شناسه خبر : 113064
تاریخ انتشار : 1401/08/15 12:50
تداوم دروغ‌های سریالی؛ حشد الشعبی و حزب‌الله لبنان در ایران!

نورنیوز بررسی کرد؛

تداوم دروغ‌های سریالی؛ حشد الشعبی و حزب‌الله لبنان در ایران!

به‌دلیل فقدان هرگونه نشانه میدانی پیرامون ادعاهای مطرح شده در مورد حضور حشد الشعبی و حزب‌الله لبنان در ایران، هیچکس این« دروغ بزرگ» را نپذیرفت و رسانه‌های جعل‌کننده خبر نیز به سرعت به اشتباه فاحش خود پی برده و از تکرار خبر خودداری کردند.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: هم زمان با اعتراضاتی که پس از فوت مرحومه «مهسا امینی» در ایران شکل گرفت، برخی رسانه‌های خارجی که به ضدیت و دروغ پردازی بر علیه مردم ایران شهرت دارند تلاش کردند که نقش اتاق فکر و هدایت کننده غیر مستقیم اعتراضات و تغییر جهت آن به سمت اغتشاش را ایفا کنند. بررسی اقدامات این رسانه‌ها به روشنی نشان دهنده ایفای نقش فعال آنان برای پیشبرد جنگی ترکیبی با محوریت تحریک افکار عمومی در ایران است. طراحی سناریوهای متعدد و بر اساس آن، جعل و انتشار حجم انبوه و پرتکرار اخبار دروغ با هدف تحریک قوه ادراکی جامعه، به‌ویژه نسل جوان مهمترین شیوه‌ای است که این رسانه‌ها از آن بهره می‌برند.

اخیراً و درچارچوب نفرت پراکنی میان مردم ایران و عراق و ضربه زدن به اعتبار جریان مقاومت که نقش مهمی در جلوگیری از تسلط ائتلاف غربی، عبری، عربی در منطقه داشته است، ادعاهایی کذب و بدون سند از سوی این رسانه‌ها در باب حضور نیروهای خارجی همچون حشد الشعبی و حزب‌الله لبنان برای مقابله با اعتراض‌های خیابانی در شهرهای ایران مطرح شده است! در چارچوب ادعای ذکر شده، نشریه صهیونیستی جروزالم پست مدعی شد که «در بین سرکوبگران حکومتی در شهرهای مختلف از جمله در تهران، لباس شخصی‌هایی دیده شده‌اند که عربی با لهجه لبنانی صحبت می‌کنند.»

اینترنشنال در این خصوص پا را فراتر گذاشته با طرح سناریویی تخیلی عنوان کرد: «روز دوشنبه ۹ آبان‌، یک پرواز اختصاصی از فرودگاه بغداد، تعدادی از نیروهای حشد الشعبی و کتائب حزب‌الله عراق را به مشهد انتقال داده است.» این رسانه وابسته به عربستان برای باورپذیر شدن خبر مضحک خود از ابزارهای ایجاد باور در عملیات رسانه‌ای به قاعده شرح جزئیات نیز متوسل شده و بر همین اساس مدعی شده است: «پرواز اختصاصی روز دوشنبه از فرودگاه بغداد حامل حدود ١٥٠ فرد حدود ۲۵ تا ۳۰ ساله، با یونیفرم ویژه و ساک‌های سیاه بوده که از بخش وی‌آی‌پی فرودگاه، به مقصد مشهد پرواز کرده‌اند»!

اگرچه به‌دلیل فقدان هرگونه نشانه میدانی پیرامون ادعاهای مطرح شده، هیچکس این« دروغ بزرگ» را نپذیرفت وحتی این رسانه‌ها نیز به اشتباه فاحش خود پی بردند و از تکرار خبر خودداری کردند، اما در مورد چرایی جعل این خبر دروغ چند موضوع قابل ذکر است:

۱- به‌دلیل قدرت جریان مقاومت به عنوان اصلی‌ترین عامل ایستادگی در برابر توسعه نفوذمحور غربی، عبری و عربی در منطقه، نظام سلطه از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به جریان مقاومت فروگذار نمی‌کند. در برخی تجمعات اعتراضی گذشته نیز این رویکرد با طرح و تبلیغ شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» پیگیری می‌شد.

۲- تأکید بر حضور نیروهای مقاومت در ایران عملاً تداعی کننده این گزاره نادرست است که نیروهای حافظ امنیت در کشور دچار ضعف و فرسودگی یا بی‌انگیزگی شده‌اند و توان ایجاد امنیت در کشور را ندارند.

۳- این سناریوی نخ نما پیش‌تر و زمانی که در لبنان اعتراض‌های خیابانی در جریان بود نیز با ادعای حضور نیروهای حشد الشعبی عراق و سپاه پاسداران ایران در لبنان مطرح شد تا از این طریق با ایجاد شکاف در جبهه مقاومت موجبات فاصله گرفتن مردم عراق و ایران و لبنان از یکدیگر فراهم شود. علاوه بر این در جریان ناآرامی های عراق نیز همین جریان رسانه ای مدعی حضور نیروهای ایرانی و حزب الله در عراق شده بود که از نیتی واحد در سه رخداد متفاوت خبر می‌دهد.

۴- نکته پایانی آنکه این دروغ پردازی در شرایطی مطرح می‌شود که با درایت بیت شیعی و گروه‌های سیاسی و قومی در عراق، پس از ماه‌ها تنش و بی ثباتی، دولتی با رویکردهای جدید زمام امور را در دست گرفته و برخلاف نظر دشمنان مردم این کشور، امیدواری‌‍های زیادی را بهبود شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیتی در عراق ایجاد کرده است.

طرح موضوع حضور نیروهای حشد الشعبی و حزب‌الله لبنان در ایران برای مقابله با معترضین و به‌دنبال آن فشار به دولت نوپای عراق برای پاسخگویی در این زمینه عملاً تلاشی برای بحران‌سازی هم زمان در ایران و عراق و همچنین تحت‌الشعاع قرار دادن موفقیت‌های اخیر حزب الله در مقابله با دست اندازی رژیم صهیونیستی به منابع گازی و نفتی لبنان در مدیترانه بود که البته نتوانست اهداف تعیین شده را محقق کند.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی