شناسه خبر : 137883
تاریخ انتشار : 1402/01/07 16:17
هشتمین سال‌گرد جنگ یمن و نتایج پندآموز آن

نورنیوز بررسی کرد؛

هشتمین سال‌گرد جنگ یمن و نتایج پندآموز آن

ایجاد صلحی پایدار در یمن از رهگذر توافق همه طرف‌های یمنی با یکدیگر و تلاش همه‌جانبه جامعه جهانی برای بازسازی خسارت‌های سنگین وارد شده به این کشور و فراهم‌سازی بستر مناسب برای بازگشت مردم مظلوم یمن به زندگی عادی محقق خواهد شد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: ششم فروردین سال ۱۳۹۴، جنگ یمن به بهانه بازگرداندن «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی این کشور به قدرت، با حمله ائتلافی با محوریت عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین به یمن آغاز شد.

در خصوص دلایل شکل‌گیری این جنگ خونین و نقش و تأثیرگذاری برخی کشورهای عربی منطقه و شرکای غربی آنها در این فاجعه تاسف‌بار، اظهارنظرها و تحلیل‌های مختلفی ارایه شده که می‌تواند تبیین‌کننده بخشی از ابعاد این جنگ ۸ ساله علیه مردم مظلوم یمن باشد.

گرچه چند ماهی است با شکل‌گیری آتش بس موقت، عملیات نظامی متوقف شده، اما به‌دلیل شکل نگرفتن توافق قطعی میان طرفین درگیری، هنوز سرنوشت این جنگ خانمان‌سوز نامشخص است.

امروز در حالی جنگ یمن وارد نهمین سال خود می‌شود که نگاهی به وضعیت انسانی این کشور، ابعاد وسیعی از درد و رنج تحمیلی به مردم مظلوم آن را نشان می‌دهد.

یونیسف اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ هشت سال جنگ سخت، زندگی میلیون‌ها کودک را در یمن نابود کرده و باعث شده تا ۱۱ میلیون کودک به یک یا چند نوع کمک بشردوستانه نیاز داشته باشند.

یونیسف هشدار داده است که میلیون‌ها نفر با خطرات سوء تغذیه روبرو هستند، مگر اینکه اقدامات فوری انجام شود.

این نهاد بین المللی تاکید کرده که وضعیت کودکان آواره بسیار نگران کننده است زیرا در اردوگاه‌های آوارگان بیش از ۲.۳ میلیون کودک حضور دارند که برای رفع نیازهای خود به اندازه کافی خدمات اولیه ندارند.

یونیسف همچنین اعلام کرد که به ۴۸۴ میلیون دلار کمک مالی فوری برای ادامه ارائه کمک‌های بشردوستانه نجات بخش در یمن نیاز دارد و هشدار داد که در صورت عدم تامین بودجه لازم، ممکن است مجبور شود کمک‌های حیاتی خود را به آسیب پذیرترین کودکان کاهش دهد.

بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده به طور متوسط، هر ۱۰ دقیقه یکی از این کودکان به دلایل قابل پیشگیری جان خود را از دست می‌دهد.

پیش‌تر نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع فلج اطفال و سرخک در یمن هشدار داده بود.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیش از ۲۱.۷ میلیون نفر در یمن، معادل دو سوم جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

این آمارها تنها نشان‌دهنده نمایه‌ای محدود از وضعیت انسانی فاجعه‌باری است که مردم یمن به‌دلیل درگیر شدن در جنگی ۸ ساله با آن روبرو هستند.

به طور قطع دامنه بحران انسانی در یمن به مراتب وسیع‌تر و عمیق‌تر از آن چیزی است که در آمارهای رسمی ارائه می‌شود.

در همین رابطه مرکز حقوق بشری «عین» اعلام کرد در ۸ سال جنگ تحمیل شده به مردم یمن، ۱۸ هزار و ۱۴۰ شهروند یمنی شهید و ۳۰ هزار و ۲۵۴ نفر نیز زخمی شدند. همچنین۴ هزار و ۷۹ کودک شهید و ۴ هزار و ۷۹۰ کودک دیگر در بمباران های هوایی علیه غیر نظامیان زخمی شدند. شمار زنان قربانی جنگ هشت ساله نیز ۲ هزار و ۴۵۸ شهید و ۲ هزار و ۹۸۸ زخمی اعلام شده است.

در طول جنگ ۸ ساله یمن، ۱۵ فرودگاه، ۱۶ بندر و ۳۴۶ نیروگاه و ایستگاه برق، ۶۱۷ شبکه و ایستگاه مخابراتی، ۳ هزار و ۹۵ مخزن و ایستگاه پمپاژ آب، ۲ هزار و ۱۰۵ زیرساخت دولتی و ۷ هزار و ۲۹۳ راه و پل هدف قرار گرفته است.

همچنین در  هشت سال گذشته، ۴۰۹ کارخانه، ۱۲ هزار و ۸۸ بنا و زیرساخت تجاری و ۳۹۰ نفتکش هدف قرار گرفته و ۴۶۶ مزرعه پرورش دام و طیور، ۱۰ هزار و ۲۷۹ وسیله نقلیه و ۴۸۵ قایق صیادی نیز بر اثر بمباران از بین رفته است. یکهزار و ۲۰ انبار مواد غذایی، ۴۲۷ جایگاه سوخت، ۷۰۴ بازار و یکهزار و ۴۰ کامیون مواد غذایی نیز هدف قرار گرفته است.

جنگ ۸ ساله در یمن موجب از بین رفتن ۶۰۳ هزار و ۱۱۰ منزل مسکونی، ۱۸۲ مرکز دانشگاهی، یکهزار و ۷۱۴ مسجد و ۴۱۷ بیمارستان و مرکز بهداشتی و درمانی شده است. نابودی  یکهزار و ۲۶۵ مدرسه و مرکز آموزشی، ۱۱ هزار و ۳۵۰ مزرعه، ۱۴۱ زیرساخت ورزشی، ۲۵۸ اثر باستانی و تاریخی و ۶۱ مرکز رسانه‌ای نیز از دیگر خسارت‌های وارد شده به یمن در طول هشت سال جنگ بوده است.

انهدام گسترده زیر ساخت‌های حیاتی، مراکز بهداشتی، درمانی، آموزشی و... در یمن در حالی انجام شده که به‌دلیل محاصره کامل این کشور امکان ارائه هیچ‌گونه خدمات ضروری به مردم این کشور وجود نداشته و از این رو آثار جنگ بر زندگی مردم تشدید شده است.

ابعاد محاصره مردم یمن در طول ۸ سال گذشته به مسدودسازی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی محدود نشد، بلکه با فشار کشورهای غربی به نهادهای بین‌المللی حتی از ارایه کمک‌های اضطراری به غیر نظامیان نیز جلوگیری شده است.

در حالی که سازمان‌های فعال در زمینه کمک‌های بشردوستانه خواستار چهار میلیارد دلار کمک اضطراری به این کشور شده بودند و برخی کشورها و نهادهای حقوق بشری نیز متعهد شدند که در پایان ماه گذشته میلادی، ۱.۲ میلیارد دلار برای کمک به مردم یمن اختصاص دهند اما تاکنون هیچ اقدام عملی در این خصوص انجام نشده است.

متاسفانه تاکنون بسیاری از کمک های غذایی و دارویی ارسال شده به یمن نیز فاسد و تاریخ مصرف گذشته بوده که بعد دیگری از جنایت غرب علیه مردم مظلوم یمن را آشکار می‌سازد.

غرب و هم‌پیمانان آن در کنار ۸ سال جنگ افروزی و فروش تسلیحات و سرقت منابع انرژی یمن همچنان مانع از به نتیجه رسیدن توافقات صلح میان طرف‌های جنگ می‌شوند، چنانچه از یک سو در روند میانجی‌گری‌های سازمان ملل و برخی کشورهای عربی همچون عمان کارشکنی می‌کنند و از سوی دیگر مانع از پیشرفت ابتکار عمل‌های سازنده‌ای همچون ابتکار ۴ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌شوند.

ملت یمن در طول ۸ سال جنگ نشان داد با وجود تمام رنج‌هایی که به آنها تحمیل شد به زورگویی و زیاده‌خواهی تن نداده و با جان خویش از شرف و آبرو و حیثیت و تمامیت ارضی کشورش دفاع می‌کند.

به طور قطع راه پایان بحران یمن، تنها شکل‌گیری گفتگوهای یمنی-یمنی و پایان مداخلات خارجی در امور سیاسی و احترام به حق تعیین سرنوشت مردم این کشور است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی