شناسه خبر : 93140
تاریخ انتشار : 1401/01/16 13:47
ناهماهنگی‌های بین دستگاهی و مزاحمت‌های غیر ضرور برای شهروندان

نورنیوز بررسی کرد؛

ناهماهنگی‌های بین دستگاهی و مزاحمت‌های غیر ضرور برای شهروندان

بازگشایی دانشگاه‌ها، مدارس و ادارات و همزمانی آن‌ها با اعمال محدودیت‌های طرح ترافیک و همچنین به پایان رسیدن اعتبار معاینه فنی خودروها موجب شده که بسیاری از خانواده‌های ساکن تهران برای انجام امورات خود با مشکل مواجه شوند.

نورنیوز ـ گروه جامعه: آغاز سال ۱۴۰۱ در حالی بود که کشور طی یک سال گذشته موفق شد با اتخاذ تدابیر قابل توجه و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و واردات واکسن، روند واکسیناسیون عمومی کرونا را تا حد بسیار زیادی سرعت دهد و شرایط افسار گسیخته شیوع این بیماری مهلک را مدیریت کند.

آمارهای کاهنده مربوط به ابتلاء و تلفات کرونا به روشنی گواه این موفقیت قابل تقدیر است که امکان بازگشت بسیاری از امور به حالت عادی از جمله بازگشایی مدارس و دانشگاه ها را فراهم نمود.

بنابر اظهار برخی کارشناسان، تعطیلی دو ساله مدارس و دانشگاه‌ها آسیب‌های جدی به بخش آموزش در کشور وارد کرده و از این جهت با تسریع واکسیناسیون عمومی عملا مطالبه بازگشایی مراکز آموزشی نیز جدی‌تر شد تا در نهایت دولت در مقطع کنونی تصمیم به بازگشایی کامل مراکز آموزشی گرفت.

هرچند در مورد اعلام یک‌باره آغاز آموزش حضوری آن هم بلافاصله بعد از تعطیلات عید نوروز که با شروع ماه مبارک رمضان نیز هم زمان شده، اما و اگرهایی وجود دارد لیکن ضرورت بازگشت فعالیت‌های آموزشی به وضعیت پیش از همه‌گیری کرونا موضوعی است که همه کارشناسان امور آموزشی و همچنین خانواده ها بر آن تاکید دارند.

شروع آموزش حضوری از ۱۴ فروردین آغاز شد و آموزش و پرورش نیز زمان آغاز فعالیت مدارس را از ساعت ۷:۳۰  دقیقه اعلام کرد. در این میان ادارات هم طبق اعلام دولت از ساعت ۷:۳۰ فعالیتهای خود را شروع می کنند.

همزمان با بازگشایی مدارس و ادارات، شهرداری نیز با اشاره به پایان تعطیلات نوروز و اتمام شرایط کرونایی، بازگشت دوباره ساعت‌های طرح ترافیک از ۶:۳۰ صبح تا ساعت ۱۷ را اعلام کرد.

بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و همزمانی طرح ترافیک از یک سو و پایان اعتبار معاینه فنی بسیاری از خودروها و صف‌های طولانی مراکز ارائه معاینه فنی، نوعی فلج را به سیستم حمل و نقل و تردد شهر تهران تحمیل کرده و شهروندان را برای رساندن فرزندانشان به مدرسه و سپس حاضر شدن در محل کار، با دشواری‌های بسیاری مواجه نموده است.

نگاهی به وضعیت خیابان‌های شهر تهران از روز دوشنبه ۱۴ فروردین به خوبی نشان می‌دهد که ناهماهنگی در اتخاذ تصمیماتی که از سوی دستگاه‌های مختلف به صورت غیر هماهنگ اتخاذ شده چگونه موجب ایجاد ترافیک و اتلاف وقت شهروندان شده است.

بسیاری از شاغلین که محل کارشان در محدوده طرح ترافیک است در میانه تاریکی سحرگاه به خیابان‌ها آمده تا پیش از آغاز ساعت طرح ترافیک یعنی ۶:۳۰ صبح به محل کار خود برسند. این وضعیت برای خانواده‌هایی که دارای فرزند دانش‌آموز هستند سخت‌تر نیز هست، زیرا بدلیل غیر حضوری بودن مدارس در ماه‌های قبل ضرورتی برای پیش‌بینی سرویس ایاب و ذهاب برای مدارس وجود نداشته و در ایام تعطیلات نوروز هم اساسا امکان هماهنگی برای این موضوع وجود نداشته و بیشتر والدین باید وظیفه ایاب و ذهاب فرزندانشان را خود بر عهده بگیرند.

مجموع این چالش‌ها برای شهروندان در شرایطی ایجاد شده که هماهنگی بیشتر میان ستاد کرونا، آموزش و پرورش، شهرداری و سایر دستگاه‌های مربوطه می‌توانست از بروز مسائلی از این دست جلوگیری نماید و حداقل آنکه والدین در ماه‌های باقی مانده از سال تحصیلی با خودروی خود فرزندانشان را به مدرسه ببرند.

فقدان هماهنگی در اتخاذ تصمیمات مدیریتی و عدم توجه کافی به وضعیت همه اقشار جامعه برای بازگشت به شرایط پسا کرونا در ردیف الزامات غیر قابل اجتنابی است که باید مورد اهتمام لازم قرار بگیرد.

 متاسفانه در شرایط کنونی و برای بازگشت شرایط آموزشی به دوران قبل از کرونا، تصمیماتی اتخاذ شده که شاید از منظر هر دستگاه لازم و درست بوده اما بدلیل فقدان یکپارچگی، موجب ایجاد دغدغه‌های فراوان برای مردم شده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی