شناسه خبر : 127487
تاریخ انتشار : 1401/11/16 09:29
کپنهاگ گیت؛ پرونده‌ای که نباید مفتوح شود!

نورنیوز بررسی کرد؛

کپنهاگ گیت؛ پرونده‌ای که نباید مفتوح شود!

اکنون بیش از یک‌سال از طرح ماجرای جاسوسی فایندسن گذشته و رسانه‌های اروپایی وارد جزئیات پرونده و نقش پر رنگ آمریکا در خیانت اطلاعاتی رئیس واحد اطلاعات خارجی دانمارک نمی‌شوند!

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: حدود 13 ماه قبل در 21 دی‌ماه سال 1400، اخبار مربوط به دستگیری «لارس فایندسن» رئیس واحد اطلاعات خارجی دانمارک، به اتهام دست داشتن در یک پرونده‌ی درز اطلاعات «بسیار محرمانه» منتشر شد.

خبرگزاری رویترز در آن زمان مدعی شد که علاوه بر فایندسن، شش کارمند شاغل و بازنشسته سرویس اطلاعاتی دانمارک نیز که بیشتر در عرصه‌های نظامی و پدافندی فعالیت می‌کردند، در این پرونده متهم و دستگیر شده‌اند.

دستگیری رئیس واحد اطلاعات خارجی سرویس اطلاعاتی دانمارک، ابهامات زیادی در خصوص ماهیت پرونده و بازیگران بین‌المللی دخیل در آن ایجاد کرد که با توجه به گذشت بیش از یک‌سال، همچنان بی‌پاسخ باقی مانده است.

اینکه؛ با توجه به مناسبات امنیتی خاص حاکم بر کشورهای اروپایی، قطعا سرویس هدایت‌گر و مصدر جاسوسی «فایندسن» در داخل قاره سبز نبوده و باید به دنبال بازیگر یا بازیگران دیگری بود که نه تنها رویترز، بلکه برخی دیگر از رسانه‌های غربی نیز افشای نام آن را خط قرمز خود قلمداد می‌کنند!

چندی پیش شبکه فرانس 24، در گزارشی مدعی شد که کپنهاگ به محل اصلی شنود و جمع‌آوری اطلاعات اروپایی به نفع سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تبدیل شده است.

«سباتین سیبت» خبرنگار فرانسوی در این خصوص می‌نویسد: «کمک جاسوسان دانمارکی به آژانس امنیت ملی ایالات متحده برای جمع‌‌آوری اطلاعات از رهبران اروپایی موضوع تازه‌ای نیست و این کشور مدت‌هاست نقشی اساسی در این زمینه ایفا می‌کند.»

دانمارک پیش‌تر دستِ‌کم طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به پایگاه اطلاعاتی آژانس امنیت ملی ایالات متحده برای جاسوسی از «آنگلا مرکل» صدراعظم وقت آلمان و دیگر سیاست‌مداران و شخصیت‌های آلمانی، فرانسوی،‌ نروژی و سوئدی تبدیل شده بود.

یک رمزگشایی ساده از گزارش فرانس 24 که حدودا شش ماه قبل از افشای ماجرای دستگیری فایندسن منتشر شده بود، به سادگی نشان می‌دهد که اتهام او فراتر از همکاری‌های غیرمتعارف و پشت پرده جاسوسی میان کپنهاگ و واشینگتن بوده است!

صورت مسئله تقریبا شفاف است؛ آمریکا حتی به شریک امنیتی خود یعنی دانمارک نیز از طریق سرویس اطلاعات خارجی پاتک زده است.

برخی منابع دانمارکی فاش کرده‌اند که بخشی از اطلاعات فوق سری نظامی و دفاعی این کشور از طریق سرویس اطلاعات خارجی به دستگاه‌های امنیتی ایالات متحده منتقل شده، بدون آنکه سرویس اطلاعاتی دانمارک در جریان این «خیانت سیستماتیک» باشد.

اکنون بیش از یک‌سال از طرح ماجرای جاسوسی فایندسن گذشته و رسانه‌های اروپایی وارد جزئیات پرونده و نقش پر رنگ آمریکا در خیانت اطلاعاتی رئیس واحد اطلاعات خارجی دانمارک نمی‌شوند!

اساسا در آینده نیز قرار نیست چنین اطلاعاتی افشا شود زیرا مقامات سازمان سیا، آژانس امنیت ملی آمریکا و دیگر نهادهای جاسوسی ایالات متحده، اجازه ابراز این نارضایتی را به مهره‌های امنیتی خود در اروپا (مقامات ارشد سرویس اطلاعاتی دانمارک) نمی‌دهند.

به بیان دقیق‌تر؛ آنچه در دانمارک گذشته، به خوبی نشان می‌دهد که چگونه بازیگران اروپایی با وجود بازی مستقیم و خودخواسته در پازل‌ امنیتی آمریکا، دوباره از سوی این کشور مورد جاسوسی و سرقت اطلاعات فوق سری قرار می‌گیرند.

این نگاه ابزاری واشینگتن نسبت به متحدان اروپایی، یکی ریشه در مناسبات امنیتی دو سوی آتلانتیک و دیگری ریشه در نگاه از بالا به پایین دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان و سایر مقامات سیاسی و امنیتی آمریکا نسبت به اروپاییان دارد.

بدون شک اگر شهروندان اروپایی در جریان عمق فاجعه و تحقیری که از سوی دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا متوجه کشورشان شده قرار گیرند، دیگر مجالی برای تنفس حداقلی دولت‌ها و نهادهای اطلاعاتی خودباخته بسیاری از کشورهای اروپایی از سوی این شهروندان ناراضی و خشمگین باقی نخواهد ماند.
 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی