شناسه خبر : 95433
تاریخ انتشار : 1401/02/16 20:22
یهودیان روس‌تبار بحران جدید صهیونیست‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی

نورنیوز بررسی کرد؛

یهودیان روس‌تبار بحران جدید صهیونیست‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی

رژیم صهیونیستی علاوه بر چالش خارجی، تحرکات مقاومت در غزه، خیزش فلسطینیان در کرانه باختری و اراضی 1948 و فشار شدید شهرک‌نشینان یهودی که در کنار وضعیت بد معیشتی، شب و روز خود را در عدم امنیت سپری می‌کنند، اکنون باید مراقب تحرکات روس‌تباران ساکن اراضی اشغالی نیز باشد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: آشکار شدن حمایت رژیم صهیونیستی از دولت کی‌یف در برابر روسیه در بحران اوکراین، تنش میان مسکو و تل‌آویو را تقریبا به نقطه بی‌بازگشتی رسانده و چنانچه از اظهارات مقامات طرفین بر‌ می‌آید، این مواجهه به سوی اقدامات عملی به ویژه از سوی کرملین پیش می‌رود.

رژیم صهیونیستی که از ابتدای وقوع بحران در اوکراین سعی داشت با سیاست یک بام و دو هوا هر دو سوی جبهه از خود راضی نگه دارد، در نهایت با ورود جانب‌دارانه نظامی به نفع دولت اوکراین ریل خود را تغییر داد و مسیر تقابل عملی با روسیه را در پیش گرفت.

سیر این تحولات با احضار سفیر روسیه در تل‌آویو پس از اظهار نظر تند «سرگئی لاوروف» درباره یهودی بودن «آدولف هیتلر» وارد فاز جدیدی شد و دولت «نفتالی بنت» را بر آن داشت تا مسیر ارسال تسلیحات خود به ویژه موشک‌های اسپایک را از طریق همسایگان اوکراین به این کشور هموار کند.

در ادامه وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای، اسرائیل را به حمایت از «نئونازی‌ها» متهم کرد و «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه در گفتگو با اسپوتنیک پرده از همراهی «مزدوران اسرائیلی» با گروه نژادپرست «آزوف» در اوکراین برداشت تا جنگ لفظی میان طرفین بیشتر اوج بگیرد.

نکته آنکه؛ شاید مهمترین دلیل گیر افتادن تل‌آویو در دوگانه روسیه-غرب، بافت جمعیتی یهودیان ساکن در سرزمین‌های اشغالی است که بخش قابل توجهی از آن به ویژه در طبقات بالای جامعه را روس‌تباران تشکیل می‌دهند، شهروندانی که بیش از آنکه خود را یهودی بدانند، روس می‌دانند.‌

در دوران ریاست جمهوری پوتین، به دلیل اعتقادات شخصی او درباره «روس‌زبان‌ها» و حضور قابل توجه آنها در سرزمین‌های اشغالی روابط دو طرف بسیار نزدیک شد و روس‌تبارها از طریق احزابی چون حزب «اسرائیل خانه ما» بر ساختار قدرت سیاسی رژیم صهیونیستی اثر‌گذار شدند.

حال اما با اتفاقات رقم خورده و شکرآب شدن روابط میان مسکو و تل‌آویو، بدیهی است که دولت نفتالی بنت در حالی که شرایط وخیم و نابسامانی را در داخل سرزمین‌های اشغالی سپری می‌کند، بیشترین ضربه را این مسئله خواهد خورد.

نکته آنکه؛ رژیم صهیونیستی علاوه بر چالش خارجی که در برابر خود می‌بیند، در داخل نیز علاوه بر غزه و خیزش فلسطینیان در کرانه باختری و اراضی 1948، به شدت زیر فشار شهرک‌نشینان یهودی است که در کنار وضعیت بد معیشتی، شب و روز خود را در عدم امنیت سپری می‌کنند.

حال در این میان باید جمعیت روس‌زبان داخل سرزمین‌های اشغالی که پوتین نیز روی آنها حساب ویژه‌ای باز کرده و به دلیل ارتباط با الیگارش‌های روس از نفوذ سیاسی بالایی در ساختار سیاسی اسرائیل برخوردارند را نیز به مشکلات دولت بنت افزود.

این گروه از یهودیان مهاجر، اکنون و با آشکار شدن حمایت مستقیم نظامی رژیم صهیونیستی از اوکراین به ظرفیت سیاسی قوی حامی روسیه در داخل فلسطین اشغالی تبدیل شده و می‌توانند مشکلات عدیده‌ای را برای هیئت حاکمه رژیم به وجود آورند.

جالب اینکه؛ با افزایش حمایت‌های تل‌آویو از کی‌یف و پس از اینکه صهیونیست‌ها اعلام کردند یک بیمارستان صحرایی برای اوکراین احداث می‌کنند، «الکساندر افیموف» سفیر روسیه در سوریه در اظهارنظری کم‌سابقه در خصوص حملات رژیم در درون خاک سوریه هشدار داد و آنها را تحریک‌آمیز توصیف کرد که نشان از بازنگری روس‌ها به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت در تاکتیک‌ خود در سوریه دارد.

اظهار نظر «دیمیتری پولیانسکی» معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در سخنرانی شورای امنیت که اعلام کرد کشورش بلندی‌های جولان را بخشی از خاک سوریه می‌داند و انضمام آن به فلسطین اشغالی را به رسمیت نمی‌شناسد، در همین راستا قابل توجه است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی