شناسه خبر : 109123
تاریخ انتشار : 1401/06/30 11:38
رهبر انقلاب: دفاع مقدس ثابت کرد صیانت از کشور با مقاومت به‌دست می‌آید

در دیدار جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس؛

رهبر انقلاب: دفاع مقدس ثابت کرد صیانت از کشور با مقاومت به‌دست می‌آید

رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه سه عنصر قدرت و اقتدار عظیم انقلاب، رهبری امام خمینی و خصوصیات برجسته ملت ایران موجب شد که تهدید دوران دفاع مقدس به یک فرصت برای کشور تبدیل شود، تأکید کردند: دفاع مقدس ثابت کرد صیانت و بازدارندگی کشور در برابر دشمن با مقاومت به‌دست می‌آید.

نورنیوز - گروه سیاست: جمعی از پیشکسوتان، فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا در آستانه هفته دفاع مقدس صبح چهارشنبه با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در این دیدار به صورت زنده از شبکه‌های صدا و سیما برای عموم مردم پخش شد و جمع دیگری از پیشکسوتان دفاع مقدس در مراکز استان‌ها از طریق ارتباط تصویری با حسینیه امام خمینی(ره) به سخنان فرمانده کل قوا گوش فرا دادند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس در آستانه هفته دفاع مقدس در حسینیه امام خمینی (ره) پیشکسوتان دوران دفاع مقدس را مصداق آیه شریفه «السابقون السابقون» دانستند و تأکید کردند: آنها کسانی هستند که زودتر از دیگران نیاز را شناختند و برای بر آوردن آن در میدان جهاد شتافتند.

ایشان خطاب به پیشکسوتان دوران دفاع مقدس گفتند: شما پیشکسوتان خیلی از مسائل دفاع مقدس را می دانید اما نسل جدید خیلی از مسائل دفاع مقدس را نمی‌داند. ما باید کاری کنیم نسل جدید مسائل دفاع مقدس را مثل شما بشناسد و بداند. این توقعی است که بنده از خودم و دیگران دارم.

رهبر معظم انقلاب افزودند: بنده با جوان‌ها تا حدودی مرتبطم گاهی سوالی می شود و حرفی زده می شود می بینم خیلی از مسائل دفاع مقدس را نمی‌داند. من می خواهم این حقایق دفاع مقدس به گوش آنها برسد. حقایقی که در دفاع مقدس ما به آن توجه داریم دیگر امروز فقط ادعا نیست. روزی ادعا می‌کردیم که تمام قدرت‌های جهانی با ما می‌جنگند. اما الان خود کسانی که می‌گفتند ما فقط ادعا می‌کنیم خودشان اعتراف به این مسأله می‌کنند.

ایشان با تأکید بر اینکه حمله نظامی به کشور غیرمنتظره نبود، خاطر نشان کردند: بله حمله را صدام کرد اما پشت سر صدام استکبار جهانی قرار داشت. کشورهای استکباری هم او را تشویق کردند و چراغ سبز و قول پشتیبانی به صدام دادند و به قولشان عمل کردند.

فرمانده کل قوا یادآور شدند: حمله این کشورها به نظام انقلابی کاملاً طبیعی بود، چون آنها از انقلاب اسلامی ایران به شدت عصبانی بودند. این انقلاب کارهایی را انجام داد که خود ما آن روز خیلی متوجه آن نبودیم، اما استکبار جهانی متوجه آن شده بود. این انقلاب صرفاً یک شکست سیاسی مقطعی برای استکبار نبود؛ انقلاب اسلامی ایران تهدید امپراتوری نظام سلطه بود.

ایشان افزودند: این که یک ملتی از آمریکا و قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی حاکم بر دنیای آن روز نترسد،‌ اصلاً برایشان قابل تحمل نبود. آن هم نظام سیاسی‌ای که در یک جایی برپا شده که نقطه امید و اتکا و طمع‌ورزی کامل آمریکا بوده است. لذا دنبال انتقام و ضربه زدن بودند. ضربه‌هایی هم مثل اقدام به کودتا و حمله هوایی در طبس و تحریک اقوام هم راه انداختند اما به جایی نرسید. باید جنگ نظامی از طرف یک همسایه راه می‌انداختند.

رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه «باید ببینیم هدف‌های حمله صدام به ما چه بود؟» خاطر نشان کردند: در مرحله اول هدف صدام تجزیه کشور و  جدا کردن خوزستان از کشور بود. که خب مردم خوزستان یکی از بهترین دفاع‌ها را خودشان انجام دادند. بله مردم از همه کشور به خوزستان رفتند اما در خود خوزستان شخصیت‌های برجسته مجاهد و مبارزی مثل علی هاشمی جزء شخصیت‌های درجه یک دفاع قرار دارند.

ایشان در ادامه گفتند: یکی از اهداف بعدی به زانو درآوردن ملت ایران بود. می‌خواستند جمهوری اسلامی را براندازی کنند و سرنوشت ایران را عوض کنند. می‌خواستند صدای ملت ایران را در گلو خفه کنند؛ ملت ایران حرف نویی برای دنیا داشت. می‌خواستند این پیام نرسد؛ پیام مقاومت و ایستادگی و عدم تسلیم دربرابر زورگویی و تبعیض بین‌المللی. می‌خواستند ملت‌های دیگر عبرت بگیرند که اگر کسی مقابل آمریکا قیام کرد مثل ملت ایران سرکوب می‌شود و هدف نهایی و اساسی این بود که باب مقاومت بسته شود.

ایشان با تأکید بر اینکه «پاسخ ملت ایران این بود که همه این هدف‌ها را خنثی کرد و درست نقطه مقابل هدف آنها اتفاق افتاد» یادآور شدند: سه عنصر قدرت انقلاب و رهبری امام و خصوصیات برجسته ملت ایران باعث شد تهدید بزرگ جنگ تبدیل شود به فرصت بزرگ. این یکی از فصل‌های شورانگیز دفاع مقدس است که در این زمینه باید بسیار کار شود.  فرصت‌هایی که در اثر دفاع مقدس برای کشور پیش آمد برای اکثر مردم ناشناخته است.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: دفاع مقدس آزمون وفاداری ارتش جمهوری اسلامی به نظام مقدس اسلامی شد و از طرف دیگر سپاه به عنوان یک حقیقت درخشنده سربرآورد و طلوع کرد.

ایشان تأکید کردند: یکی از موارد تبدیل تهدید به فرصت در دفاع مقدس مسأله اقتدار نظامی کشور بود. وقتی جنگ شروع شد ما وضعمان از لحاظ نظامی خوب نبود. ارتش از قبل از انقلاب ضربه خورده بود و سپاه هنوز جانی پیدا نکرده بود. دفاع مقدس از طرفی  آزمون وفاداری ارتش جمهوری اسلامی به نظام مقدس اسلامی شود و از طرف دیگر سپاه به عنوان یک حقیقت درخشنده سربرآورد و طلوع کرد.

فرمانده کل قوا خاطر نشان کردند: در دفاع مقدس محبوبیت نیروهای مسلح افزایش پیدا کرد. وقتی در یک کشوری مردم به نیروهای مسلح علاقه پیدا میکنند احساس امنیت در آن کشور به وجود می‌آید. این احساس امنیت خیلی مهم است که دفاع مقدس آن را به مردم داد.

ایشان در عین حال افزودند: البته این را هم عرض کنم این محبوبیت و اقتدار نیروهای مسلح تا وقتی است که حرکت پیش‌رونده خود را حفظ کنند و از دشمن عقب نمانند. البته نیروهای ما تا امروز  خیلی خوب حرکت کرده‌اند؛ داوری بنده در این زمینه این است. لکن بایستی خطر توقف را همیشه در نظر داشت. توقف یعنی عقبگرد؛ چون دشمن همیشه در حال حرکت است.

رهبر انقلاب اسلامی تصریح کردند: امروز خوشبختانه کشور به مرحله بازدارندگی رسیده است. یعنی وضع نظامی کشور به جایی رسیده که کشور از لحاظ تهدید خارجی نگران نیست و دشمنان هم این را می‌دانند. در مجموعه حرکات نظامی ۸ ساله در حوادث جنگ، تدبیر و عقلانیت به طور محسوسی وجود داشت. بعضی از راه‌ها و روش‌ها و راه‌کنش‌ها که در دفاع مقدس به‌کار برده شد ابتکاراتی بود که قابل تدریس است.

فرمانده کل قوا گفتند: دفاع مقدس یک اصل را برای ملت ایران تبیین کرد که صیانت از کشور با مقاومت به دست می‌آید نه با تسلیم. این احساس لزوم مقاومت موجب شد هم اعتماد به نفس داخلی به‌وجود بیاید و هم این مقاومت به دشمن یاد داد که در محاسبات خودش قدرت داخلی و مقاومت ایران را به حساب بیاورد.

ایشان افزودند: مردم با همین روحیه مقاومت توانستند تعداد زیادی از نقشه‌های دشمن را به شکست بکشانند و دشمن را ناکام گذاشت. دشمن فشار حداکثری را تحمیل کرد و ناکام شد. دشمن طرح خاورمیانه جدید را به میدان آورد و ناکام ماند. دشمن تعرض به مرزهای ما را از هوا و دریا شروع کرد و ناکام ماند. اعتماد به نفس ملی یعنی همین.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه روایت‌های مخدوش و غلط و دروغ از دفاع مقدس و اصل انقلاب باید پاسخ داده شود، افزودند: الآن هم می‌بینم بعضی از کتاب‌ها و فیلم‌هایی که صهیونیست‌ها یا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌نویسند و می‌سازند برای این است که یک نقطه تاریکی را در انقلاب و حرکت ملت ایران به دروغ وانمود کنند. در مقابل اینها باید تلاش کرد و کسانی که اهل فکر و کار و هنر هستند کارهایی انجام دهند.

ایشان در پایان ابراز امیدواری کردند که خداوند توفیق دهد که آنچه را که به عهده یکایک ماست انجام دهیم.

محور بیانات رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس

  • اشاره به وظیفه همگانی برای تمجید از پیشکسوتان
  • دانستن پیشکسوتان به عنوان مصداق السابقون السابقون و السابقون الاولون 
  • قابل بررسی بودن و شناخته شدن ابعاد دفاع مقدس در زمان حال
  • تأکید بر شناساندن دفاع مقدس به نسل امروز
  • بیان حقایق دفاع مقدس: ۱.جنگ همه جانبه و کشورهای مختلف با ایران در زمان دفاع مقدس ۲.غیره منتظره نبودن حمله نظامی به کشور (حمله نظامی واکنشی به انقلاب بود)
  • عدم باور انقلابیون به حمله همه جانبه علیه کشور (افراد باتجربه نظامی گمانه‌هایی بر جنگ را مطرح می‌کردند) 
  • روشنگری پیرامون انتقاد به تداوم جنگ با عراق و عدم پایان دادن جنگ
  • اشاره به حمله مجدد عراق پس از فتح خرمشهر و صدور قطعنامه  
  • بیان عناصری همچون قدرت انقلاب، رهبری امام و خصوصیات برجسته ملت ایران سبب تبدیل شدن تهدید به فرصت گشت
  • هدف حمله به ایران: تجزیه خوزستان از کشور، به زانو در آوردن ملت و براندازی جمهوری اسلامی (باب مقاومت و ایستادن مقابل آمریکا بسته شود)
  • ایستادگی مردم شهرهایی که صدام قصد جداسازی از ایران داشت و عدم توانایی آنان برای سست کردن مردمان آن شهر
  • اشاره به بروز و نمایش سجایا و خصوصیات اخلاقی ملت ایران در دفاع مقدس
  • ایجاد اتحاد بین ملت ایران پس از شروع دفاع مقدس (اشاره به اختلافات در سطح بالای سیاسی)
  • افزایش اقتدار نظامی ایران پس از آغاز دفاع مقدس
  • اشاره به ابتکاری بودن راه کنش (تاکتیک) برخی از عملیات ها و قابل تدریس بودن آنان مانند فتح المبین
  • ثابت کردن اصل صیانت از کشور به وسیله مقاومت توسط دفاع مقدس
  • بیان نقش برآب شدن نقشه های دشمن مانند فشار حداکثری، طرح خاورمیانه جدید و... به وسیله مقاومت
  • تأکید بر روایت درست جنگ و جلوگیری از روایت‌های دروغ و مخدوش
  • طرح مواردی همچون ترس در میدان سیاسی و خضوع در برابر دشمن در میدان فرهنگی به عنوان پیامدهای به رخ کشیده شدن هیبت دروغین دشمن برای ملت

در این دیدار علاوه بر فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس، جمعی از خانواده‌های شهدا نیز حضور دارند. همچنین جمع دیگری از پیشکسوتان دفاع مقدس در اقصی نقاط کشور از طریق ارتباط تصویری با همه مراکز استان‌ها در این دیدار حضور یافتند.

در ابتدای این دیدار پس از قرائت کلام‌الله مجید و مدیحه‌سرایی خاطره‌انگیز حاج صادق آهنگران، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گزارشی از اقدامات انجام شده برای حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس ارائه کرد.






 


پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر انقلاب
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی