شناسه خبر : 122577
تاریخ انتشار : 1401/10/11 13:59
افزایش نگرانی‌های بین‌المللی از روی کار آمدن تندروترین دولت تاریخ رژیم صهیونیستی

نورنیوز بررسی کرد؛

افزایش نگرانی‌های بین‌المللی از روی کار آمدن تندروترین دولت تاریخ رژیم صهیونیستی

سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی با توجه به اعلام نگرانی‌های متعدد مقام‌های ارشد آمریکایی در خصوص توسعه افراط‌گرایی مذهبی در سرزمین‌های اشغالی پس از روی کار آمدن دولت جدید، می‌تواند هشداری صریح به نتانیاهو و عناصر افراطی دولت او تلقی شود.

نورنیوز- گروه بین‌الملل: تحولات فلسطین اشغالی و بی‌ثباتی دولت‌ها که برگزاری انتخابات متعدد را به ساکنین سرزمین‌های اشغالی تحمیل نموده، سیاسیون صهیونیست را متقاعد به ائتلاف‌های اجباری نه چندان خوش‌آیند کرد. شکل‌گیری این روند در کنار مخالفت شدید احزاب راست با نتانیاهو، رهبر حزب لیکود در انتخابات اخیر و طرد او موجب رقم خوردن ائتلافی بی‌سابقه میان احزاب راست افراطی و راست افراطی مذهبی شد که حاصلی جز ایجاد افراطی‌ترین دولت تاریخ رژیم صهیونیستی به‌دنبال نداشت.

اگر در گذشته ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی بدلیل ائتلاف‌های لرزان با خطر بی‌ثباتی سیاسی روبه‌رو بود اکنون و با شکل گیری دولتی که عناصر آن ید طولانی در ایجاد مشکلات امنیتی برای این رژیم دارند اکنون با خطر جدی بی‌ثباتی ساختاری مواجه است. اگرچه  احزاب راست افراطی مذهبی وزن محدودی در ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی دارند، اما با استفاده از اختلافات شدید میان نتانیاهو و احزاب راست، توانستند در تعیین نهاییِ پیروز میدان ائتلاف، نقش تأثیرگذاری داشته باشند و به همان میزان نیز انتظار سهامداری در قدرت را مطالبه کنند. اگرچه نتانیاهو با اتخاذ راهبرد تملک قدرت به هر قیمت توانست از مرحله تشکیل دولت با استفاده از هم پیمانی با احزاب راست مذهبی افراطی عبور کند، اما این روند نگرانی شدید  جهان عرب و جهان غرب را در قبال عملکرد غیر قابل پیش‌بینی این گروه‌ها در آینده را  به‌دنبال داشته است.

همزمان با روی کار آمدن ائتلافی که بنیامین نتانیاهو را بار دیگر به قدرت رساند، اردن و تشکیلات خودگران فلسطینی به عنوان نزدیکترین همسایگان این دولت جعلی، از روی کار آمدن افراطی ترین دولت تاریخ اسرائیل اظهار نگرانی کرده‌ و واکنشی همراه با هشدار در این خصوص از خود نشان داده‌اند. در این میان انتشار اخبار و تحلیل‌های متعدد از سوی رسانه‌های آمریکایی مبنی بر نگرانی دولت بایدن نسبت به سیاست‌های آتی دولت جدید رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینی‌ها و تداوم شهرک سازی‌های غیر قانونی در کرانه باختری نشان می دهد که تحلیل اردن و تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز نسبت به احتمال بروز رفتارهای افراط گرایانه از سوی دولت جدید رژیم صهیونیستی واقع گرایانه است.

هشدار ملک عبدالله دوم پادشاه اردن به دولت جدید اسرائیل مبنی بر ضرورت عدم عبور این رژیم از «خط قرمز» اردن در رابطه با «تپه معبد مقدس» می‌تواند به قدری جدی تلقی شود که آمریکا را متقاعد نماید تا برای پیش‌گیری از هرنوع مناقشه‌ میان تل‌آویو با اردن و تشکیلات خودگردان، مذاکرات با رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار دهد. 

ملک عبدالله در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان در روز چهارشنبه درباره وضعیت موجود در قدس اشغالی و نقش اردن در این خصوص گفت: «اردن خود را نگهبان تپه معبد مقدس می‌داند». پادشاه اردن در این خصوص به قدری مصمم است که با اشاره به مواضع برخی شرکای تندرو در ائتلاف بنیامین نتانیاهو، مانند ایتامار بن‌گویر، رهبر حزب قدرت یهود که بر اسرائیل فشار آورده  تا حاکمیت خود بر اماکن مقدس را اعمال کند، گفت: «اگر آنها بخواهند با ما وارد منازعه شوند، ما کاملاً آماده‌ایم.»

از سوی دیگر، تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به دستور کار جناح راست‌گرا و تندرو دولت جدید رژیم صهیونیستی، خواستار تحریم بین‌المللی این دولت شد و آن را  «یک تهدید واقعی برای مردم فلسطین دانست».  تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه خود اظهار کرد که سیاست‌های «ضمیمه‌گرایانه، خشونت‌آمیز و نژادپرستانه» دولت جدید اسرائیل را نمی‌پذیرد.

اگر چه هنوز دولت رژیم صهیونیستی مواضع رسمی خود را اعلام نکرده ؛ اما تعهد نتانیاهو به حزب «قدرت یهود» موجب شده تا تبیین اصول اولیه راهبردی دولت جدید که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد و در آن مردم یهود را دارای حق انحصاری و غیر قابل انکار بر تمام مناطق سرزمین اسرائیل دانست، نگرانی‌ها در خصوص رفتارهای افراطی دولت جدید در آینده نزدیک را تشدید نماید. از نظر تحلیلگران ژئوپلیتیک این اظهار نظر در نوع خود اعلان توسعه شهرک سازی  در کرانه غربی سرزمین‌های اشغالی است.

در چنین شرایطی جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده که اواسط ماه ژانویه جاری با سفر به سرزمین های اشغالی با بنیامین نتانیاهو نخست، وزیر جدید این رژیم دیدار خواهد کرد. سالیوان، اولین مقام ارشد آمریکایی خواهد بود که پس از روی کار آمدن دولت جدید، به سرزمین های اشغالی می‌رود. تحلیلگران سیاسی معتقدند که این سفر با توجه به اعلام نگرانی‌های متعدد مقام‌های ارشد آمریکایی در خصوص توسعه افراط گرایی مذهبی در سرزمین‌های اشغالی پس از روی کار آمدن دولت جدید می‌تواند هشداری صریح به نتانیاهو و عناصر افراطی دولت او تلقی شود. نگرانی‌ها در مورد رفتارهای افراطی دولت جدید به رسانه‌ها و مقامات غربی و عربی محدود نمی‌شود. روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز هشدار داده که اسرائیل اکنون در آستانه یک انقلاب دینی استبدادی به رهبری راست گرایان افراطی مذهبی قرار دارد که هدف از آن نابودی پایه های دموکراسی است.

هاآرتص نوشت: در سال‌های اخیر به شدت افراطی شده‌ایم و همه اموری که نسبت به وقوع آن در گذشته هشدار داده می‌شد، اکنون درمقابل چشمان همگان در حال رخ دادن است.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی