شناسه خبر : 120830
تاریخ انتشار : 1401/09/26 13:14
«جنگ اوکراین»، شبیه‌سازی «بازی جنگ» آمریکا با قاره کهن

«جنگ اوکراین»، شبیه‌سازی «بازی جنگ» آمریکا با قاره کهن

هر چند کی‌یف، آمریکا و ناتو را به عنوان حامیان خود در جنگ با روسیه می‌داند اما در نظر غرب این کشور تنها یک صحنه‌ از «بازی جنگ» نبردی خواهد بود که به ظن آنها در آینده برای مقابله با قدرت‌های قاره کهن مانند چین، روسیه و ایران بدان نیاز خواهد داشت.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: در  کشاکش جنگ اوکراین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از طریق ائتلاف‌های خود با کشورهای آسیایی و اروپای شرقی توانست روسیه را به‌عنوان دشمن ایالات متحده تعریف و در جنگی سخت مقابل این کشور صف‌آرایی کند.

جنگی که پیچیده‌‌ترین روش‌ها در آن به کار گرفته شده و به شکل گسترده و عمیق همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نظامی، اطلاعاتی، فرهنگی، رسانه‌ای، ورزشی و ... را درگیر کرده است.

آمریکا از نظر اقتصادی نیاز به پیروزی در جنگ اوکراین دارد

روسیه با ادامه جنگ اوکراین انتقال گاز به اروپا را متوقف کرد و موجب افزایش قیمت انرژی و کالاهای اساسی در اروپا و آمریکا شده است، این گرانی با خود تورم و رکود را برای اقتصاد اروپا به همراه داشت و البته رکودی که با ضریب بیشتری از اروپا به اقتصاد آمریکا نیز نفوذ کرده است.

از سوی دیگر شکست آمریکا در جبهه اوکراین راه برای تسلط چین بر تایوان هموار می‌کند و این خود نیز یک فاجعه اقتصادی برای ایالات متحده به شمار می‌آید و ضربه جبران ناپذیری برای قدرت اقتصادی و نفوذ تجاری ایالات متحده در آسیا خواهد بود زیرا تسلط بر تایوان به چین قدرت و تحرک و تاب‌آوری اقتصادی بیشتری در بازار جهانی خواهد داد و این کشور را در نزدیکی شلوغ‌ترین خطوط تجارت بین‌المللی دریا قرار خواهد داد.

آمریکا از نظر سیاسی نیاز به پیروزی در جنگ اوکراین دارد

اگر اوکراین به هر دلیل حمایت مالی و نظامی نشود و مجبور به مذاکره زودهنگام با روسیه باشد متحدان آسیایی آمریکا دچار تردید خواهند شد زیرا بدیهی است چنانچه روسیه بتواند غرب را در اروپای شرقی عقب براند پس چین هم این کار را به راحتی در آسیای شرقی انجام خواهد داد و بدتر آنکه دیگر برای مقابله با چین از مشارکت اروپا و همراهی مالیات‌دهندگان آمریکایی نیز خبری نخواهد بود.

هر چند کی‌یف، آمریکا و اروپا را به عنوان حامیان خود در جنگ با روسیه می‌داند اما غرب این کشور را تنها به عنوان صحنه‌ واقعی از «بازی جنگی» می‌داند که در مقابله با قدرت‌های نوظهوری قاره کهن مانند چین، روسیه و ایران به تجربیات آن نیاز دارد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی