شناسه خبر : 130464
تاریخ انتشار : 1401/12/04 10:01
فرصت جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اثبات بی‌طرفی

نورنیوز بررسی کرد؛

فرصت جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اثبات بی‌طرفی

اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، صداقت، انصاف و بی‌طرفی را در پیش گیرد و اسیر اغواگری کشورهای غربی نشود، حتماً قادر است با استناد به مشاهدات عینی و اطلاعات فنی و بسیار دقیقی که از برنامه صلح آمیز هسته ایران در اختیار دارد بر این جمع‌بندی تأکید کند که برنامه اعلام شده هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز است.

نورنیوز- گروه بین‌الملل: در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اخبار گوناگون و بعضاً متضادی در خصوص نحوه برخورد این نهاد ناظر بین‌المللی با موضوعات مرتبط با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شنیده می‌شود. مدیرکل آژانس ظرف چند روز آتی و بر اساس وظیفه‌ای که شورای حکام این سازمان بر عهده‌اش گذاشته موظف است تا دو گزارش در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به اعضای شورای حکام ارائه و بر اساس آن گام‌های آتی در خصوص نحوه برخورد و تعامل با ایران - ازجمله صدور و یا عدم صدور قطعنامه- تعیین شود.

بر اساس واقعیت‌های حاکم بر برنامه هسته‌ای ایران، مشاهدات عینی و اطلاعات فنی و بسیار دقیقی که آژانس از جزئیات برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در دست دارد به راحتی می‌تواند در فرصت پیش‌رو و با فاصله گرفتن از رویکرد سیاسی،بی‌طرفی پیشه کند و قاطعانه بر صلح آمیز بودن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تأکید و اعلام کند که هیچ گاه انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران رخ نداده است. این نهاد بین‌المللی می‌تواند همزمان هرگونه سئوال احتمالی خود را در یک مسیر سازنده و بی‌انتها به‌طور مرتب مطرح و پاسخ‌های لازم را دریافت کند.

اگر آژانس، صداقت، انصاف و بی طرفی را در پیش گیرد حتماً قادر است به این جمع‌بندی تأکید کند که برنامه اعلام شده هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز است. همچنین قادر است تا به موازات ادامه همکاری و‌تعامل سازنده با ایران، اعلام کند که برغم طرح سئوالاتی در خصوص مشاهده آلودگی در بعضی مکان‌ها، جمع‌بندی حاصل در سال ۲۰۱۵ آژانس همچنان به قوت خود باقی و مبنای ارزیابی از برنامه هسته‌ای ایران است.

همچنین آژانس می‌تواند همانگونه که بارها در محافل خصوصی گفته به صراحت اعلام کند که مشاهداتش از آلودگی‌ها به هیچ وجه ارزش اشاعه‌ای نداشته و صرفاً از بعد انجام وظیفه، آژانس مجبور به پیگیری امر است. در دو مورد اخیر پادمانی نیز آژانس می‌تواند با یادآوری موارد متعدد و‌ مشابه که در گذشته بارها و بارها مطرح و مدیریت شده از این دو مورد، ابهام‌زدایی کرده و روال امور را در شرایط عادی پیگیری و وظایف حرفه‌ای خود را دنبال کند.

واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست با شفافیت کامل در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود، بیشترین همکاری را با آژانس داشته و به‌صورت بی‌سابقه‌ای پذیرای بیشترین تعداد بازرسان در تاریخ این سازمان بوده است. حداقل انتظار ملت ایران از این نهاد نظارتی آن است که در ازای این همه همکاری وسیع و منحصربه‌فرد، شاهد برخوردی عادلانه، سازنده و بدون پیش داوری و یا سیاست زدگی باشد.

اگر چنین نباشد و آژانس متأثر از فشارهای بیرونی و مخرب قرار گیرد، انگاه می‌تواند کتمان حقیقت نموده و به یک بحران بین‌المللی و غیر ضروری دامن زده و یا حتی آن را شکل دهد!

آژانس بر این اساس ممکن است به صورتی ناعادلانه، مشاهدات کم ارزش و سئوالات عادی  خود را بزرگنمایی کرده و بدون ارزش گذاری در مورد پرسش‌ها، در صدد به زیر سئوال بردن تمامیت برنامه هسته‌ای ایران برآید. همچنین آژانس ممکن است با اغواگری آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به محرمانه بودن مکاتبات با ایران سهل انگاری کرده و اطلاعاتی نارسا و تحریک کننده به افکار عمومی عرضه و در نتیجه ایجاد ابهام و سردرگمی نماید و در نهایت به تکمیل پروژه ایران هراسی کمک رساند.

آژانس نباید از این واقعیت غفلت کند که کشورهای غربی بازی چند لایه‌ای را در برابر ملت ایران در پیش گرفته و استفاده ابزاری از این نهاد هم یکی از انتخاب‌های آنها به‌شمار می‌آید.

از برآیند اظهارات مقامات ایرانی چنین بر می‌آید که جمهوری اسلامی به‌رغم همه مشکلات و نارسایی‌های مشاهده شده در همکاری با آژانس، تعاملی سازنده با این نهاد بین‌المللی را در پیش گرفته و بی‌صبرانه در انتظار موفقیت این نهاد در  مسیر اثبات منصفانه، حرفه‌ای و غیر سیاسی بودن فعالیت‌ها و قضاوت‌هایش است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی