شناسه خبر : 125323
تاریخ انتشار : 1401/10/25 15:10
رویترز: ایران بدون احیای برجام به بالاترین حد صادرات نفت رسید

رویترز: ایران بدون احیای برجام به بالاترین حد صادرات نفت رسید

صادرات نفت ایران در 2 ماه آخر سال 2022 به بالاترین حد خود رسیده و با وجود تحریم‌های ایالات متحده، ایران سال 2023 را با صادرات محموله‌های نفتی بیشتر به چین و ونزوئلا آغاز می‌کند.

نورنیوز - گروه اقتصاد: خبرگزاری رویترز در گزارشی خبر داد صادرات نفت ایران به رغم عدم احیای برجام به بالاترین میزان خود طی ۳ سال گذشته رسیده است.

به گفته شرکت‌هایی که جریان صادرات نفت ایران را دنبال می‌کنند، صادرات نفت این کشور در ۲ ماه آخر سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسیده و با وجود تحریم‌های ایالات متحده، ایران سال ۲۰۲۳ را با صادرات محموله‌های نفتی بیشتر به چین و ونزوئلا آغاز می‌کند. 

بر اساس گزارش رویترز صادرات نفت ایران از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم ها را با هدف محدود کردن صادرات نفت ایران و درآمدهای مرتبط با آن بازگرداند، محدود شده است.

اما صادرات نفت ایران در دوره ریاست جمهوری جانشین او جو بایدن، که به دنبال احیای توافق هسته‌ای بوده است، افزایش یافته و بر اساس برخی برآوردها به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۹ رسیده است. این امر علی‌رغم وجود موانع مخالف مانند توقف مذاکرات احیای برجام و رقابت نفت خام با تخفیف روسیه صورت می‌گیرد.

«سارا وخشوری»، مشاور شرکت انرژی «اس وی بی اینترنشنال» در این باره به رویترز گفت: صادرات نفت خام ایران در دسامبر گذشته به طور متوسط ۱.۱۳۷ میلیون بشکه در روز بود که ۴۲ هزار بشکه در روز نسبت به نوامبر افزایش داشت؛ یعنی بالاترین رقمی که SVB در سال ۲۰۲۲ بر اساس برآوردهای قبلی گزارش کرده بود.

او افزود: در مقایسه با دولت ترامپ، هیچ سرکوب یا اقدام جدی (از سوی دولت بایدن) علیه صادرات نفت ایران صورت نگرفته است. صادرات ماه ژانویه (ماه جاری میلادی) نیز تا کنون مانند ماه های گذشته قوی بوده است.

به گفته این کارشناس بازار انرژی: با وجودی که کاهش تقاضای چین و عرضه نفت روسیه به چین چالش بزرگی برای صادرات نفت ایران بوده است، اما همچنان بیشتر نفت  صادراتی ایران به خاور دور و در نهایت به چین می‌رود. ایران همچنین به ونزوئلا برای صادرات نفت خود کمک می کند.

«آدرین واتسون»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اما معتقد است که اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان به قوت توسط دولت بایدن دنبال می‌شود و ارقام کلان اقتصاد ایران به وضوح این امر را تأیید می‌کند.

واتسون گفت: ما در تحریم‌ها علیه تجارت موشکی و پهپادی ایران و نقض حقوق بشر تردیدی نداشته و نخواهیم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اواخر سال گذشته تحریم‌هایی را علیه یک باند قاچاق نفت مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعمال کرد.

شرکت مشاور «پترو لجستیک» که عرضه نفت را دنبال می‌کند، اعلام کرده که شاهد یک روند صعودی در صادرات نفت خام ایران است که از نظر این شرکت در دسامبر سال گذشته میلادی به بالاترین سطح خود از مارس ۲۰۱۹ رسیده است.

شرکت اطلاعاتی «کپلر» نیز صادرات نفت خام ایران را در نوامبر ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز اعلام کرده که بالاترین میزان از آگوست ۲۰۲۲ و تقریباً برابر با نرخ ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز در آوریل ۲۰۱۹ است، اگرچه این شرکت مدعی است صادرات نفت خام ایران در دسامبر گذشته به کمتر از ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

چین بزرگترین مشتری نفت ایران است. به گفته تحلیلگران برای دور زدن تحریم ها، بیشتر صادرات نفت خام ایران تحت عناوین نفت خام کشورهای دیگر تغییر نام داده و روانه بازار چین می‌شود.  

همچنین، ایران سال گذشته نقش خود را در ونزوئلا، آن هم تحت تحریم‌های ایالات متحده، گسترش داد و از آن زمان نفت سبک خود را برای پالایش و رقیق‌کردن نفت خام سنگین ونزوئلا به این کشور صادر می‌کند.


رویترز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی