شناسه خبر : 139153
تاریخ انتشار : 1402/02/07 07:24
نمایی از مطبوعات کشور

پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

اعتماد:

خشونت قابلیت تکثیر دارد (صفحه ۱)

معمولا افرادی که احساس طردشدگی یا محرومیت اجتماعی دارند هم می‌توانند بیشتر در معرض خشونت باشند و هم پتانسیل بیشتری برای خشونت‌ورزی دارند. لذا خشونت هم روی فرد خشونت‌ورز آثار منفی جبران‌ناپذیر دارد و هم روی کسانی که خشونت روی آنها اعمال می‌شود. اما در موارد خشونتی مانند ترور و مواردی از این دست، ناامنی و نااطمینانی در جامعه تزریق می‌شود که خود بر جامعه اثر منفی دارد. راهکار مقابله یا کنترل خشم چه در فردی و اجتماعی مهم است. مهم است تاکید شود که خشونت پدیده‌ای چندوجهی است و بخشی از آن به سیاستگذاران برمی‌گردد؛ سیاست‌ها و قوانین باید به گونه‌ای تنظیم شود که مردم احساس تبعیض نکنند.

کیهان:

میانجیگری چین در آشتی ایران و عربستان نوید یک نظم جدید جهانی و عادلانه را می‌دهد (صفحه ۱)

مفاد گسترش تجارت و تحقق همکاری جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی که قدمت آن به ابتدای هزاره می‌رسد، نوید همگرایی عمیق بین این دو کشور قدرتمند را که رهبری منطقه را بر عهده ‌دارند، می‌دهد. این گسترش روابط البته تحت تاثیر شرایط و معادلات قدرت و الگوهای رفتاری در آینده هم خواهد بود. توافق فعلی، همان‌طور که پیش می‌رود، قطعاً احتمال برقراری روابط عادی جمهوری اسلامی با شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) به رهبری عربستان سعودی را افزایش می‌دهد.

فرهیختگان:

اصول اقتصادی قانون اساسی چگونه تصویب شد (صفحه ۱۴)

در بخش‌هایی از مناظره غنی‌نژاد و درخشان بحث به اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی رسید که غنی‌نژاد مدعی شد این اصول ملهم از اندیشه‌های مارکسیستی است. نکته آنکه بخش مهمی از حاضران در مجلس خبرگان قانون اساسی فقها و مجتهدین بودند. حضور بخش مهمی از حاضران در مجلس خبرگان قانون اساسی فقها و مجتهدین بودند. حضور در جلسات داشتند و اینطور نیست که ظرفیت‌های فقهی در تصویب اصول قانون اساسی نقش نداشته باشند. اصل ۴۴ تنها یک مخالف در رای‌گیری از ۵۷ رای دارد. اصل ۴۳ هم با حداکثر آرا و نزدیک به مطلق آرا مثلا ۶۰ موافق از ۶۱ رای، مورد پذیرش قرار گرفته است. این نشان می‌دهد که قانون اساسی از این جهت مورد توافق جمع‌ کثیری از فقها و مجتهدین قرار گرفته است که نسبتی با اندیشه‌های چپ‌گرایانه ندارند.

آرمان ملی:

پرستاران راننده اسنپ شدند! (صفحه ۷)

رانندگی اسنپ، کار روتین پرستاران است. دبیرکل خانه پرستاری کشور درباره تغییر شغل پرستاران می‌گوید: متوسط حقوق پرستاری در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون تومان است. در چنین شرایطی برخی از پرستاران به مشاغل دیگر روی می‌آوردند. مردم ایران اکنون نصف حداقل خدمات پرستاری را دریافت می‌کنند. اگر تعداد پرستاران از حداقل نیاز، کمتر شود به همان نسبت آمار مرگ و میر بالا می‌رود.

وطن امروز:

ضربه سنگین دینداران به نقشه‌های شوم (صفحه ۱)

باید به این نکته توجه داشت که دشمن توطئه، تهاجم و شبیخون فرهنگی علیه کشورمان را در پیش گرفته و آنچه سبب شده این توطئه‌ها و شبیخون‌ها به نتیجه نرسد، اعتقادات راسخ ملت به مبانی دینی و اصول دین و مبانی اسلام و قرآن و اهل بیت(ع) است. در چنین شرایطی وظیفه همه وعاظ، رسانه‌ها، هنرمندان، نویسندگان، فیلمبرداران و کارگردانان این است که مبانی دینی را مستحکم‌تر و قوی‌تر کنند.

دنیای اقتصاد:

پاداش خطا در ساخت‌وساز (صفحه ۱)

مسیر بخشش ساخت‌وسازهای مشکل‌دار در پایتخت - ساختمان‌هایی که با عبور از ضوابط از قبل مصوب همچون طرح تفصیلی تهران احداث می‌شوند- کوتاه‌تر شد. براساس بخشنامه جدید، سازندگانی که تا ۱۰درصد کل مساحت ساختمان، «بنای اضافه ساخته‌اند»، می‌توانند بدون آنکه مشمول «جرایم و محدودیت‌های کمیسیون ماده ۱۰۰» شوند، با پرداخت عوارض شهرداری، تاییدیه بگیرند. همچنین برخی از ساخت‌وسازهایی که طبقه اضافه دارند نیز از همین میان‌بر می‌توانند عبور کنند. این تصمیم عملا برای سازندگان خطاکار، پاداش ملکی (افزایش ارزش پروژه) است و برای سالم‌سازهای بازار تولید مسکن، امتیاز از دست‌رفته محسوب می‌شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی