شناسه خبر : 138061
تاریخ انتشار : 1402/01/11 11:59
تلاش غرب برای عقیم گذاردن هر گونه طرح صلح در جنگ اوکراین

نورنیوز بررسی کرد؛

تلاش غرب برای عقیم گذاردن هر گونه طرح صلح در جنگ اوکراین

اکنون بر خلاف واقعیت‌های میدانی، کشورهای غربی تلاش می‌کنند با متهم‌سازی چین و ایران به تامین تسلیحات مورد نیاز روسیه در جنگ اوکراین ،پکن و تهران را به عنوان یک طرف منازعه معرفی کنند تا با این ترفند هرگونه ابتکار صلح را پیش از شکل گرفتن در نطفه خفه کنند.

نور نیوز- گروه بین‌الملل- امروز دیگر هیچ کس نسبت به اراده جدی غرب برای تداوم جنگ در اوکراین تردید ندارد. تلاش رسانه‌ای برای به حاشیه بردن سازماندهی گسترده کشورهای غربی برای تداوم جنگ نیابتی در اوکراین نیز که طی ماه‌های اخیر با دروغ‌پردازی در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی و و فضاسازی در خصوص احتمال استفاده مسکو از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ دنبال شده نیز نتوانسته بر اقدامات جنگ افروزانه غرب در اوکراین سرپوش گذارد.

نکته قابل توجه در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی رسانه‌های غربی در خصوص احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای این است که اساسا موضوع استفاده از گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده بر علیه تجهیزات زرهی روسیه اولین بار از سوی انگلیس مطرح شد.

پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز پس از آن اعلام کرد که به دلیل تصمیم انگلیس، استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را در بلاورس چنانکه آمریکا در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه اجرا کرده، انجام خواهد داد. واکنش روسیه موجی از تبلیغات منفی علیه مسکو با محوریت متهم سازی این کشور به جنگ هسته‌ای را به دنبال داشت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بلاروس را تهدید کرد که در صورت دریافت سلاح‌های هسته‌ای از روسیه، تحریم‌های بیشتری در انتظار مینسک خواهد بود. اوکراین نیز خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای مقابله با طرح هسته‌ای کرملین شد. آمریکا و متحدان اروپایی این کشور هم به اعلام موضع پوتین واکنش نشان دادند و اظهارات «خطرناک» از سوی ولادیمیر پوتین را محکوم کردند.

در همین چارچوب نیز ناتو اظهارات پوتین را غیرمسئولانه خواند اما گفت که شاهد تغییر وضعیت هسته‌ای روسیه نبوده است.

علاوه بر این کشورهای غربی همچنان تلاش می کنند دروغ بزرگ واگذاری پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را به عنوان یک خط تبلیغاتی با هدف ایران هراسی زنده نگه دارند.

وزارت دفاع انگلیس هفته گذشته بدون ارائه هیچ‌گونه سندی ادعا کرد که به نظر می‌رسد روسیه بار دیگر به طور مرتب از ایران پهپادهای شاهد دریافت کرده است بورل نیز پس منتشر شدن نامه ۱۲ سناتور آمریکایی به او که طی آن خواستار تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل ارسال پهپاد به روسیه شده بودند،با انتشار توییتی ادعای مطرح شده از سوی وزارت دفاع انگلیس را تایید کرد. در ادامه این روند دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد «شبکه خرید مرتبط با برنامه پهپادی و تسلیحاتی ایران» را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

در تحلیل رفتاری کشورهای غربی در این خصوص باید گفت تلاش هم زمان برای تداوم جنگ در اوکراین با هدف مهار روسیه و در کنار آن متهم سازی کشورهای دیگر به جنگ افروزی، راهبرد محوری غرب از ابتدای آغاز جنگ در اوکراین بوده است.

این اقدامات پس از سفر شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به روسیه و استقبال جهانی از طرح صلح این کشور وارد ابعاد جدیدی شده است. اروپا و آمریکا که پیش از این سفر با کلید واژه‌هایی همچون پکن بازیگر بی‌طرف نیست، پکن تامین کننده تسلیحات برای روسیه است و...طرح میانجی‌گری چین را مردود می‌نامیدند با استقبال جهانی از طرح پکن مواجه شدند. بر این اساس و پس از ایفای نقش تسهیل‌گری موفق چین در مقوله توافق ایران و عربستان سعودی برای عادی سازی روابط، با ابتکار جدید پکن برای پایان دادن به بحران اوکراین روبرو شده‌اند.

اکنون بر خلاف واقعیت‌های میدانی، کشورهای غربی تلاش می‌کنند با متهم سازی چین و ایران به تامین تسلیحات مورد نیاز روسیه در جنگ اوکراین ،پکن و تهران را به عنوان یک طرف منازعه معرفی کنند تا با این ترفند هرگونه ابتکار صلح را پیش از شکل گرفتن در نطفه خفه کنند.

زمستان به پایان رسیده و اگر جامعه بین‌المللی هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از اوج‌گیری جنگ در اوکراین که خواست و اراده جدی کشورهای غربی است،اقدامی نکند، جهان باید خود را برای تشدید بحران‌های اقتصادی،چالش‌های غذایی و انرژی و جان‌باختن هزاران نظامی و غیر نظامی دیگر در منازعه‌ای بی‌حاصل آماده کند.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی