شناسه خبر : 173146
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 اردیبهشت ساعت 15:36
کنعانی: سفر گروسی به تهران در مجموع مثبت بود

کنعانی: سفر گروسی به تهران در مجموع مثبت بود

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با نمایندگان رسانه ها که امروز دوشنبه در مصلای امام خمینی، محل برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به عنوان فرصتی برای گفت‌وگوهای مشترک به منظور حل و فصل مسائل فی مابین ایران و آژانس مثبت ارزیابی کرد.

نورنیوز- گروه سیاسی: ناصرکنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار نورنیوز پیرامون ارزیابی وی از نتایج سفر رافائل گروسی به ایران گفت: سفر آقای گروسی به ایران به منظور مشارکت در اولین کنفرانس بین المللی انرژی هسته ای در شهر اصفهان صورت پذیرفترفت. 

وی افزود: مدیر کل آژانس در این  سفر با آقایان اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و آقای باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه پیرامون پرونده های موجود میان ایران و آژانس گفتگو کرد که در مجموع می توان روند مذاکرات را سازنده ارزیابی کرد.
به گفته کنعانی ،گفت‌وگوهای ما برای حل مسائل باقیمانده ادامه خواهد داشت و در جریان این سفر هم دو طرف توافق کردند به رایزنی‌های خود ادامه دهند. 
وی ادامه داد: هر زمان که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسیر فنی عمل کرد مسائل دو طرف به خوبی پیشرفت داشته ولی هرگاه رویکرد سیاسی بر رفتار حرفه ای و حقوقی پیشی گرفته، موضوعات فی مابین از مسیر اصلی خودداری شده و روند همکاری ها با مشکل روبرو شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که با در نظر گرفتن اصل بی طرفی از سوی آژانس، تعامل سازنده با آژانس همچنان ادامه داشته باشد.

کنعانی در ادامه با بیان این که بیش از هفت ماه از جنایت جنگی رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه می‌گذرد، گفت: ما در راستای دفاع از فلسطین اقدامات مختلفی در ساحت‌های  متفاوت انجام داده ایم که همچنان ادامه خواهد داشت
وی افتتاح سفارتخانه مجازی ایران در فلسطین را  یکی از بندهای قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی دانست که در سال ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

 کنعانی افزود:در ارتباط با این موضوع بررسی‌های سیاسی، حقوقی و فنی انجام شده و نظر مشورتی سفارت فلسطین در ایران و همچنین گروه‌های فلسطینی در تهران اخذ شده است
وی گفت:در نتیجه مشورت‌های انجام شده، ساز و کارهای لازم برای گشایش سفارت مجازی در سامانه‌ رسمی وزارت خارجه به عنوان مرحله آزمایشی انجام شده تا بتوانیم نارسایی‌های فنی و ساز را بهتر تشخیص بدهیم و با تعریف دقیق تر نیازمندی های اجرایی گامهای بعدی را برداریم.

وی ادامه داد: در این ارتباط نیازمند نظر مشورتی تفصیلی  مراجع ذی‌ربط در مورد نحوه فعالیت این سفارتخانه هستیم تا بتوانیم گام‌های بعدی اجرایی را برداریم و به سمت عملیاتی شدن این مصوبه برویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ادامه داد: در خصوص میدان گازی آرش مواضع ما روشن است، مرزهای دریایی ما و کویت تعیین نشده و نمی‌توان نسبت به سهم آنها در مالکیت میدان آرش سخنی به میدان آورد
کنعانی گفت: ۹ دور مذاکرات حقوقی در این رابطه میان دو طرف انجام شده و پیگیری‌ها برای تعیین حدود مرزی ادامه دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تنها راهکار این مساله، ادامه گفت‌وگوی فنی و حقوقی هیأت‌های دو طرف بدون توسل به جنجال‌های رسانه‌ای است.
وی گفت: ایران ضمن تاکید بر تداوم حُسن نیت در روابط با کشورهای همسایه، دولت کویت را دعوت می‌کند که برای دستیابی به توافقی پایدار که منافع دو طرف را تامین کند، به میز مذاکرات فنی و کارشناشی بازگردد.

کنعانی در خصوص سفر بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران، افزود: باتوجه به اینکه سفر، هفته گذشته انجام شده، لازم است اشاره کنیم که از جمله سیاست‌های اصولی دولت سیزدهم توسعه مناسبات همه جانبه و سازنده با کشورهای همسایه در چارجوب سیاست همسایگی است و عراق نیز به واسطه گستره اشتراکاتی که با ایران دارد از اهمیت ویژه‌ای برای ایران برخوردار است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه میان ایران و اقلیم کردستان عراق و پیوندهای عمیقی که از دیر باز میان دو طرف وجود داشته افزود: در طول دوران هشت سال دفاع مقدس یکی از مقاطع تاریخی همکاری میان ایران با برادران و خواهران کُرد عراقی به منصه ظهور رسید.
وی افزود:مبارزه با گروه ترویستی داعش در عراق از دیگر موضوعات همکاری مشترک میان دو طرف بود که در ایجاد امنیت در عراق و منطقه نقش بسزایی داشت.

کنعانی گفت :در سفر بارزانی به ایران رایزنی‌های صریح و گفت‌وگوهای سازنده و مثبتی صورت گرفت که امیدواریم آثار مثبت آن را در ابعاد مختلف اقتصادی و تجاری شاهد باشیم.
وی افزود: در مقوله امنیت مرزهای مشترک ایران و عراق ما اجازه شکل گیری هیچگونه ناامنی را نخواهیم داد و در مقابل هرگونه ناامنی مقابله خواهیم کرد. آقای بارزانی هم اعلام کردند که امنیت عراق و ایران یکی است و بر اجرای مفاد توافقنامه امنیتی ایران و عراق تاکید کردند
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: تجربه نشان داده که کشورها مایل هستند با نادیده گرفتن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورهای مستقل از جمله ایران در چارجوب منافع مشترک روابط جدیدی را بنیان گذاری کنند. کنعانی افزود:توافقنامه ایران و هند در توسعه بندر چابهار هم با درک درست دهلی نو از ماهیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا منعقد شده و مسیر توسعه مناسبات هند با ایران در همین چارچوب تداوم خواهد یافت.
کنعانی با تاکید بر مواضع اصولی ایران در خصوص اجتناب ازساخت وبکارگیری سلاح‌های کشتار جمعی که مبنای آن فتوای صریح رهبری است گفت: بر اساس این رویکرد اصولی، ایران معاهدات بین‌المللی در این خصوص را امضا کرده و به آن پایبند است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد:در منطقه غرب آسیا فقط رژیم صهیونیستی هست که به معاهده ان‌پی‌تی نپیوسته است.
وی ادامه داد: مواضع رسمی ایران در خصوص سلاح‌های کشتار جمعی از طریق مقامات عالی ایران بارها بیان شده و در دکترین هسته‌ای ایران هیچگونه تغییری ایجاد نشده است.
 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی