شناسه خبر : 97802
تاریخ انتشار : 1401/03/16 20:12
تولید ترکیبی گیاهی برای جلوگیری از مسمومیت خوراک دام

تولید ترکیبی گیاهی برای جلوگیری از مسمومیت خوراک دام

کریمی در حاشیه نمایشگاه عصر امید از تولید ترکیب گیاهی با قابلیت قارچ‌کشی بسیار بالا برای جلوگیری از مسمومیت خوراک دام، خبر داد.

نورنیوز -گروه اقتصاد: احسان کریمی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد در حاشیه نمایشگاه عصر امید در مصلای تهران بیان کرد: میکوتوکسین‌ها سمی هستند که از قارچ‌ها تولید می‌شوند. نمونه‌اش همین کپک‌هاست که انواع مختلفی دارند و به طور طبیعی در محیط وجود دارند و به‌خصوص می‌توانند روی غذای دام بنشینند و وقتی روی غذای دام می‌نشینند، این آلودگی وارد غذای دام می‌شود و علاوه بر اینکه ارزش غذایی خوراک دام را از بین می‌برد.

او افزود: وقتی دام می‌خورد وارد بدنش می‌شود و آن سمومی که در داخل بدنش ایجاد می‌شود روی گوشت و شیر آن تأثیر منفی می‌گذارد و موقعی که انسان از این محصولات استفاده می‌کند، وارد بدن انسان می‌شود و در درازمدت باعث بیماری‌های بسیار خطرناک به‌خصوص سرطان می‌شود.

کریمی اظهار کرد: کاری که ما انجام دادیم تولید محصولی به اسم توکسین‌بایندر، توکسین یعنی سم، بایندر هم یعنی آن ماده‌ای که اثر این سموم را خنثی می‌کند. به همین دلیل نامش را مایتوتوکسین‌بایندر گذاشته‌ایم. ترکیبی که ما درست کردیم کاملاً‌ گیاهی و از ضایعات گیاهی است که قابلیت قارچ‌کشی بسیار بالایی دارد مثل هسته دانه خرما که با نسبت‌های مشخصی چندین ضایعات گیاهی مختلف آب هم ترکیب می‌شوند و به غذای دام اضافه شده و کاملاً اثر توکسین‌ها را از بین می‌برد.

او ادامه داد: ما دو آزمایش در سطح آزمایشگاهی روی موش و مرغ انجام دادیم و نتایج بسیار خوبی گرفتیم که ثابت می‌کند محصولی که ما درست کردیم کاملاً اثر مایکرومایتوتوکسین‌ها را از بین می‌برد و از نظر اقتصادی هم کاملاً به صرفه است. این محصول نمونه داخلی ندارد. در حال حاضر مایتوتوکسین‌بایندرهای وارداتی که در بازار وجود دارند چون دارای مواد شیمیایی هستند، خود آن مواد شیمیایی یکسری عوارض جانبی ایجاد می‌کنند.

کریمی در رابطه با نحوه حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از این شرکت گفت: در مرکز رشد واحد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مستقر هستیم. ابتدا به عنوان یک استارت‌آپ ایده خود در استان خراسان شرکت کردیم و از بین بیش از ۱۰۰ طرح، مقام اول را به دست آوردیم و یکسری امکانات و آزمایشگاه و وسایل در اختیار ما قرار دادند تا کار خود را گسترش دهیم. برای شرکت در این رویداد هم یک نمونه محصول درست کردیم و همراه خود آورده‌ایم. برگزاری این رویداد خیلی عالی بود و از دست‌اندرکاران برگزاری آن تشکر می‌کنم. هم دیده شد هم سرمایه‌گذاران و افراد زیادی که دست‌شان به جایی می‌رسد برای این کار آمدند صحبت کردند و ۹ تفاهمنامه نوشتیم که بتوانیم این محصول را تولید کنیم و روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «عصر امید» به‌منظور معرفی تجهیزات، محصولات، دستاوردها و فعالیت‌های حوزه فناوری و نوآوری دانشگاه با هدف ارائه بستری برای ایجاد کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیانی و فرصتی برای اشتغال دانشجویان در چهلمین سالگرد راه‌اندازی این دانشگاه با شعار ۱۰۰۰ گروه پژوهشی و زیرساخت، ۱۰۰۰ ایده و استارت‌آپ و ۱۰۰۰ شرکت فناور و خلاق از هشتم تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ در مصلای تهران برگزار شد.


آنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی