شناسه خبر : 130261
تاریخ انتشار : 1401/11/30 12:13
چرا نگاه تحول‌گرایانه در حوزه پست اهمیت دارد؟

محمود لیایی

چرا نگاه تحول‌گرایانه در حوزه پست اهمیت دارد؟

طبیعتا هوشمندسازی پست و تحول دیجیتال، منتج به افزایش بهره‌وری در شبکه پستی کشور می‌شود. افزایش بهره‌وری نیز مترادف با افزایش در آمدهای پستی و در نهایت، ارائه خدمات نوین و گسترده‌تر به شهروندان است.

نورنیوز ـ گروه فرهنگ و جامعه: «تحول‌گرایی» اگر به معنای استفاده از ابزارهای نوین در راستای ارتقاء کیفیت و سرعت خدمات در کشور باشد، امری مطلوب و اگر منتج به ایجاد موانع بوروکراتیک و اداری یا کاهش سرعت ارائه خدمات در یک ارگان یا مجموعه شود، مذموم و بازدارنده است.

در ایجاد یک تحول مطلوب و موثر، بایسته‌ها و مولفه‌هایی دخیل هستند که تضمین کننده مفید یا غیر مفید بودن تغییر صورت گرفته در یک ساختار است.

مهم‌ترین پیش‌شرط نگاه تحول‌گرایانه در هر حوزه عملیاتی و خدماتی، «توصیف دقیق» از شرایط موجود و ترسیم اهداف «عینی و مطلوب» است.


 

در اینجا باید در تعریف مطلوبیت‌ها دچار ایده‌آل‌گرایی کاذب یا بازدارندگی ناشی از عدم اعتماد به نفس نشد. در مرحله بعد، لازم است میان اضلاع، اجزاء و بازیگران یک مجموعه نوعی «هم‌افزایی سیستماتیک» تعریف شود.

باید توجه داشت که میان «همکاری» و «هم‌افزایی» تفاوت وجود دارد. هم‌افزایی نقطه تکامل یک همکاری سیستماتیک محسوب می‌شود، به گونه‌ای که اجزاء نه تنها وظایف و کارکردهای خود، بلکه مسئولیت‌پذیری و عملکرد نهایی سایر اجزاء دیگر را نیز ارتقاء می‌دهند.

از زمان حضور دولت انقلابی سیزدهم در راس معادلات اجرایی کشور، نگاه تحول‌گرایانه در بسیاری از حوزه‌های خدماتی و اجرایی تبلور یافته است. این قاعده در خصوص شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز صادق است. فراتر از آن، نیاز به تحول‌گرایی در شرکت پست، یک نیاز اساسی است زیرا دال مرکزی و عملیاتی پست، «ارتباطات» است و ارتباطات نیز به طور طبیعی جنبه‌ای سیال و غیر ساکن دارد.

تحول در ارتباطات و فناوری، قاعدتا بر روی شرکت ملی پست نیز تاثیر مستقیم خواهد گذاشت، زیرا نمی‌توان شبکه پستی کشور را بدون در نظر گرفتن مولفه‌های ارتباطی (در ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) پیش برد.

در دوران جدید، چرخه مشخصی برای هوشمندسازی پست در نظر گرفته شده که در آن هم‌افزایی مولفه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اصالت و موضوعیت دارد.

به عبارت بهتر؛ هر اندازه آسیب‌های ناشی از وجود واگرایی در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شبکه ارتباطی و پستی کشور کاهش یابد، بیشتر به هدف اصلی خود مبنی بر هوشمندسازی پست نزدیک شده‌ایم.

طی یک‌سال اخیر، اقدامات گوناگونی در این خصوص صورت گرفته که تشریح کامل آنها در این مجال نمی‌گنجد.

طبیعتا هوشمندسازی پست و تحول دیجیتال، منتج به افزایش بهره‌وری در شبکه پستی کشور می‌شود. افزایش بهره‌وری نیز مترادف با افزایش در آمدهای پستی و در نهایت، ارائه خدمات نوین و گسترده‌تر به شهروندان است. همان‌گونه که مشاهده می‌شود، مهم‌ترین نقطه این چرخه تحول، هوشمندسازی پست است. بایسته‌های ایجاد این تحول، یکی درک فناوری‌های پیشرفته پستی در کشور و جهان و متعاقبا بومی‌سازی آنها بر اساس نیازها و مطلوبیت‌های عمومی و ظرفیت‌های اداری است.

همان‌گونه که مشاهده می‌شود، مهم‌ترین نقطه این چرخه تحول، هوشمندسازی پست است. بایسته‌های ایجاد این تحول، یکی درک فناوری‌های پیشرفته پستی در کشور و جهان و متعاقبا بومی‌سازی آنها بر اساس نیازها و مطلوبیت‌های عمومی و ظرفیت‌های اداری است.

در این میان، گزاره دیگری نیز به نام «احصاء ظرفیت‌های تحول‌گرایانه جدید» در راستای این هوشمندسازی است که در هر دو سطح ملی و بین‌المللی قابل تصور و تصدیق خواهد بود.

بازتولید و حتی بازتعریف مفاهیم و مصادیق دخیل در روند هوشمندسازی پست، به صورت جدی در دستور کار شبکه پست (چه در ستاد و چه در صف) قرار دارد و اطمینان داریم که خروجی این روند، تامین رضایت عمومی و تولید فرصت‌های جدید برای کشور عزیزمان خواهد بود. انشالله.

محمود لیایی، مدیر عامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران


نورنیوز
کلید واژگان
بسته‌های پستیپستی
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی