کنند و بدون قواعد تخفیف به نحاو که مانع تولیدکننده و فروشندگان می‌شود ورود کنند اما مجموعه نمایشگاه به‌واسطه دسترسی فضای مجازی و حضوری آئین‌نامه‌ای دارد و همان‌طور که در بخش حضوری درخواست ضرورت ۱۰ درصد تخفیف را داریم در بخش مجازی هم خواستار همین میزان تخفیف هستیم چراکه بیش از این تخفیف اجحاف به تولیدکننده است و یا بازاری از کتاب‌های غیر از نسخه اصلی به صورت غیر مجاز توزیع نشود.

در پایان این نشست اسماعیل جانعلی پور مدیر کمیته ناشران خارجی گفت: در حال حاضر نمایشگاه کتاب با دست پر و حجم کاری بیشتر حضور دارد رویداد دوستدار کتاب و پایتخت کتاب این دو رویداد هستند که در ورودی بخش کودک دو غرفه و فضای مستقل برای روستاها و پایتخت کتاب ایران اختصاص داده شده است که از اهواز، نیشابور، بوشهر در این ایام مستقر هستند و ۶ روستا از روستاهای سال گذشته برای بیان ظرفیت‌های کتاب روستاهای خود حاضر شدند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی