شناسه خبر : 118867
تاریخ انتشار : 1401/09/06 16:42
جدال کارلوس و یورگن و نمایشگاهی که نماد فرصت سوزی بود

گزارش خبرنگاران اعزامی «نورنیوز» از متن و حاشیه جام جهانی؛ روز هفتم

جدال کارلوس و یورگن و نمایشگاهی که نماد فرصت سوزی بود

روز هفتم مسابقات جام‌جهانی، برای ایران روز آرامی بود. اخبار حاشیه‌ای هم کمتر شده بود. در چنین فضایی اما یورگن کلینزمن یکی از اعضای کمیته مطالعات فنی فیفا با اظهارنظری تند درباره بازی ایران و ولز حاشیه‌ساز شد. کلینزمن اسطوره تیم ملی فوتبال آلمان در اظهاراتی کاملا نپخته و سطحی،کادر فنی و بازیکنان تیم ملی را متهم کرد.

نورنیوز - گروه ورزش: روز هفتم مسابقات جام‌جهانی، برای ایران روز آرامی بود. اخبار حاشیه‌ای هم کمتر شده بود. در چنین فضایی اما یورگن کلینزمن یکی از اعضای کمیته مطالعات فنی فیفا با اظهارنظری تند درباره بازی ایران و ولز حاشیه‌ساز شد. کلینزمن اسطوره تیم ملی فوتبال آلمان در اظهاراتی کاملا نپخته و سطحی،کادر فنی و بازیکنان تیم ملی را متهم کرد و گفت که آنها؛ «روی داور کار کردند» و «این تصادفی نیست، این بخشی از فرهنگ آن‌هاست که چگونه بازی می‌کنند». این سخنان با واکنش تند کیروش سرمربی تیم ملی ایران مواجه شد و در پستی اینستاگرامی به کلینزمن  گفت: «هیچ اهمیتی ندارد که من چقدر برای عملکرد تو در زمین فوتبال می‌توانم احترام قائل باشم. آن سخنانت در فرهنگ ایران، تیم ملی ایران و بازیکنان من، مایه شرمساری در فوتبال است. هیچ‌کس نمی‌تواند اتحاد ما را دچار تزلزل کند چون این موضوعات در سطح ما نیست.

اما حتی با این حرف‌ها ما دوست داریم تو را دعوت کنیم به عنوان مهمان در کمپ تیم ملی حضور پیدا کنی و با بازیکنان ایران ارتباط بگیری و از آنها درباره کشورشان، مردم ایران، شعر و هنر و ریاضیات و جبر و تمدن هزاران ساله ایران بیاموزی و همچنین از بازیکنان ما بشنوی که چقدر فوتبال را دوست دارند و برای آن احترام قائلند» کلینزمن در فاصله کوتاهی پس از پاسخ تند کی‌روش با اعلام اینکه از صحبت‌هایش سوء برداشته شده گفت: من سعی خواهم کرد با کی‌روش تماس بگیرم و اوضاع را آرام کنم. من هرگز از کارلوس (کی‌روش) یا نیمکت تیم ملی فوتبال ایران انتقاد نکرده‌ام.

 آرامش در کمپ، شور و شعار در خیابان

اگرچه کمپ تیم ملی ایران روز و شب‌های آرامی را سپری می‌کند اما  شور و هیجان طرفداران تیم ملی فوتبال ایرآن‌که دیگر حضور مستمرشان در خیابان‌های دوحه و ابراز احساسات نسبت به تیم  به یکی از رخدادهای ثابت در خیابان‌های پایتخت قطر تبدیل شده نسبتی با آرامش و سکون ندارد.دیشب و امروز  هم ایرانیان با حضور در خیابان‌ها و به‌ویژه  بازار سنتی واقف به تشویق تیم ملی ایران پرداختند.این بار اما همه صحبت‌های و کر کری‌ها برخلاف بازی قبل رنگ و بوی صعود به مرحله بعدی دارد. بازی پرفراز و فرود و پرهیجان میان ایران و ولز برای بسیاری از تماشاگران خارجی هم جذاب بوده،به‌ویژه آن‌که پس از نتیجه ضعیف ایران در بازی با انگلیس کمتر کسی انتظار شکست ولز توسط ایران را داشت. شاید به همین دلیل است که شب گذشته گروهی از طرفداران سایر تیم‌ها نیز که در سوق واقف حضور داشتند همراه با ایرانیان،تیم ملی کشورمان را تشویق می‌کردند.

ماجرای نمایشگاه ملی

طرفداران تیم ملی عربستان ‌که هنوز در نشئه پیروزی ناباورانه هفته قبل در برابر آرژانتین بودند، شب گذشته و پس از شکست در برابر لهستان در یک بازی نزدیک دچار نوعی یاس شدند. طرفداران تیم فوتبال سعودی خیلی امید داشتند از بازی در مقابل لهستان نیز حداقل یک امتیاز بگیرند ولی بخت یارشان نبود.

ریاض علاوه بر اتخاذ تمهیدات گسترده و پرهزینه برای حضور تیم فوتبال این کشور در جام جهانی قطر برای استفاده از فرصت حضور شهروندان کشورهای مختلف در دوحه به منظور معرفی بیشتر عربستان تدارک مفصلی دیده است

سعودی با ایجاد نمایشگاهی در مساحت یک هکتار در یکی از خیابان‌های اصلی دوحه سازوکارهای در خور توجهی را برای ارتباط با مخاطب ایجاد کرده است.ارائه بازی‌های مختلف برای کودکان ،غرفه‌های کوچک موضوعی در موضوعات فوتبالی، کشورشناسی، غذا و... بخش‌های اصلی این نمایشگاه است که به آن «بیت سعودی» می‌گویند و در فضای مجازی و گروه‌های اجتماعی  خیلی‌ها از آن تعریف می‌کنند‌.

یکی از خبرنگاران همراه ما به طعنه گفت : از قرار معلوم این نمایشگاه از سوی ،«مرکز اعتدال» عربستان سعودی طراحی شده چون تلاش دارد که چهره متعادلی از عربستان به مخاطب نشان دهد.! مسئول نمایشگاه می‌گفت اینجا را در طی سه هفته و کار شبانه‌روزی درست کرده‌اند. یک شرکت عربستانی- اماراتی کار ساخت آن را بر عهده داشته و همه چیز از گرافیک گرفته تا اجرا، کاملا استاندارد و برای ارتباط با همه مخاطبان جام جهانی از همه کشورها مناسب به نظر می‌رسد. 

 نمایشگاه ایران هم تحت عنوان «ایران با شکوه» در شهر دوحه برای معرفی جاذبه‌های مختلف کشورمان در منطقه فرهنگی- نمایشگاهی کتارای دوحه ایجاد شده که بیشتر می‌توان از آن به عنوان  فضایی برای ارتباط مخاطبین خاص با کشورمان یاد کرد.متأسفانه به دلیل عدم دقت در درج آدرس نمایشگاه در بروشورهای تبلیغاتی زمان زیادی طول کشید تا توانستیم نمایشگاه را پیدا کنیم.  متأسفانه در سر در ورودی نمایشگاه اثری از نام ایران نبود و کل نمایشگاه هم در یک سالن با چند غرفه صنایع‌دستی جمع شده بود.

نمایشگاه به دلیل طراحی تک‌بعدی آن، مخاطب زیادی نداشت  و بازدیدکنندگان هم با نگاهی سرسری از کنار غرفه‌ها عبور می‌کردند. یکی از غرفه داران می‌گفت؛ قرار نبوده نمایشگاه اینجا باشد، برنامه‌های ویژه‌ای برای نمایشگاه داشتیم که نتوانستیم اجرا کنیم.

هر چه بود یک فرصت مناسب برای کار فرهنگی و حتی تجاری در یک تورنمنت بین‌المللی را از دست دادیم. دوستی می‌گفت بسیاری از نمایشگاه‌های ایران‌ که در نقاط مختلف جهان تشکیل می‌شود به همین شکل فرصت‌ها را می‌سوزاند.      

ماجرای هایا کارت

امروز به یکی از مراکز فیفا در مرکز شهر رفتیم و نسخه فیزیکی «هایا کارت» را گرفتیم. هایا کارت یک کارت دیجیتالی است که به عنوان مجوز همه کاره برای شرکت‌کنندگان جام جهانی فوتبال قطر 2022 عمل می‌کند. هواداران فوتبال باید پس از خرید بلیت‌های جام جهانی 2022 قطر، برای دریافت هایا‌کارت اقدام کنند که برای حضور در این رویداد اجباری است. یکی از مزیت‌هایی که دارندگان هایا کارت از آن بهره‌مند می‌شوند، حمل نقل رایگان در روزهای برگزاری مسابقات فوتبال است.

با این کارت می‌توان در چند کشور همسایه قطر مثل عربستان، امارات و عمان سفر و اقامت کرد. دریافت و استفاده از این کارت که ابتکار قابل توجهی محسوب می‌شود برای کاربر هم تجربه جالبی است. اطلاعات افراد دارنده این کارت از سوی خودشان وارد می‌شود که رویکردی جدید در مشتری مداری است.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی