شناسه خبر : 160350
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 فروردین ساعت 15:15
دی ماه 1402/ داستان یک قاب متفاوت

گزارش «نورنیوز» از نشست فعالان حزبی و سیاسی با رئیس‌جمهور

دی ماه 1402/ داستان یک قاب متفاوت

شامگاه دیروز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور میزبان جمعی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و میانه‌رو بود. جالب توجه‌تر از کارت دعوت رئیس جمهور که به آدرس فعالان سیاسی و حزبی رفته بود، اجابت این دعوت از سوی چهره‌های مختلف بود. اگرچه سنت هم‌نشینی رئیس‌جمهور با نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی مسبوق به سابقه بود، اما رویدادهای یک سال گذشته، این دورهمی را متفاوت‌تر کرد.

نورنیوز- گروه سیاست: ساعت دیواری سالن «شهید بهشتی» نهاد ریاست‌جمهوری، 7 غروب را نشان می‌داد؛ کنار تقویم رو میزی که روی تاریخ 11 دی‌ماه سال 1402 ثابت مانده بود، چند ورق کاغذ و یک خودکار گذاشته شده بود.  کم‌کم، صدای جابه‌جا شدن صندلی‌ها و وسایل پذیرایی، جای خود را به خوش‌وبش‌ها داد؛ مهمانان، از راه رسیده بودند.

هر یک نفری که وارد سالن می‌شد، چهره یکی دیگر از مدعوین خندان می‌شد و روی چهره دیگری چین می‌نشست و به اصطلاح سگرمه‌هایش در هم می‌رفت. همه مهمانان همدیگر را می‌شناختند؛ هرچند که شاید برخی‌ها برای اولین بار همدیگر را رودررو می‌دیدند. برخی‌ها قبلا در جایی با هم همکار بودند؛ برخی ها قبلا رقیب بودند؛ برخی‌ها قبل وزیر و برخی‌ها هم قبلا زندانی بودند.



بالای مجلس، سمت صندلی رئیس‌جمهور «مرتضی آقا تهرانی» نشسته بود؛ یکی از شاگردان مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی که پیشتر دبیر کل جبهه پایداری و معلم اخلاق دولت در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود.

کنارِ او، یک روحانی از جریان اصلا‌ح‌طلب نشسته بود؛ «مجید انصاری»، عضو مجمع روحانیون مبارز، همان تشکلی که به نوعی خاستگاه سیاسی سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق کشور محسوب می‌شود.

جای حامیان رئیس‌جمهور قبلی هم خالی نبود و «علی ربیعی»، سخنگوی دولت و «محمدباقر نوبخت» معاون حسن روحانی و البته دبیر کل حزب اعتدال و توسعه هم دعوت آیت الله رئیسی را پذیرفته بودند.  «حسین مرعشی» دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی کنار «علی مطهری»،  نشسته بود.


 

حزبی‌هایِ مطبوعاتی هم حضور پررنگی داشتند؛ از «محمد قوچانی» سردبیر سابق روزنامه شرق گرفته تا الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد و محمدعلی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه «ابتکار» . مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردمسالاری و مدیر مسئول روزنامه‌ای به همین نام هم آمده بود و با همان بذله‌گویی و تن صدای بلندش، یخ مجلس را می‌شکست.


خوش‌وبش ویژه رئیس‌جمهور با محمد هاشمی، برادر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و گرامیداشت یاد رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی آیت‌الله رئیسی هم حسابی جلب توجه کرد.  


هم حمید رسایی و صادق محصولی و محمدرضا باهنر و اسدالله بادامچیان آمده بودند، هم محمدعلی ابطحی و جواد امام. هم احمدی‌نژادی‌های دوآتشه بودند، هم اصلاح‌طلب‌های تند و تیز طرفدار خاتمی، هم اعتدالی‌ها و یاران سابق یا فعلی حسن روحانی و طبیعی بود که این مهمانی برای دقایقی با تنش همراه شود. آن هم در شرایطی که نیمی از مدعوین، زمان و اجازه صحبت یافتند و جلسه‌ای که قرار بود یک ساعت و نیمه تمام شود، سه ساعت طول کشید.

در این هم‌نشینی از انتخابات و انتقاد از روند بررسی صلاحیت‌ها گرفته تا وضعیت اقتصادی و تاثیرش بر مشارکت انتخاباتِ پیش‌رو بحث شد، اما وقتی صحبت از وقایع سال 88 شد، صداها کمی بالا رفت و البته خیلی زود به مدار قبلی بازگشت.

آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور که به عنوان میزبان در این نشست بیشتر شنونده بود، تنها پایان جلسه در سخنان کوتاهی وقایع سال گذشته را یادآورشده و با تاکید بر اینکه «وظیفه همه ما حفظ نظام است»، گفت: «در اغتشاشات سال گذشته به هیچ یک از احزاب و سیاسیون از اصلاح‌طلب و اصولگرا رحم نکردند و هرکسی که در داخل نظام بود را مورد هتک قرار دادند».

بعد از سخنان رئیس‌جمهور، حدادعادل پیشنهاد داد همه مهمانان کنار هم و با همراهی رئیس‌جمهور یک عکس یادگاری بگیرند و برای اولین‌بار، کسانی که از تریبون‌ها، رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی‌شان به هم انتقاد یا اعتراض می‌کردند، شانه به شانه هم ایستاده و روی به دوربین لبخند زدند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی