شناسه خبر : 130477
تاریخ انتشار : 1401/12/04 13:10
نمایی از مطبوعات کشور

پنجشنبه ۴ اسفند ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

فرهیختگان:

پاسخ امیدوارکننده رئیسی برای اینترنت (صفحه ۱)

کارگروه اقتصاد دیجیتال در توئیتی نوشته است: «پیرو نامه‌ام، با تشکر از حسن‌ نظر آقای رئیس‌جمهور که موضوع بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی به دستور کار «کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت» تبدیل شد. طبق شنیده‌های ما گویا چند مجموعه خصوصی درحال آماده‌سازی پوسته‌هایی هستند تا دسترسی‌هایی هرچند محدود اما نه به‌ شدت و حدت وضعیت فعلی به پیام‌رسان‌های محبوب خارجی ایجاد کنند. رویه‌ای که در دولت قبل و دوران وزارت آذری‌جهرمی پیگیری شد و می‌شد به تلگرام (که آن زمان فیلتر بود) توسط این پوسته‌ها دسترسی داشت. این که این راهکار تا چه میزان دسترسی برای کاربران ایجاد می‌کند هنوز مشخص نیست و باید صبر کرد و منتظر نتیجه ماند.

شرق:

آبادی‌ها، پشت حصار برف (صفحه ۱)

حدود ٢٠ روز از شروع بارش برف‌های سنگین در کوهرنگ و مناطق اطراف آن می‌گذرد و هنوز جاده‌های بسیاری مسدود است. حتی جاده‌های اصلی هم کامل باز نشده و نبود تردد بین روستا و شهرستان دیگر آذوقه‌ای برای مردم باقی نگذاشته است. بسیاری که روزانه خوراک خود را تهیه می‌کردند، این بارش سنگین امکان تهیه اقلام ضروری را هم از آنها گرفته است. بیشتر خانواده‌ها به‌سختی گرسنگی خود را رفع می‌کنند، با وجود این طبق اظهارات افراد محلی تاکنون امدادرسانی خاصی برای ارسال بسته‌های خوراکی هم صورت نگرفته است.

وطن‌امروز:

جفت پوچ اصلاحات (صفحه ۱)

بیانیه‌بازی اخیر اصلاح‌طلبان برای ایفای نقش میانجی در حالی است که هم جامعه به این جریان اقبال ندارد و هم ناکارآمدی سیاسی آنها از سوی نظام فراموش نشده است.  به بیان دیگر جریانی که هم جامعه از آنها عبور کرده و فاقد کمترین اقبال عمومی است و هم حاکمیت تجسم ناکارآمدی را در مدیریت‌شان دیده است، سعی می‌کند با ادبیاتی نزدیک به براندازی، نسخه حکومتی تجویز کند تا بلکه در این کشاکش، مجددا موضوعیت سیاسی خود را به دست آورد.

خراسان:

دوراهی تلخ تعیین دستمزد ۱۴۰۲ (صفحه ۲، مهدی حسن‌زاده)

انتظار می رود در مهلت کوتاه تا پایان سال، پالس های مثبتی در زمینه مهار رشد نرخ ارز صادر شود وگرنه تعیین دستمزد پایین تر از تورم و انتظارات تورمی، شدنی نیست و ممکن است هزینه هایی برای کشور داشته باشد، ولی فارغ از این متغیر کلیدی این روزهای اقتصاد ایران، تعیین دستمزد منطقه ای و هدفمند کردن اعتبارات مالی و یارانه ای موضوعی است که باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، وگرنه دوراهی تلخی در زمینه تعیین دستمزد پیش رو خواهیم داشت.

کیهان:

دستور ترور دیکته دولت آلمان بود! (حسین شریعتمداری)

آلمان با احضار کاردار و اخراج دو کارمند سفارت ایران درپی فرار از مسئولیتی است که در جنایات جمشید شارمهد داشته است. با این توضیح که دولت آلمان از این طریق می‌کوشد واکنش ایران به جنایات هولناک سرویس اطلاعاتی آلمان را در حد «‌مقابله به مثل‌» یعنی احضار سفیر آلمان و اخراج دو کارمند سفارت این کشور محدود کرده و تنزل بدهد و ایران را از محاکمه سفیر آلمان و شکایت از آلمان به دادگاه بین‌المللی منصرف کند! انتظار آن است که جمهوری اسلامی ایران و مخصوصاً سرویس‌های اطلاعاتی کشورمان در این طرح فریب گرفتار نشوند و برای مقابله با جنایات دولت آلمان به اخراج دو کارمند سفارت آن کشور بسنده نکنند. پای خون پاک ده‌ها شهید و صدها مجروح در میان است.

سیاست روز

تاریخ نویسی وارونه (صفحه ۱، قاسم غفوری)

رفتارهای ماه‌های اخیر غرب در لوای آنچه آزادی بخشی به زنان ایران نامیده می‌شود به دنبال تبدیل تحریم به مطالبه درونی مردم است تا در مرحله نخست قبه تحریم را ریخته سپس به توجیه آن و مشروعیت دادن به ان بپردازد.  فاز خطرناک تر این رویکرد تاریخ نویسی است که در لوای این رفتارها صورت می‌دهد.  فراموش نکنیم که در جنگ جهانی اول انگلیس ۹ میلیون ایرانی را قتل عام کرد اما هرگز در تاریخ نیامد و با نام بیماری سراسری و حتی خدمات انگلیس به بیماران و قحطی زده‌ها به حاشیه رفت و یا پس از جنگ اول و دوم جهانی بویژه انگلیس و آمریکا تاریخ جنگ را خود نوشتند که در ان المان جنایتکار صرف شد و سایرین قدیسان نجات بخش؛ حال آنکه جنایات انگلیس، آمریکا و.. در این جنگ کمتر از آلمان نبود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی