شناسه خبر : 87374
تاریخ انتشار : 1400/11/05 13:19
نخست وزیر سابق قطر: سیاست ورزی ایران عمیق و عاقلانه است

نخست وزیر سابق قطر: سیاست ورزی ایران عمیق و عاقلانه است

حمد بن جاسم گفت: رفتار سیاسی ایرانی‌ها بسیار عمیق است، آنها در خارج از کشورشان کاری نمی‌کنند که مجبور به پاسخگویی به دنیا باشند.

نور نیوز- گروه بین الملل: حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر پیشین قطر در مصاحبه‌ روزنامه القبس کویت گفت: در حالی که سیاست‌خارجی کشورهای عربی  شتابزده است، ایران  الگویی از سیاست‌ورزی عاقلانه و عمیق  رامعرفی کرده است.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی در این باره می‌گوید: در نحوه تعامل ایرانی‌ها با موضوعات یک نکته ظریف وجود دارد که ما  آن را سیاست پسته گذاشته‌ایم.

 شیخ حمد با ذکر مثالی در دیدارهای دیپلماتیک با ایرانی‌ها توضیح می‌دهد که یکی از ویژگی‌های سیاست خارجی ایران بردباری است.

وقتی با ایرانی‌ها جلسه داریم ایرانی‌ها معمولا سخاوتمندانه پذیرایی می‌کنند و پسته و میوه می‌آورند. ما معمولا مقداری پسته بر می‌داشتیم و به سرعت می‌شکستیم و می‌خوردیم. اما ایرانی‌ها یک پسته بر می‌داشتند و آن را خوب نگاه می‌کردند. سپس آن را به آرامی باز می‌کردند و می‌خوردند. این سبک در سیاست آنها نیز وجود دارد.

این سیاست‌مدار قطری با عمیق خواندن سیاست خارجی ایرانی‌ها می گوید: ما خیلی زود دوست می‌شویم و خیلی زود دشمن می‌شویم. اما ایرانی‌ها نه به سرعت با کسی دوست می‌شوند و نه به سرعت با کسی دشمن می‌شوند. آنها مانند احمق‌ها عمل نمی‌کنند و می‌دانند چه چیزی به ضررشان است و چه چیزی به سودشان است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی