شناسه خبر : 87341
تاریخ انتشار : 1400/11/04 15:34
یک‎سالگی دولت بایدن و کارنامه آن!

یک‎سالگی دولت بایدن و کارنامه آن!

دولت بایدن در حالی یکساله شد که برخلاف شعارهای انتخاباتی، در موضوع مقابله با کرونا، وضعیت اقتصادی، سیاست خارجی و بحران مهاجران مرزی کارنامه موفقی از خود به جای نگذاشت.

نورنیوزـگروه بین‌الملل: سرانجام دولت بایدن یک‌ساله شد. دولتی که همزمان با تبدیل شدن واشنگتن دی‌سی به یک منطقه نظامی که نزدیک به ۲۵ هزار سرباز برای تامین امنیت مراسم تحلیف در آن حاضر بودند، کار خود را به شکلی منحصر به فرد در صحنه سیاسی آمریکا آغاز کرد. کارنامه یک‌ساله این دولت، همانند هر دولت دیگری فراز و فرودهای فراوانی داشت. کارنامه‌ای که به رغم برخی نقاط مثبتش، نقاط ضعف آن پیش از روی کار آمدن جو بایدن برای هیچکس قابل تصور نبود. چرا که این روزها جو بایدن بیشتر شبیه به یک جیمی کارتر دوم است تا فردی که به عنوان نامزد رقابت‌های انتخاباتی و معاون اوباما می‌شناختیم. مردی که با محبوبیت ۴۲ درصدی‌اش در میانگین تمامی نظرسنجی‌ها، پس از ترامپ بدترین کارنامه را از حیث میزان محبوبیت در میان روسای جمهور چند دهه‌ی اخیر آمریکا به ثبت رسانده و طی ماه‌های گذشته میزان مقبولیتش همواره روندی کاهشی داشته است. احتمالاً برای شما سوال باشد که چگونه جو بایدن که دولت خود را با محبوبیت ۵۳ درصدی آغاز کرده بود، طی ۱۲ ماه با وضعیت بحرانیِ فعلی نزد افکار عمومی در آمریکا مواجه شد؟ شاید بررسی مختصر عملکرد بایدن و شناخت اجمالی موفقیت‌ها و شکست‌های دولتش، بیشتر ما را در فهم کارنامه‌ی یک‌ساله او یاری کند.

واکسیناسیون و مقابله با کرونا:

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دولت بایدن طی یک سال اخیر، بحران کرونا بوده است. بحرانی که در واپسین روزهای دولت ترامپ، موجب شده بود که روزانه بین ۳ تا ۵ هزار نفر جان خود را در ایالات متحده بر اثر ابتلا به این ویروس از دست بدهند. اما شروع خوب دولت بایدن در مسئله واکسیناسیون کرونا و اقداماتی که برای مقابله با این ویروس در همان ماه‌های نخست این دولت انجام شد، یکی از مواردی بود که امیدها در آمریکا برای بهبود اوضاع را مجدداً زنده کرد. چرا که آمریکا در ماه‌های نخست ریاست جمهوری بایدن، جزء کشورهای پیشرو در مسئله واکسیناسیون کرونا بود و موارد ابتلا و فوتی کرونایی نیز در این کشور به حداقل رسیده بود. افکارسنجی‌ها نیز در آن زمان حاکی از تایید عملکرد بایدن در مقابله با بحران کرونا بود. برای مثال افکارسنجی موسسه یوگاو نشان می‌داد که دو سوم شهروندان ایالات متحده از عملکرد بایدن در این موضوع راضی هستند. رضایتی که البته چندان تداوم نداشت و با ورود آمریکا به نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی، به تدریج رو به کاهش گذاشت. عقب ماندن آمریکا در مسئله واکسیناسیون کرونا (تنها ۶۳ درصد آمریکایی‌ها کاملاً واکسینه شده‌اند!) و شیوع گسترده سویه‌هایی چون دلتا و امیکرون در این کشور، از اصلی‌ترین دلایل نارضایتی این روزهای آمریکایی‌ها از دولت بایدن به شمار می‌روند. آخرین نظرسنجی موسسه یوگاو نیز نشان می‌دهد فقط ۴۹ درصد مردم آمریکا از عملکرد بایدن در مقابله با کرونا رضایت دارند.

وضعیت اقتصادی:

بیکاری ۶.۴ درصدی و اقتصادی که در بحران است. این توصیف وضعیت اقتصادی بود که دونالد ترامپ برای دولت بعدی آمریکا به یادگار گذاشته بود. وضعیتی که میلیون‌ها آمریکایی امیدوار بودند با حضور جو بایدن در کاخ سفید به زودی پایان یابد و اقتصاد آمریکا به ریل صحیح خود برگردد. اما با عملکرد رئیس جمهور فعلی ایالات متحده، نارضایتی اقتصادی آمریکایی‌ها دوچندان شده و این بار تورم ۷ درصدی هم به سراغ اقتصاد این کشور آمده است. تورمی که طی ۴۰ سال اخیر در ایالات متحده بی‌سابقه بوده است. در این میان بحران زنجیره تامین کالاهای اساسی که در مواقعی چون عید شکرگزاری یا سال نو میلادی بروز چشمگیری داشته، در نگاه منفی افکار عمومی آمریکا به عملکرد اقتصادی بایدن سهم به سزایی داشته است. البته در طرف دیگر ماجرا، تنها در یک سال، نرخ بیکاری این کشور به ۳.۹ درصد رسید و بیش از ۶ میلیون شغل ظرف ۱۲ ماه در اقتصاد آمریکا ایجاد شد. آماری که یک دستاورد مهم برای دولت بایدن است. اما به هر جهت تا به امروز آمارهای منفی اقتصادی دولت بایدن به آمارهای مثبت دولتش غلبه داشته و مطابق آخرین نظرسنجی موسسه یوگاو، ۶۲ درصد شهروندان ایالات متحده در موضوع اقتصاد و ۷۰ درصد آن‌ها در موضوع تورم مخالف عملکرد دولت بایدن هستند.

بحران مهاجرین مرزی:

به اعتراف بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، بحران مهاجرین مرزی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های نخستین سال ریاست جمهوری بایدن بود. گشت مرزی ایالات متحده سال گذشته نزدیک به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار برخورد با مهاجران غیرقانونی را در مرز آمریکا و مکزیک گزارش کرده است. این رقم که نسبت به یک سال آخر ریاست جمهوری ترامپ چهار برابر شده، رکوردی جدید و عجیب طی دهه‌های اخیر تاریخ آمریکاست. جالب است بدانید جمعیت مهاجرین مرزی طی ۶۰ سال اخیر تنها چند بار از مرز ۱ میلیون نفر فراتر رفته که یکی از آخرین موارد آن در سال ۲۰۰۶ میلادی بود. اما آنچه که امروز در مرزهای جنوبی آمریکا شاهد آن هستیم، وضعیتی بی‌سابقه است که دولت بایدن هنوز هم نتوانسته برای آن چاره‌ای بیندیشد. مطابق آخرین نظرسنجی موسسه ایپسوس، تنها ۳۸ درصد شهروندان آمریکایی عملکرد بایدن را در مقابله با بحران مهاجرین مرزی تایید می‌کنند و نزدیک به دو سوم آن‌ها با او مخالف هستند.

سیاست خارجی:

خروج از افغانستان، اختلافات چین و تایوان، تحریم المپیک پکن، تنش‌ها میان روسیه و اوکراین و مذاکرات غیر مستقیم با ایران، اصلی‌ترین چالش‌های نخستین سال دولت بایدن در حوزه سیاست خارجی بودند. هر چند قضاوت عملکرد بایدن در اغلب این موضوعات ذکر شده هنوز زود است و باید منتظر ماه‌های آینده و اقدامات دولت فعلی آمریکا بود، اما به وضوح روشن است که خروج فاجعه بار ارتش ایالات متحده از افغانستان به عنوان نقطه‌ای سیاه در کارنامه ریاست جمهوری بایدن ثبت شده است. نقطه سیاهی که با تخلیه سفارت آمریکا در کابل آغاز شد و با کشته شدن بیش از ۱۳ سرباز آمریکایی در انفجار فرودگاه کابل و جا ماندن ده‌ها هزار نفر از متحدان این کشور در افغانستان به اوج خود رسید. مطابق آخرین نظرسنجی موسسه یوگاو، ۶۲ درصد شهروندان آمریکایی مخالف عملکرد بایدن در موضوع افغانستان بوده و تنها ۳۸ درصد عملکرد او را تایید کرده‌اند.

در پایان؛ به لیست نقاط قوت و ضعف دولت فعلی آمریکا، باید تصویب موفقیت‌آمیز برنامه‌هایی چون "طرح نجات آمریکا" و "طرح زیرساخت‌ها" و از طرف دیگر ناتوانی در تصویب برنامه‌هایی چون "طرح بازسازی بهتر" و "لایحه حق رای دادن" را اضافه کرد. طرح‌ها و برنامه‌هایی که بایدن برای پیروزی حزبش در انتخابات میان دوره‌ای، بسیار به آن‌ها نیازمند است. چرا که همین حالا هم کفه‌ ترازوی کارنامه او به سمت نقاط ضعفش رفته و زنگ خطر شکست دموکرات‌ها به دلیل عملکرد ضعیف بایدن در انتخابات ۲۰۲۲ به صدا درآمده است!


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی