شناسه خبر : 100084
تاریخ انتشار : 1401/04/14 12:13
ایران؛ کانون دپیلماسی فعال منطقه‌ای

نورنیوز بررسی کرد؛

ایران؛ کانون دپیلماسی فعال منطقه‌ای

تلاش مستمر دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی برای بازسازی روابط و توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی با کشورهای منطقه ضمن آن که با استقبال قابل توجه و پاسخ‌های مثبت متقابل همراه بوده، واکنش‌های منفی مستقیم و غیرمستقیم جریان‌های سیاسی مخالف به‌ویژه رژیم صهیونیستی را نیز به‌دنبال داشته است.

نورنیوزـگروه سیاست: دولت سیزدهم بر اساس سیاست‌های اعلامی حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در ایام تبلیغات انتخاباتی به صورت کم سابقه‌ای برنامه توسعه روابط با همسایگان و مشارکت در سازمان‌های منطقه‌ای را در دستور کار قرارداده و با جدیت پیگیری می‌کند. در این مسیر، تلاش برای رفع سوء تفاهم‌هایی که در سال‌های گذشته روابط ایران با برخی کشورهای منطقه را دستخوش رکود و یا توقف نموده بود از جمله اقدامات موثری است که در دستور کار روابط خارجی دولت قرار دارد.

نگاهی به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، بیانگر اجرای ابعاد نوینی از دیپلماسی گفت و گو محور و منطبق با اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

ایران همواره بر اصل همگرایی منطقه‌ای، رفع سوء‌تفاهم میان همسایگان، توسعه و گسترش روابط با تمام کشورهای غیرمتخاصم با اولویت همسایگان تاکید داشته است. در این میان رویکرد تهاجمی ایران نسبت به توسعه‌طلبی و ذات اشغالگرانه رژیم‌صهیونیستی و همچنین هرگونه دخالت خارجی در منطقه نیز بر اساس اصول ثابت سیاست خارجی ایران بدون تنازل در حال پیگیری است.

تراکم سفرهای مقامات عالی رتبه کشورهای منطقه مانند قطر، تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان و عراق در سطح روسای کشورها و سفرهای رئیس جمهور ایران به تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه، قطر و عمان برگرفته از این رویکرد تعاملی است.

از سویی تقویت جایگاه ایران در سازوکارهای مستقل بین‌المللی مانند سازمان همکاری‌های شانگهای، ایفای نقش مثبت در نشست‌های چندگانه همسایگان افغانستان، حضور ایران در بریکس پلاس و حضور فعال در ششمین دور نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر نشان می‌دهد سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قالبی چند بعدی در حال پیشرفت است.

حلقه دیگر دیپلماسی نوین ایران که در چارچوب تقویت امنیت و حمایت از ثبات پایدار در منطقه دنبال می‌شود بر کاهش تنش میان سایر کشورها و جلوگیری از شکل‌گیری کانون‌های بحران که می‌تواند زمینه‌ساز حضور کشورهای فرامنطقه‌ای به بهانه کمک به حل بحران در منطقه شود در حال پیگیری است. اقدامات گسترده دستگاه دیپلماسی برای نزدیک‌سازی دیدگاه گروه‌های افغانستانی از طالبان تا سایر گروه‌ها برای تشکیل دولت فراگیر، رویکرد حمایتی از رفع تنش‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، تلاش برای رفع سوءتفاهم‌های موجود و بهبود شرایط امنیتی در روابط ترکیه و سوریه نمودهایی از این رویکرد ایران است.

علاوه بر این، حمایت از آتش بس‌شکل گرفته در جنگ میان عربستان سعودی و یمن وتلاش برای تداوم این روند از طریق رفع محاصره این کشوراز جمله اقدامات موثر دیگری است که در حوزه امنیت سازی در منطقه از سوی دولت سیزدهم پیگیری می‌شود.

اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به سوریه و اعلام آمادگی تهران برای توسعه روابط با ریاض و قاهره ضمن آن که بازتاب‌های مثبتی در سطح رسانه‌ها و محافل سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی داشت موجب تحریک و فضا‌سازی مغرضانه رسانه‌های وابسته به صهیونیسم بین‌الملل شد که همواره بدنبال تفرقه‌افکنی کشورهای اسلامی هستند.

لایه دیگر دیپلماسی فعال و چندجانبه ایران متمرکز بر مذاکرات وین برای احقاق حقوق ملت ایران و رفع تحریم‌های ظالمانه است. این پرونده بسیار پیچیده که دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی ، امنیتی و اجتماعی گسترده است به دلیل حضور پنج عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان و همچنین ایفای نقش هماهنگ کننده مذاکرات از سوی نماینده اتحادیه اروپایی به تنهایی بخش مهمی از توان دستگاه دیپلماسی کشور را درگیر خود نموده است. پیشبرد هوشمندانه این پرونده و هم زمان پیگیری فعال سیاست توسعه همکاری‌های منطقه‌ای  نشانه مهم دیگری از پویایی و اولویت‌سنجی دستگاه دیپلماسی کشور است.

تلاش مستمر دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی برای بازسازی روابط و توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی با کشورهای منطقه ضمن آن که با استقبال قابل توجه و پاسخ‌های مثبت متقابل همراه بوده، واکنش‌های منفی مستقیم و غیرمستقیم جریان های سیاسی مخالف به‌ویژه رژیم صهیونیستی را نیز به‌دنبال داشته است. اقداماتی چون تلاش ناموفق برای تخریب روابط ایران و ترکیه در کنار فضاسازی‌های گسترده پیرامون اهداف ضد ایرانی نشست آتی کشورهای منطقه در ریاض که با حضور جوبایدن برگزار می‌گردد تنها بخشی از برنامه‌ریزی تل‌آویو برای ضربه زدن به راهبرد همسایه محور ایران در حوزه سیاست خارجی است .

تداوم استقبال کشورهای منطقه از ابتکارات منطقه‌ای ایران و همچنین اظهارات و مواضع آشکار برخی کشورهای عربی و منطقه‌ای همچون مصر، ترکیه، اردن و عربستان سعودی نشان می‌دهد که رویکرد منطقی و مثبت همسایگان به دیپلماسی گفت و گو محور جمهوری اسلامی تحت تاثیر فضاسازی‌های غیرواقعی رژیم صهیونیستی قرار نخواهد گرفت و مسیر آغاز شده به نفع افزایش صلح، ثبات و امنیت و توسعه همکاری‌های سازنده کشورهای منطقه با جدیت ادامه خواهد یافت.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی