شناسه خبر : 94094
تاریخ انتشار : 1401/02/08 06:20
تکرار سناریوی اختلاف‌افکنی این بار با ادعای درگیری مرزی!

نورنیوز بررسی کرد؛

تکرار سناریوی اختلاف‌افکنی این بار با ادعای درگیری مرزی!

در روزهای اخیر برخی جریان‌ها با انتشار اخباری ناقص تلاش کردند زمینه‌ اختلاف میان ایران و افغانستان را ایجاد کنند، حال آنکه جمهوری اسلامی اثبات کرده ضمن برخورد قاطع در موضوعات مرزی و امنیتی، در دام تفرقه‌افکنی نمی‌افتد.

نورنیوز ـ گروه سیاست: در هفته‌ گذشته برخی حساب‌های بی‌نام و نشان در فضای مجازی تصاویری از درگیری نظامی و سپس حضور یک یگان رزمی ایران در مرز افغانستان را منتشر کردند که به سرعت بازنشر می‌شد.

البته خیلی زود مشخص شد این تصاویر مربوط به گذشته و مکانی دیگر بوده و اخبار منتشر شده چنانچه وانمود می‌شد صحت نداشت.

اصل ماجرا اما از این قرار بود که نیروهای طالبان اقدام به ساخت یک جاده در نقطه مرزی کرده‌ بودند که این موضوع با واکنش قانونی مرزبانان ایران و قرارگرفتن در حالت آماده‌باش همراه شده و موضوع به مقامات بالاتر ارجاع داده شده بود.

در همین خصوص؛ «عنایت‌الله خوارزمی» سخنگوی وزارت دفاع طالبان تنش ایجاد شده را ناشی از سوء تفاهمات دانست.

سردار «احمد وحیدی» وزیر کشور ایران نیز گفت: درگیری رخ نداده است. آن‌چه که رخ داده بر اساس سوءتفاهم بوده است. طالبان تصور می‌کند برخی نقاط مرزی باید در اختیارش باشد و اشتباه می‌کند، لذا مرزبانان ما آن‌جا هستند و توجیهشان کردند که اشتباه تصور می‌کنند.

نکته آنکه؛ برخی تلاش می‌کنند از هر بهانه‌ای برای ایجاد اختلاف میان دو ملت ایران و افغانستان استفاده کنند. همچنان که چند هفته پیش و در پی حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی سعی داشتند از آن برای ایجاد جو منفی علیه مردم افغانستان استفاده کنند.

برخی رسانه‌ها نیز در این موضوع نقش مهمی را برعهده دارند به طوری که در همه موضوعات اخیر تلاش کرده‌اند با طرح مسئله افغانستانی و ایرانی یا شیعه و سنی زمینه دلزدگی دو ملت و دو مذهب از یکدیگر را ایجاد کنند.

این رسانه‌ها با دامن زدن و تحریک احساسات ملت‌های منطقه و گسترش آن به نزاع‌ میان دولت، می‌کوشند ناامنی مصنوعی و ساختگی را به منطقه تحمیل نمایند تا آنچه را که غرب با 20 سال اشغال افغانستان و تروریسم تحمیلی به غرب آسیا نتوانست به دست آورد در جنگ رسانه‌ای محقق سازند.

این تحرکات در حالی صورت می‌گیرد که ایران با اتخاذ رویکردی عقلانی در تلاش است تا ضمن تاکید بر امنیت ملی و حفظ مرزها، طالبان را به سیاست‌هایی مانند ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان، اعلام آمادگی برای محقق شدن حق‌ابه قانونی ایران از رودخانه‌های مرزی، جلوگیری از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز علیه کشورهای همسایه از خاک افغانستان و تاکید بر توسعه روابط با همسایگان تشویق کند.

تفرقه‌افکنان در حالی انتظار برخورد کاملا قهری و تحریمی از سوی ایران نسبت به افغانستان را در سر دارند که کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان روابط با این گروه را حفظ کرده و آمریکا و اروپا نیز بیشترین دیدارها و نشست‌ها را با طالبان به عنوان هیات حاکمه افغانستان داشته‌اند.

ایران بر اساس اصل همسایگی و اشتراکات گسترده‌ای که میان دو ملت ایران و افغانستان وجود دارد در راستای برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه تلاش نموده تا در کنار مسئولیت انسانی در چارچوب تعاملات سیاسی و اقتصادی، از اقتدار از امنیت و مرزهای خود دفاع کند.

رویکرد تعامل با همسایگان، کاهش سطح تنش و افزایش همکاری‌ها با همسایگان در اولویت سیاست‌های دولت سیزدهم قرار گرفته، چنانچه در موضوع روابط ایران و جمهوری آذربایجان نیز با مدیریت اختلافات و توسعه روابط، همکاری‌هایی نظیر سوآپ گازی به نتیجه رسید.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی