شناسه خبر : 138373
تاریخ انتشار : 1402/01/19 17:27
مکرون و فون‌درلاین در پکن به دنبال چه بودند؟

نورنیوز بررسی کرد؛

مکرون و فون‌درلاین در پکن به دنبال چه بودند؟

با توجه حقایق موجود و وضعیت فروپاشیده اروپا در طول جنگ اوکراین و آشکارتر شدن غیر قابل اعتماد بودن وعده‌های آمریکا، هدف اصلی و واقعی مکرون و فون‌درلاین را می‌توان برخوردار شدن از احیای روابط اقتصادی با چین ارزیابی کرد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه و «اورزولا فون‌درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در رأس هیأت بزرگ تجاری و اقتصادی سفری دو روزه به چین داشتند.

این دو، بهره‌گیری از میانجی‌گری چین برای پایان دادن به جنگ اوکراین را از دلایل سفر خود به چین عنوان کرده بودند، چنانچه مکرون عنوان کرده بود من امید دارم که چین بتواند پوتین را بر سر عقل آورد. فون‌درلاین نیز از آمادگی «شی جین پینگ» برای گفتگو با زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین سخن گفت.

این ادعای به ظاهر صلح‌جویانه از سوی این مقامات اروپایی در حالی مطرح شده است که نگاهی بر روند تحولات جنگ اوکراین در روزهای اخیر و نیز ترکیب هیأت اروپایی حاضر در پکن حقایقی ورای این ادعاها و ژست‌ها را آشکار می‌سازد.

ترکیب هیأت اروپایی حاضر در پکن، شامل مجموعه‌ای از مقامات و شرکت‌های بزرگ اقتصادی بود که توسعه مناسبات اقتصادی با پکن را در دستور کار داشت و با توجه به رویکردهای تحریمی علیه چین طی ماه‌های اخیر، بیانگر شکست تحریم‌ها علیه پکن بود.

جنگ اوکراین با موج گسترده تورم و بحران در بخش غذا و انرژی ادعای برتری اقتصاد غرب را به چالش کشید و واشینگتن در کنار سرکیسه کردن اروپا برای خرید تسلیحات، غذا و انرژی را نیز چند برابر قیمت به اروپا فروخت.

مجموع این تحولات موجی از اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها در خیابان‌های اروپا از جمله فرانسه را به همراه داشت که البته با سرکوب شدید پلیس همراه شد.

در همین ۱۳ ماه اما، چین توانسته در صحنه جهانی رشد اقتصادی معناداری را محقق سازد.

با توجه به این حقایق و وضعیت فروپاشیده اروپا و آشکارتر شدن غیر قابل اعتماد بودن وعده‌های آمریکا، هدف اصلی و واقعی مکرون و فون‌درلاین را می‌توان برخوردار شدن از احیای روابط اقتصادی با چین ارزیابی کرد.

از سویی؛ نوع رفتار عملی غرب طی روزهای اخیر با ادعای صلح‌طلبی و تلاش برای پایان جنگ هم‌خوانی ندارد.

اعلام عضویت رسمی فنلاند در ناتو، سفر زلنسکی به لهستان و تأکید این کشور بر افزایش ارسال جنگنده‌ها به کی‌یف، اقدام آمریکا در ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین، مواضع «جوزف بورل» و «اولاف شولتز»، صدر اعظم آلمان در کنار «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس و مکرون که رسماً بر افزایش ارسال تسلیحات و کمک نظامی به کی‌یف با کیلدواژه «پوتین نباید پیروز شود» تأکید کرده‌اند و... نمونه‌ای از این رفتارها هستند.  

مجموع این رفتارها و نیز نگاه طلب‌کارانه افرادی چون مکرون که میانجی‌گری چین را نه برای پایان جنگ بر اساس منافع طرفین درگیر، بلکه برای سر عقل آوردن پوتین عنوان کرده، نشان می‌دهد که واژه صلح‌طلبی بیشتر به یک ژست کلامی بدون پشتوانه عملی برای کشورهای اروپایی مبدل شد‌ه‌ است.

اشاره نکردن به نقش ناتو در تنش ایجاد شده و نیز بی توجهی به طرح ۱۲ ماده‌ای چین سندی بر نبود عقلانیت و بلوغ سیاسی در میان سران غرب برای به نتیجه رسیدن راهکار سیاسی است.

این مسئله‌ در نوع واکنش چین به درخواست‌های مکرون و فون‌درلاین نیز به خوبی آشکار بود چنانچه شی در دیدار با مکرون بار دیگر بر تغییرات و نظم نوین در صحنه بین‌الملل که به نوعی بیان پایان یک‌جانبه‌گرایی غربی است و تکرار بندهای طرح ۱۲ ماده‌ای مطرح شده در زمان سفر خود به مسکو تأکید کرد.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی