شناسه خبر : 92098
تاریخ انتشار : 1401/01/15 12:52
نگاهی اجمالی به سوره های قرآن؛ سوره مبارکه بقره

ماه خدا؛

نگاهی اجمالی به سوره های قرآن؛ سوره مبارکه بقره

در روزهای ماه مبارک رمضان نکاتی درباره تفسیر سوره‌های قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان منتشر خواهد شد.

نورنیوزـگروه فرهنگ: نگاهی اجمالی به سوره های قرآن (بخش دوم) با اقتباس از تفسیر المیزان

۲- سوره بقره

از آنجایی که این سوره به تدریج ، و به طور متفرق نازل شده، نمى‌توان غرض واحدى که مورد نظر همه آیاتش باشد در آن یافت، تنها مى‌توان گفت: که قسمت عمده آن از یک غرض واحد و چشم گیر خبر مى‌دهد، و آن عبارت است از بیان این حقیقت است که: «عبادت حقیقى خداى سبحان به این است که بنده او به تمامی کتاب‌هایی که او به منظور هدایت وى و به وسیله انبیا نازل کرده، ایمان داشته باشد، و میان این وحى و آن وحى ، این کتاب و آن کتاب ، این رسول و آن رسول ، فرقى نگذارد.»

در این سوره علاوه بر بیان حقیقت مذکور ، کفار و منافقین ، تخطئه و اهل کتاب ملامت شده‌اند، که چرا میان ادیان آسمانى و رسولان الهى فرق گذاشتند؟ و در هر فرازى به مناسبت، برخی از احکام از قبیل: برگشتن قبله از بیت المقدس ‌ به سوی کعبه و احکام حج ، ارث و روزه و غیر آن را بیان کرده است.

آیه مشهور سوره
از آیات مشهور این سوره آیه ۱۸۶ آن است:
«وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ» و هرگاه بندگان من، از تو درباره من بپرسند، [بگو] من نزدیکم، و دعای دعاکننده را- به هنگامی که مرا بخواند- اجابت می‏کنم، پس [آنان‏] باید فرمان مرا گردن نهند و به من ایمان آورند، باشد که راه یابند.
این آیه را به چند دلیل نشانه اهتمام خدا بر استجابت دعا دانسته‌اند.
* اساس گفتار بر متکلم وحده بودن است؛
* تعبیر عبادی (بندگانم) آورده نه مردم؛
* بدون واسطه سخن گفته؛
* تاکید بر نزدیک بودن خدا به بندگان؛
* وعده اجابت را به دعاکردن منوط کرده است.
علامه طباطبایی با برشمردن نکات مذکور ،این آیه را شامل ظریف ترین و زیباترین اسلوب می‌داند وآن را آیه ای منحصربه فرد در قرآن دانسته است.

دلیل نام گذاری سوره:
بقره به معنی گاو ماده‌است. دلیل نام‌گذاری این سوره به این نام، این است که در آیات ۶۷ تا ۷۳ این سوره داستان فرمان خدا به بنی‌اسرائیل مبنی بر کشتن و ذبح کردن گاو، بیان شده‌است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی