شناسه خبر : 137975
تاریخ انتشار : 1402/01/10 14:59
چرا جدال نتانیاهو و بایدن تندتر شد؟

نورنیوز بررسی کرد؛

چرا جدال نتانیاهو و بایدن تندتر شد؟

بهترین گزینه برای بایدن حذف نتانیاهو از قدرت است و حتی ممکن است دموکرات‌ها از شکاف‌های به وجود آمده میان اعضای حزب لیکود خصوصا پس از برکناری وزیر جنگ توسط نتانیاهو استفاده کرده و اضمحلال کابینه را به عنوان یک هدف‌ کوتاه‌مدت در دستور کار قرار دهند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: گرچه «بنیامین نتانیاهو» در واکنش به تشدید عمق و دامنه اعتراضات در اراضی اشغالی ناچار شد طرح تکمیل اصلاحات قضایی خود را به تعویق بیاندازد، اما مواضع اخیر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در خصوص لزوم عبور نتانیاهو از این طرح و بستن پرونده آن برای همیشه، منجر به خشم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از کاخ سفید شده است.

نتانیاهو به تندی به اظهارات بایدن واکنش نشان داده و مدعی شده؛ اسرائیل بر اساس فشارهای خارجی، تصمیماتش را پیش نمی‌برد حتی اگر این فشارها از سوی بهترین دوستان اسرائیل (کنایه به آمریکا) صورت گیرد!

گرچه برخی تحلیل‌گران معتقد بودند پس از عقب‌نشینی اولیه‌ی نتانیاهو از اصلاحات جنجالی خود، دولت آمریکا علامت مثبتی به تل‌آویو مخابره خواهد کرد اما خبری از این رفتار نبود.

با اوج گرفتن بحران سیاسی و تظاهرات در فلسطین اشغالی، کاخ سفید در نخستین واکنش از نتانیاهو خواسته بود در این باره با مخالفان مصالحه کند، اما اظهارات اخیر بایدن در پاسخ خبرنگاران، فراتر از موضع‌گیری اولیه کاخ سفید بود.

در این خصوص دو نکته اساسی وجود دارد:

نخست؛ بایدن معتقد است با توجه به باقی ماندن حجم بسیار بزرگی از نارضایتی‌ها علیه نتانیاهو و ادامه موضع‌گیری سلبی برخی سیاست‌مداران مخالف نتانیاهو علیه او و کابینه ائتلافی‌اش، ارسال علامت‌های مثبت و ایجابی به سوی نخست‌وزیر جنجالی رژیم صهیونیستی تبعات مثبتی برای واشنگتن نخواهد داشت.

فراتر از آن، نتانیاهو قصد دارد طی ماه‌های آتی دوباره موضوع اصلاحات قضایی را مطرح کند و خود نیز نسبت به این مسئله تاکید دارد، در چنین شرایطی مشاوران بایدن به او توصیه کرده‌اند که بلافاصله گزینه «عقب‌نشینی مطلق از اصلاحات قضایی» را به عنوان یک مطالبه اساسی از نتانیاهو مطرح کند و به عقب‌نشینی موقت او بسنده نکند.

این موضوع را افرادی مانند «یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» از مخالفان سیاسی نتانیاهو از دموکرات‌های آمریکا درخواست کرده‌اند.

دوم؛ بایدن هنوز نسبت به نتانیاهو بی‌اعتماد است، چه، دموکرات‌ها معتقدند که فارغ از آنچه در فلسطین اشغالی می‌گذرد، بقاء نتانیاهو در مسند قدرت به دلیل روابط نزدیک‌تر او با حزب رقیب، دایره و توان مانور انتخاباتی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴ میلادی را گسترده‌تر خواهد کرد.

در چنین شرایطی بهترین گزینه برای بایدن حذف نتانیاهو از قدرت است و حتی ممکن است دموکرات‌ها از شکاف‌های به وجود آمده میان اعضای حزب لیکود خصوصا پس از برکناری وزیر جنگ توسط نتانیاهو استفاده کرده و اضمحلال کابینه را به عنوان یک هدف‌ کوتاه‌مدت در دستور کار قرار دهند.

نظرسنجی‌ها در سرزمین‌های اشغالی نیز نشان می‌دهد که در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام که خط قرمز نتانیاهو و اعضای کابینه او محسوب می‌شود، ائتلاف رقیب او می‌تواند بیشتر کرسی‌های کنست را از آن خود سازد.

بر این اساس؛ نتانیاهو فعلا قدرت مانور زیادی در برابر بایدن ندارد زیرا اعتراضات داخلی شدیدا موقعیت او را تضعیف کرده، اما با این حال، او ضمن تاکید بر انجام اصلاحات بنیادین قضایی از طریق اجماع گسترده، گفته: «من بیش از ۴۰ سال است که بایدن را می‌شناسم و از تعهد دیرینه او به اسرائیل قدردانی می‌کنم.»

پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌های آتی، شاهد تشدید منازعات پشت پرده کاخ سفید و نتانیاهو و اعضای کابینه رژیم صهیونیستی و کشیده شدن این منازعات به حوزه آشکار باشیم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی