شناسه خبر : 107978
تاریخ انتشار : 1401/06/26 17:18
ثبات در منطقه قفقاز تنها با صلح پایدار محقق می‌شود

نورنیوز بررسی کرد؛

ثبات در منطقه قفقاز تنها با صلح پایدار محقق می‌شود

آغاز دور جدیدی از درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و آذربایجان که چند هفته پس از ملاقات روسای جمهور دو کشور به وقوع پیوست، نشان دهنده غیر موثر بودن رایزنی‌های سیاسی برای پایان دادن به نزاع و خونریزی میان ایروان و باکو است.

نورنیوز- گروه سیاسی: بامداد سه‌شنبه ۲۲ شهریور ماه درگیری‌های نسبتاً شدیدی میان نظامیان جمهوری ارمنستان و آذربایجان در نوار مرزی مشترک دو کشور صورت گرفت.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای ایروان را به عملیاتی خرابکارانه «در مقیاسی بزرگ» متهم کرد. در همان ایام وزارت دفاع جمهوری ارمنستان نیز با رد ادعای باکو اعلام کرد که درگیری نظامی نتیجه تحریکات باکو بوده و آذربایجان را متهم به استفاده از آتش توپخانه و پهپاد نمود.

منابع رسانه‌ای از باکو خبر دادند، وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که طی درگیری‌های اخیر نظامی با ارمنستان، ۷۱ نفر از نیروهای جمهوری آذربایجان جانشان را از دست دادند. همچنین «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان در نشست کابینه دولت در ارتباط با ادامه درگیر‌های مرزی با جمهوری آذربایجان گفت: تاکنون ۱۳۵ نظامی ارمنی در این درگیر‌ی‌ها کشته شده‌اند که این شمار قطعی نیست و شمار زیادی هم مجروح شدند.

انتشار خبرها درباره تلفات باکو و ایروان در شرایطی انجام شد که منابع محلی بامداد پنجشنبه از توافق بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای توقف درگیری‌های اخیر خبر دادند.

«میروسلاو جنچا»، معاون دبیرکل سازمان ملل نیز در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت که به درخواست ارمنستان برگزار شد با تأکید بر لزوم کاهش تنش در مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان هشدار داد که درگیری های اخیر ظرفیت بی‌ثبات کردن منطقه را دارد. این مقام ارشد سازمان ملل تأکید کرد: جامعه بین‌المللی باید تمام تلاش خود را برای تنش زدایی میان این دو کشور به کار بگیرد.

با این حال وزیر دفاع ترکیه در دیدار با همتای آذربایجانی خود گفت: «ترکیه قاطعانه کنار باکو خواهد ایستاد».

در پی این تحرکات، وزیر امور خارجه کشورمان در تماس با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، ضمن ابراز نگرانی از شروع دور تازه درگیری‌ها میان آذربایجان و ارمنستان و نیز اعلام آمادگی برای کمک به حل و فصل مسالمت‌آمیز مشکلات، صراحتاً تأکید کرد که حفظ تمامیت ارضی هر دو کشور همسایه برای ایران مهم است و مرز ایران و ارمنستان یک راه ارتباطی تاریخی است که باید بدون تغییر باقی بماند.

سفارت ایران در ارمنستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران با هر سناریویی که به مرز ایران و ارمنستان آسیب وارد کند، مقابله خواهد کرد».

سید عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان نیز به رخدادهای خشونت بار در منطقه قفقاز واکنش نشان داد و با انتشار رشته توئیتی نوشت: در مناقشات منطقه ای و بین المللی مواضع اصولی ‎جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب عزت، حکمت، مصلحت و بر اساس حق، انصاف، عدالت و حقوق بین الملل استوار است.

موسوی تأکید کرد: درخواست ‎اعلام‌ موضع اضافی‌و موازی با هر نیتی غیرحرفه‌ای و مضر است.

روابط بین ایروان و باکو به دلیل مسأله قره‌باغ کوهستانی همواره پرتنش بوده است. پس از اولین جنگی که اوایل دهه نود میلادی در آن بیش از ۳۰۰۰۰ نفر کشته شدند، ایروان و باکو دوباره در پاییز ۲۰۲۰ وارد منازعه نظامی شدند. این نبردها جان بیش از ۶۵۰۰ نفر را گرفت. ارمنستان در آخرین جنگ رخ داده شکست را پذیرفت و مجبور شد مناطق مهمی را واگذار کند.

آغاز دور جدیدی از درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و آذربایجان که چند هفته پس از ملاقات روسای جمهور دو کشور به وقوع پیوست، نشان دهنده غیر موثر بودن رایزنی‌های سیاسی برای پایان دادن به نزاع و خونریزی میان دو ایروان و باکو است. تحلیلگران بر این باورند که شکل‌گیری آتش‌بس شکننده‌ بین باکو و ایروان بیش از آن که نشانه صلح پایدار باشد از وضعیت «نه جنگ و نه صلح» که ثبات در منطقه قفقاز را تهدید می کند، خبر می‌دهد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی