شناسه خبر : 123119
تاریخ انتشار : 1401/10/21 18:05
عرضه خودرو در بورس کالا بهترین گزینه بازار در شرایط فعلی است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی:

عرضه خودرو در بورس کالا بهترین گزینه بازار در شرایط فعلی است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که در شرایط کنونی عرضه خودرو در بورس کالا بهترین روش است اما مسئله این است که رانت التهاب بازار نصیب چه کسی می‌شود؟

نورنیوز - گروه سیاست: مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مجلس از عرضه خودرو در بورس حمایت می‌کند اما با رانت دهی به خودرو ساز موافق نیست.
مهدی طغیانی در خصوص نامه منتشره از سوی یازده نفر از نمایندگان مجلس در این باره ، افزود: در این نامه انتقاده از عرضه خودرو در بورس کالا مطرح نشده بلکه بحث مابه التفاوت قیمت تولید خودرو نسبت به عرضه آن و رانتی است که برای خودرو ساز ایجاد می‌شود.

او با بیان اینکه خود یکی از افرادی است که این نامه را امضا کرده است ، اظهار کرد: روش بورس کالا را روشی درست و علمی می‌دانیم ولی معتقدیم اشکالاتی در آن وجود دارد که بایستی برطرف شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بین رانت برای خودرو ساز و سود تفاوت وجود دارد، تصریح کرد: این ما به تفاوت در قیمت‌گذاری به دلیل التهاب در بازار ایجاد شد و رانتی است که به جیب خودروساز می‌رود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با یادآوری اینکه مجلس نمی خواهد این رانت صرف ناکارآمدی‌های خودروسازان شود، اظهار کرد: سود عادلانه به این معناست که خودروساز کار خود را به خوبی انجام داده و در این راستا سودی نیز نصیب خود کرده است در این شرایط قیمت بازار نیز عادلانه تعیین می‌شود، اما این رانت عدد غیر معقولی است که با قیمت اصلی خودرو فاصله زیادی دارد که این فاصله منطقی و عادلانه نیست.

طغیانی گفت: باید این شرایط تعدیل شود. نگاه مجلس این است که این ما به التفاوت نباید خرج ناکارآمدی‌های خودروسازی شود بلکه باید صرف بهبود کیفیت خودرو سازی شده یا در صندوق توسعه صنعت خودرو ریخته شود و این پیشنهادی که کمیسیون صنایع داده است.

او تأکید کرد : مجلس معتقد است که در شرایط کنونی عرضه خودرو در بورس کالا بهترین روش است اما مسئله این است که رانت التهاب بازار نصیب چه کسی می شود؟ و تأکید مجلس آن است که صرف بهبود خودرو سازی کشور شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه خودرو ساز بایستی خروجی اقداماتش را در این زمینه ارائه دهد، خاطر نشان کرد: اگر واقعاً خودرو ساز زیر نظر وزارت صمت برنامه روشنی را برای استفاده از این مبالغ ارائه و آن را صرف بهبود کیفیت کند، مجلس به روشنی از این اقدامات حمایت و آن را می‌پذیرد.

 


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی