شناسه خبر : 95228
تاریخ انتشار : 1401/02/10 18:43
آیا حمایت آمریکا از اوکراین با هدف پایان جنگ است؟

آیا حمایت آمریکا از اوکراین با هدف پایان جنگ است؟

رئیس جمهور آمریکا برای چندمین بار در صحبت‌های خود درباره لزوم حمایت از اوکراین صحبت کرد اما نگاهی به نوع رفتار این کشور نشان می‌دهد که آمریکا از پس این حمایت‌ها اهداف دیگری را دنبال می‌کند.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طی سخنانی گفت که از کنگره خواستم تا به اوکراین برای مقاومت در برابر تهاجم پوتین در موقعیتی بسیار حساس کمک امنیتی، اقتصادی و انسان‌ دوستانه کند.

او گفته است: «متحدان ما در ناتو و اتحادیه اروپا سهم خود را پرداخت خواهند کرد، ولی ما هم باید سهم خود را به عنوان رهبر این ائتلاف پرداخت کنیم.» بایدن هم‌چنین از کنگره این کشور درخواست کرده تا با اختصاص ۳۳ میلیارد دلار کمک نظامی، اقتصادی و انسان دوستانه به اوکراین موافقت کند.

این طرح شامل بیش از ۲۰ میلیارد دلار کمک نظامی، ۸.۵ میلیارد دلار کمک اقتصادی و ۳ میلیارد دلار کمک انسان دوستانه است. نگاهی دقیق‌تر به مواضع آمریکا در قبال اوکراین نشان می‌دهد که دولت بایدن از این شیوه کمک رسانی اهداف دیگری را دنبال می کند.

وضعیت شکننده دولت بایدن در آمریکا، ناتوانی در حل چالش‌های اقتصادی، ناکامی در عمل به وعده احیای جایگاه جهانی آمریکا و شکست اخیر دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره ای پارلمان موجب شده که دولت، ضمن مانور بر نقش فعال خود در اوکراین از هر نوع کمک واقعی که می تواند دارای ابعاد سیاسی و انسان دوستانه برای پایان دادن به جنگ باشد سرباز می زند.

تاریخ آمریکا نشان می دهد که دولت‌های زیادی برای بازسازی چهره و حفظ خود در قدرت از ابزار جنگ افروزی استفاده کرده‌اند.این سیاست در دوران بوش و با حمله سال 2003 به عراق پیگیری شد و اوباما نیز در سال 2012 با مشارکت محدود در جنگ لیبی که با اعزام نیرو و واگذاری هدایت ناتو به کشورهایی همچون کانادا همراه بود از این سیاست بهره برد. رویکرد اخیر بایدن در خصوص جنگ اوکراین و تلاش بدای گرفتارسازی روسیه در جنگ نیابتی نیز مدل بروز شده ای از راهبرد جنگ افروزی برای ایجاد محبوبیت است.

تجربه دو سه شکست بزرگ آمریکا در قرن ۲۱ در عراق، افغانستان و سوریه موجب شده تا دولت آمریکا در مقطع کنونی تمایلی به صرف هزینه‌های زیاد و حضور نیروهای خود در جنگ‌های خارجی نداشته باشد.

از این رو با تحمیل عاملیت جنگ بر دوش مردم اوکراین و هزینه‌های آن بر اروپا تلاش می‌کند با کمترین هزینه این جنگ را به پیش برده و تنها از ثمرات آن سود ببرد.

اگرچه طراحی آمریکا برای پیشبرد جنگ در اوکراین بر اساس سیاست هزینه صفر بوده لیکن تاکنون نتوانسته‌ به طور کامل از آسیب‌های جنگی که خود در آغاز آن نقش داشته فرار کند.

گزارشهایی که رسانه های امریکا به صورت روزانه از افزایش بی رویه قیمت سوخت در در آمریکا و اعتراصات اجتماعی ناشی از آن منتشر می کنند نشان می دهد که بحران اوکراین حداقل از بعد تاثیر گذاری اقتصادی هزینه های قابل اعتنایی را برای آمریکا بدنبال داشته است. با این وصف می‌توان گفت امنیت مردم اوکراین، آرامش و معیشت مردم اروپا که بشدت از جنگ در اوکراین متاثر شده عملا از سوی ساکنین دموکرات کاخ سفید به گروگان گرفته شده است قربانی منافع دولتی و حزبی آمریکایی‌ها شده است.

به عبارتی صحیح‌تر می‌توان گفت که امروز مردم این کشورها بیش از آنکه قربانی جنگ باشند به ابزارهایی برای تحقق اهداف منفعت طلبانه و فردگرایانه سران آمریکا به بهانه مهار روسیه مبدل شده اند.


نورنیوز
کلید واژگان
اوکراینبایدن
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی