شناسه خبر : 107728
تاریخ انتشار : 1401/06/21 11:17
کنعانی: آمریکا ژست مدعی و طلبکارانه نگیرد/ سه کشور اروپایی مسیر سازنده را در پیش بگیرند

کنعانی: آمریکا ژست مدعی و طلبکارانه نگیرد/ سه کشور اروپایی مسیر سازنده را در پیش بگیرند

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز تأکید کرد: سه کشور اروپایی در مسیر یک رویکرد غیرسازنده قرار گرفتند. همکاری با آژانس هم در مسیر حقوق است و هم در مسیر تکالیف؛ این دو در کنار هم معنی پیدا می‌کنند.

نورنیوز - گروه سیاست: «ناصر کنعانی» در نشست خبری امروز وزارت امور خارجه با بیان اینکه سه کشور اروپایی در مسیر یک رویکرد غیرسازنده قرار گرفتند، گفت: سه کشور اروپایی عضو برجام مسیر سازنده را در پیش بگیرند. ایران آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیرواقعی در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود با آژانس همکاری کند.

او در پاسخ به سؤالی درباره نیاز اروپا به انرژی و صدور بیانیه سه کشور اروپایی و پاسخ ایران بیان کرد: این‌که اروپا چرا به رغم نیاز به انرژی و نیاز مردمشان به شرایط بهتر مایل نیستند از ظرفیت‌های انرژی ایران برای تأمین بخشی از نیاز مردمشان استفاده کنند باید از دولتمردان اروپایی پرسید.

او در ادامه گفت: ایران به طور طبیعی به عنوان بازیگر مهم و برجسته در حوزه بازار بزرگ انرژی این توانمندی را دارد بخشی از نیاز بازار انرژی را تأمین کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: توافق یک مسیر دو طرفه است، انتظار این بود که طرف‌های مقابل نیز همانند ایران سازنده عمل کنند. اثبات شده که فعالیت هسته‌ای ایران صلح آمیز است.

او تأکید کرد: آژانس باید به وظایف خود به صورت حرفه‌ای و فارغ از فشار دیگر کشورها از جمله رژیم صهیونیستی عمل کند. ایران حامی خلع سلاح هسته‌ای بوده و هست. ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری با آژانس اعلام کرده و می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: همکاری با آژانس هم در مسیر حقوق است و هم در مسیر تکالیف؛ این دو در کنار هم معنی پیدا می کنند.

او در ادامه خاطر نشان کرد: درخواستی مبنی بر تعویق مذاکرات تا بعد از انتخابات میاندوره‌ای آمریکا دریافت نکرده‌ایم. تاکنون پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای حکام ارائه نشده است. انتظار رویکرد سازنده از آژانس انرژی اتمی و شورای حکام داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران در آخرین پاسخ خود، خواسته جدیدی را مطرح نکرده است، تأکید کرد: هرگونه تکرار اقدام غیرسازنده مشابه اقدام غیرسازنده قبلی در آژانس، مجدداً نتیجه غیرسازنده‌‎ای خواهد داشت. برخی کشورها، اعتبار آژانس را قربانی دیدگاه‌ها و منابع سیاسی خود نکنند. امیدواریم مدیرکل آژانس نقش حرفه‌ای خود را ایفا کند.

کنعانی یادآور شد: ایران به طور طبیعی انتظار یک رویکرد سازنده از آژانس و اعضای شورای حکام دارد و هرگونه اقدام و واکنش خود در رابطه با تحولات آتی را متناسب با تحول جدید آژانس تنظیم خواهد کرد. ایران نه به زیاده خواهی طرف مقابل تمکین می‌کند و نه از خطوط قرمز خود عدول خواهد کرد.

او تأکید کرد: آمریکا حق ندارد در مقام مدعی قرار گرفته و ژست طلبکارانه بگیرد. این آمریکاست که باید ثابت کند برای بازگشت به برجام به که یک عضو قابل اعتماد است. مقامات آمریکایی باید رفتار سازنده‌ای برای رسیدن به توافق داشته باشند. این آمریکاست که باید ثابت کند به هنجارهای بین‌المللی پایبند است. هم آمریکا و هم اروپا باید اثبات کنند منافع رژیم صهیونیستی را در اولویت تصمیم گیری سیاسی خود قرار نمی‌دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد ادعای حمله سایبری به آلبانی، گفت: این ادعا را به طور جدی رد می‌کنیم.

او ادامه داد: جای تأسف است در شرایطی که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران مورد هجوم سایبری قرار گرفته شاهد واکنش از سوی کشورهای مدعی نبودیم ولی در مورد آلبانی در کمترین زمان شاهد بیانیه‌هایی هستیم از ادعایی که اثبات نشده و احتمالاً هم اثبات شدنی نخواهد بود. دولت آلبانی به عنوان کشوری که پذیرنده یک سازمان تروریستی است، ادعاهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند. به نظر می‌رسد که این سناریویی از پیش طراحی شده است. به دولت آلبانی اعلام کردیم که به لحاظ فنی آمادگی داریم که برای رفع ابهامات درباره این موضوع اقدامات لازم را انجام دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست سران شانگهای در سمرقند و عضویت دائم ایران در این سازمان گفت: گام‌های عملی برای عضویت ایران در این سازمان در حال طی شدن است. این سازمان به عنوان سازمان چندجانبه منطقه‌ای دارای ظرفیت های زیادی در حوزه‌های اقتصادی، فنی و ترانزیتی و انرژی است. ایران به عنوان کشور مهم منطقه‌ای دارای منابع مهم انرژی و ظرفیت‌های اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال - جنوب دارای ظرفیت‌های زیادی است که می‌تواند در راستای اهداف سازمان قرار بگیرد.

او خاطر نشان کرد: عضویت در این سازمان منفعت و مصلحت دوسویه است هم برای ایران و هم کشوری است که با ظرفیت های عظیم خود در جهت اهداف متنوع اقتصادی، تجاری، بازرگانی و ترانزیتی این سازمان و اهداف مربوط به انرژی سازمان قرار بگیرد. روند عضویت در حال تکمیل شدن است و در نشست آتی یادداشت تعهدات ایران برای دریافت جایگاه دولت عضو سازمان به صورت رسمی امضا خواهد شد. در کنار برگزاری این اجلاس نشست‌های دو و چندجانبه‌ای احتمالا بین روسای شرکت کننده در اجلاس برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره توافق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان و این‌که مسیر کریدور شمال - جنوب باید زودتر تکمیل شود و تسریع در خط راه آهن رشت - آستارا نیز بیان کرد: آقای صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در این زمینه اطلاعات و آمار کافی دادند. در بحث تکمیل این مسیر ترانزیتی و مسیر ریلی باقیمانده در بخش رشت - آستارا توافقی بین سه کشور وجود دارد که اجرای این بخش پروژه تکمیل شود. چشم انداز آتی این مسیر روشن و دلگرم کننده است و مسیری است که به لحاظ اقتصادی از نگاه متخصصان و صاحبنظران اقتصادی و ترانزیتی هم به لحاظ زمان در نقل و انتقال کالا و هم کاستن از هزینه‌ها مسیر مقرون به صرفه‌ای است. اراده مشترک بین ایران، آذربایجان و روسیه برای تکمیل قسمت‌های باقیمانده و افزایش ظرفیت بهره‌برداری وجود دارد.

او افزود: چشم انداز استفاده از این مسیر و نقشی که می‌تواند در ترانزیت کالا داشته باشد روشن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اوضاع افغانستان و دانش آموزان افغان در ایران نیز بیان کرد: دانشجویان و دانش آموزان دختر این کشور از تحصیل باز ماندند. یکی از ابعاد مهم مناسبات ایران با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان تأمین مایحتاج مردم افغانستان است. ایران پذیرای یکی از بزرگ‌ترین حجم آوارگان افغانستان است و سال‌هاست پذیرای چند میلیون آواره افغانستانی است و در یک سال گذشته میزان زیادی به جمع خواهران و برادران افغانستانی اضافه شده است. بسیاری از امکانات ملی خود را در اختیار شهروندان افغانستانی قرار دادیم. 

او اظهار کرد: ایران تسهیلاتی را در اختیار این عزیزان برای آموزش قرار داده است. امکانات ایران محدود است، ولی در عین حال مسئولیت جامعه بین‌المللی نیز وجود دارد. میزان کمک‌هایی که ایران در این زمینه دریافت می‌کند بسیار ناچیز است و ایران در طول سالیان گذشته بخش وسیعی از امکانات خود را در اختیار این عزیزان با نگاه انسانی قرار داده است و جامعه بین‌المللی باید توجه بیشتری به این موضوع کند.

کنعانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش مهم ایران در روند سیاسی یمن خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از مهمترین کشورهای صاحب نقش در روند سیاسی یمن است. روند نظامی در تحولات یمن به نتیجه نخواهد رسید و روند سیاسی بهترین راه حل برای حل یک تنش غیر ضروری است.

او تأکید کرد: تمام تلاش‌‎های ایران در راستای تحکیم روند آتش‌بس است. آنچه به ادامه آتش‌بس کمک می‌کند، رفع محاصره یمن است. 

کنعانی یادآور شد: کشورهای منطقه نیازمند اتخاذ تدابیری برای توسعه صلح و ثبات در منطقه هستند. آنچه که می‌تواند به ایجاد ثبات کمک کند، توجه به مصالح ملی و مردمان منطقه است. اتخاذ سیاست‌های غیرسازنده و غیراصولی کمکی به مسائل نمی‌کند.

او افزود: ناظر بر نگاه ایران برای حل و فصل مسائل منطقه با عربستان وارد پنج دوره گفتگو شدیم. جمهوری اسلامی ایران به هر اقدام و گام سازنده‌ای به صورت متناسب پاسخ خواهد داد.

کنعانی در ادامه خاطر نشان کرد: امسال به رغم برخی مشکلات از جمله گرمای کم سابقه هوا سیل ارادتمندان و عاشقان از ایران و اقصی نقاط جهان به طرق مختلف راهی سرزمین عراق شدند و در مسیر رسیدن به کربلای معلی طی طریق کرده و می‌کنند. اتفاق باشکوهی است و یک میعادگاه بزرگ جهانی برای همه آزادگان جهان از همه ادیان و مذاهب است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: از دولت و ملت عراق به عنوان میزبانان شایسته این همایش بزرگ جهانی یک بار دیگر تشکر می‌کنیم. به خاطر میزبانی کریمانه از زائران ایرانی و همچنین همه زائران از کشورهای همسایه و اقصی نقاط عالم. این حد از مهمان‌نوازی کریمانه که هر سال صورت می‌گیرد و امسال هم به رغم مشکلات عزیزان دار و ندار خود را در خدمت میزبانی زوار سیدالشهدا قرار دادند شایسته قدردانی است.


نورنیوز
اخبار مرتبط


























نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی