شناسه خبر : 139283
تاریخ انتشار : 1402/02/10 15:35
کتاب «دیپلماسی اقتصادی و سیاست‌گذاری خارجی» منتشر شد

کتاب «دیپلماسی اقتصادی و سیاست‌گذاری خارجی» منتشر شد

«دیپلماسی اقتصادی و سیاست‌گذاری خارجی» عنوان کتابی است که برای اولین بار به صورت مشترک از سوی دانشگاه امام صادق و وزارت امور خارجه منتشر شد.

نورنیوز – گروه اقتصاد: این کتاب به قلم چارلز چترجی در نشر Macmillan محصول سال ۲۰۲۰ است که ترجمه آن از سوی امیرحسین عرب‌پور، رضا توکلی و پیمان حسنی از کارشناسان اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام انجام شده و در زمستان ۱۴۰۱ با دیباچه‌ای از مهدی صادقی‌ شاهدانی رئیس شورای علمی این اندیشکده به چاپ رسید.

کتاب حاضر دومین اثر دانشگاهی در حوزه موضوعی دیپلماسی اقتصادی و اولین همکاری مشترک دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه است. 

زمینه حقوقی نویسنده و انگیزه‌های او در طراحی گونه‌ای کارآمد از فعالیت‌های دیپلماتیک کشورهای درحال توسعه در اقتصاد جهانی به وضوح در متن این کتاب به چشم‌ می‌آید.

 بر این اساس، تلفیق نگاه مدیریت بازرگانی، علوم اقتصادی و حقوق بین‌الملل در مترجمین به دنبال آن بوده است که فهمی میان رشته‌ای از نکات سیاستگذاری خارجی را پشتیبانی کند.

در بخشی از این اثر ترجمه‌ای آمده است: «هدف اصلی دیپلماسی اقتصادی، توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منتخب بر مبنای دیپلماسی دوجانبه و  بین‌المللی است. از این رو، دیپلمات‌ها باید مذاکره‌کنندگان شایسته‌ای مجهز به دانش و مهارت‌های این حوزه باشند.»

مهدی صادقی شاهدانی استاد‌ تمام علوم اقتصادی و رئیس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی در دیباچه این اثر اشاره داشته است که: «دیپلماسی اقتصادی از ظرفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است تا بتوان با تکیه و تأکید بر آن، گلوگاه‌هایی از سازوکارهای معیوب در حکمرانی کشور را نشانه‌گذاری و بر علاج آن کوشش کرد».

همچنین خلیل شیرغلامی معاون پژوهشی مرکز مطالعات وزارت امور خارجه در سرآغاز این کتاب آورده است: «در عصر حاضر، مهم‌ترین مأموریت و کارکرد دیپلماسی در دنیا، ایجاد ارزش افزوده اقتصادی برای کشورهاست. منشأ بسیاری از رقابت‌های سیاسی نیز منافع اقتصادی است و سیاست خارجی بیش از هر زمانی در خدمت اقتصاد و توسعه و رفاه شهروندان قرار گرفته است.»

مترجمان کتاب تلاش ارزشمندی به عمل آورده اند تا با دقتی تحسین برانگیز مفاهیم کتاب را به روشنی رسانده و ترجمه‌ای یک‌دست و قابل فهم از کتاب پیش روی خواننده قرار دهند.

کتاب «دیپلماسی اقتصادی و سیاستگذاری خارجی» در ۲۹۷ صفحه تنظیم و منتشر شده و از طریق مجموعه فروشگاه‌های هر دو نهاد، در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.


نورنیوز
اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی