شناسه خبر : 173239
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 25 اردیبهشت ساعت 09:50
راهکار‌های همگرایی و تعامل عربی-ایرانی

«نورنیوز» بررسی کرد؛

راهکار‌های همگرایی و تعامل عربی-ایرانی

غرب آسیا همچنان از اصلی‌ترین کانون‌های تاثیرگذار و نقش‌آفرین در معادلات جهانی است و هر تحولی در این منطقه بر سایر معادلات و رقابت میان قدرت‌های جهانی تاثیر گسترده‌ای دارد.

نورنیوز-گروه بین‌الملل؛ نگاهی واقع بینانه به عرصه منطقه‌ و فرامنطقه گواه حقیقتی به نام الزامات همگرایی و تعامل همه‌جانبه میان کشورهای منطقه است که بخشی از آن در چارچوب تعاملات عربی-ایرانی قابل تعریف و درک است.

تحولات ماه‌های اخیر به‌ویژه مقاومت و پایداری تاریخی ملت فلسطین در برابر رژیم جعلی صهیونیستی بیانگر این حقیقت است که رژیم اسرائیل در اندیشه و عمل بر اساس اشغال و جنگ‌طلبی و افزون‌خواهی شکل گرفته و از امکان همزیستی با ملت‌ها برخوردار نیست. همچنین فلسطین و منطقه عربی و اسلامی، به ثبات و امنیت پایدار نخواهد رسید، مگر هنگامی که حقوق ملت فلسطین و در مقدمه آن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین محقق شود. تاکنون همه طرح‌هایی که به نام‌های فریبنده صلح و عادی‌سازی مسمی شده، فریبکارانه، یک‌طرفه، غیرعادلانه و بر خلاف اراده ملت فلسطین و ملت‌های منطقه بوده است؛ لذا برای منطقه گزینه‌ای غیر از مقاومت و همگرایی بیشتر کشورهای عربی و اسلامی برای سد کردن مسیر توسعه طلبی و رخنه رژیم صهیونیستی درجهان اسلام و عرب  وجود ندارد.

قدر مسلم صلح، ثبات و امنیت کامل و حقیقی در غرب آسیا تا زمانی که دو مسأله رفع اشغالگری با اجرای رفراندوم و خلع سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی محقق نشود، برقرار نخواهد شد. بر این اساس موضوع فلسطین باید به عنوان اصلی ترین مسئله جهان اسلام، محور و مرکز ثقل اتحاد، انسجام و هم افزایی کشورهای منطقه و جهان اسلام باشد.

نکته مهم آنکه امروز جهان در مسیر چند جانبه‌گرایی و افزایش نقش و تاثیر گذاری  نظم های منطقه ای بر نظم جهانی حرکت می‌کند و کشورهای غرب آسیا با برخورداری از ظرفیت‌های عظیم اقتصادی، سیاسی، ژئوپولتیک و امنیتی می‌توانند این روند نقش مهمی را ایفا نماید. اگر کشورهای منطقه امروز نتوانند این نقش را با تعامل و همگرایی بازتعریف و ایفا نمایند، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به منطقه وارد شده و فرصت نقش‌آفرینی منطقه در نظم نوین را تا چندین دهه از دست خواهند داد. کاهش اعتماد منطقه به آمریکا، رویکرد واحد علیه رژیم صهیونیستی و روند سازش در کنار گرایش به بازیگران نظم نوین همچون روسیه و چین، نشانه‌های این بلوغ منطقه‌ای است که می‌تواند در افزایش تعاملات کشورهای منطقه‌ای  ثمربخش‌تر شود.

گام نخست در این مسیر، تعدیل و اصلاح ادراکات منفی و بی‌پایه کشورهای منطقه به یکدیگر است.غلبه بر گذشته‌های نادرست که ناشی از اخلال بحران‌ساز اما هدفمند بازیگران بیرون از منطقه برای تفرقه‌افکنی بین ملت‌های مسلمان منطقه بوده اصلی ترین اقدامی است که باید مورد توجه مجموعه بازیگران منطقه ای قرار گیرد. نشست‌های نخبگانی و مباحثه عالمان و اندیشمندان ایرانی با همتایان خود در کشورهای منطقه برای پالایش اذهان و افکار از ادراکات ناصواب و بدون مبنا در مورد یکدیگر یکی از بسترهای مهم برای تحقق این سیاست است.

سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی-عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی که با حضور ۴۰ تن از اندیشمندان و کارشناسان از ۱۵ کشور عربی برگزار شد، می‌تواند آغاز راهی درست  برای افزایش تعامل نخبگان و تولید ادبیات جدید با هدف شکل گیری و تقویت پیوندهای درون منطقه ای باشد.

 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی