شناسه خبر : 95451
تاریخ انتشار : 1401/02/17 10:58
استقبال گوترش از مصوبه شورای امنیت درباره بحران اوکراین

استقبال گوترش از مصوبه شورای امنیت درباره بحران اوکراین

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از بیانیه مصوب شورای امنیت که از تلاش‌های سازمان ملل برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای پایان درگیری در اوکراین حمایت می‌کند، استقبال کرد.

نورنیوزـگروه بین‌الملل: گوترش جمعه شب به وقت محلی در بیانیه‌ای گفت: امروز برای اولین بار شورای امنیت به صورت یک صدا در مورد صلح در اوکراین سخن گفت.

وی تصریح کرد: جهان باید برای خاموشی سلاح‌ها و حفظ ارزش‌های منشور سازمان ملل متحد شود.

به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل عصر جمعه به وقت محلی نخستین بیانیه حمایت از راه حل مسالمت آمیز در اوکراین را تصویب کرد.

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه ای اعلام کرد حمایت قوی خود را از تلاش‌های گوترش دبیرکل سازمان ملل برای دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز در اوکراین اعلام می‌کند.

شورای امنیت از دبیرکل سازمان ملل خواسته است که پس از تصویب  این بیانیه، به شورای امنیت (در مورد وضعیت اوکراین) توضیح دهد.

این شورا از شرایط صلح و امنیت اوکراین به شدت ابراز نگرانی و یادآوری کرده است که تمام اعضا بر اساس منشور سازمان ملل متعهد شده‌اند اختلافات خود را با اتکا به روش‌های مسالمت آمیز حل کنند.

دبیر کل سازمان ملل روز گذشته با اعلام اینکه سومین عملیات خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپل اوکراین در حال انجام است، اظهار کرد: جنگ در اوکراین بحرانی ایجاد کرده است که بازارهای جهانی انرژی را تخریب و سیستم‌های مالی را مختل می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد سومین ماه شده است و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی