شناسه خبر : 87831
تاریخ انتشار : 1400/11/16 09:38
افزایش سوداگرانه قیمت برنج ایرانی؛ چرا و چگونه؟

اختصاصی نورنیوز؛

افزایش سوداگرانه قیمت برنج ایرانی؛ چرا و چگونه؟

افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار امنیت غذایی مردم و رونق تولید داخلی را به صورت توامان نشانه گرفته ‌است، افزایش قیمتی که به نظر می‌رسد بیش از آنکه نتیجه روال طبیعی بازار باشد، نتیجه فرآیند دلالی و سودجویی است.

نورنیوز ـ گروه اقتصاد: قیمت برنج ایرانی در بازار، بدون توقف در حال افزایش است و مصرف‌کنندگان در هر خرید با قیمت‌های بالاتری مواجه می‌شوند که می‌تواند خطری جدی برای معیشت مردم باشد.

برنج تولید شمال کشور در ابتدای امسال قیمت میانگین هر کیلو ۳۰ هزار تومان را داشته است که در چند نوبت گرانی در حال حاضر، میانگین قیمت ۷۵ هزار تومان را هم رد کرده است.

برنج ایرانی در بازار با قیمت‌هایی در بازه ۷۰ تا ۸۲ هزار تومان به فروش می‌رسد. در حالی که هر کیلو برنج‌ وارداتی حدود ۲۳ تا ۴۰ هزار تومان قیمت دارد. این اختلاف معنادار بدون شک بیش از آن که ریشه در واقعیت‌های بازار داشته باشد نتیجه فرآیند دلالی و سودجویی است.

در سال‌های گذشته شاهد نزدیک شدن قیمت برنج هندی و شمالی بودیم که بسیاری از مردم به همین دلیل بیشتر ترجیح می دادند از برنج داخلی استفاده کنند چرا که کیفیت و سلامت آن را به مراتب بهتر از برنج خارجی می‌دانند.

پرسش مهم در خصوص افزایش قیمت برنج این است که چطور با بالا رفتن قیمت ارز، برنج وارداتی و تولید داخل با هم به رشد قیمت ادامه داده‌اند؟ چگونه افزایش قیمت برنج خارجی با افزایش قیمت ارز، منجر به بالا رفتن قیمت برنج ایرانی شده در حالی که دستمزد، هزینه تولید و ابزارآلات در ایران رشد زیادی نداشته و نمی تواند منشاء افزایش حدود ۲.۵ برابری قیمت برنج باشد.

بررسی‌های میدانی «نورنیوز» و گزارش‌های واصله مردمی نشان می‌دهد که دست‌های پشت پرده واردات برنج خارجی و نقش سوداگرانی که قوت مردم را دستمایه سودجویی قرار داده اند عامل اصلی این گرانی است.

بنابر این گزارش‌ها، یک واردکننده و فروشنده عمده برنج هندی با نشانه تجاری نام‌آشنا در ماه‌های گذشته، بخش زیادی از محصول شالیکاران ایرانی را با قیمت‌هایی کمی بالاتر از گذشته به صورت گسترده خریداری کرده‌ و با احتکار آن موجب کم بود برنج مرغوب ایرانی در بازار شده‌ تا از طریق افزایش قیمت، امکان رقابت با برنج خارجی را از بین ببرد.

شواهد نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر بیشترین میزان خرید برنج در شمال کشور توسط واسطه‌های این شرکت صورت گرفته و با شعار حمایت از تولید کننده  اقدام به بالا بردن ناگهانی قیمت برنج کرده‌اند.

اطلاعات موثق «نورنیوز» در خصوص بازیگران پشت پرده بازار برنج شامل نشان تجاری اخلال کننده در بازار و ارقام خرید آن محفوظ است.

در این شرایط لزوم نظارت جدی بر بازار به خصوص درحوزه کالاهای اساسی مانند برنج به شدت احساس می‌شود.

در کنار روشنگری رسانه‌ها لازم است نهادهای نظارتی و تعزیری نیز با جدیت با این رفتارهای سوداگرانه در بازار برخورد کنند تا امنیت غذایی مردم بیش از این به خطر نیفتد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی