شناسه خبر : 84381
تاریخ انتشار : 1400/10/05 13:24
بررسی «طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان» اولویت دار شد

بررسی «طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان» اولویت دار شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی اولویت دار «طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان» موافقت کردند.

نورنیوزـگروه جامعه: در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه (۵ دی) مجلس شورای اسلامی تقاضای اعمال اولویت برای بررسی «طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان» در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

در ادامه حبیب الله دهمرده، به عنوان نماینده متقاضی بررسی اولویت دار طرح کمیسیون عمران درخصوص انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در راستای اعمال تبصره ۱ ماده ۱۰۰ آیین نامه داخلی مجلس عنوان کرد: همانطور که بارها در جریان قرار گرفتید آب جنوب شرقی کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان به رودخانه هیرمند وابسته بود و زمانی که این رودخانه به دریاچه هامون جاری می شد، مردم این منطقه هیچ نیازمندی در این خصوص نداشتند و حتی با پرداخت مالیات به حکمرانان نیز در طول تاریخ کمک می کردند.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: طی دو سال گذشته پس از ورود آمریکا و انگلیس به افغانستان، تصمیمی مبنی بر وارد کردن لطمه به نظام جمهوری اسلامی اتخاذ شد تا این سرزمین خالی از سکنه شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که به فرموده مقام معظم رهبری سیستان و بلوچستان تنگه احد جمهوری اسلامی ایران است. امروز هیچ راه جایگزینی برای تامین آب منطقه شرق کشور جز انتقال آب از دریای عمان وجود ندارد.

دهمرده با یادآوری اینکه طی ۲ سال گذشته یک قطره آب وارد ایران نشده است، اضافه کرد: این پیشنهاد چندین سال پیش به صورت عادی مطرح شد، اما امروز این طرح مورد تاکید کمیسیون عمران و دولت قرار گرفته و انتقال آب از دریای عمان، استان‌های شرق کشور را تا خراسان شمالی به آب می رساند.

وی با بیان اینکه این طرح به دنبال انتقال آب از خلیج فارس نیست،گفت:  متاسفانه شاهدیم که سایر کشورها از آب دریای عمان استفاده می‌کنند، اما ما هیچ بهره‌ای از آن نمی‌بریم. اگر امروز چاره‌ای برای آبرسانی به شرق کشور اندیشیده نشود، شرق کشور دچار مشکل خواهد شد.

نمیندگان در پایان با با ۱۸۲ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در صحن با بررسی اولویت دار طرح کمیسیون عمران درخصوص انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان موافقت کردند.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی