شناسه خبر : 84378
تاریخ انتشار : 1400/10/05 13:03
18 سال پس از زلزله، چه خبر از مرمت ارگ جهانی بم؟

18 سال پس از زلزله، چه خبر از مرمت ارگ جهانی بم؟

18 سال از زلزله بم می‌گذرد و متولیان مرمت ارگ جهانی این شهرستان اینک می‌گویند اگر بخواهد بنای مذکور مانند قبل از زلزله شود با شرایط کنونی دستکم هفت سال دیگر زمان دارد.

نورنیوزـگروه جامعه: ارگ جهانی بم از جمله آثار تاریخی به شمار می‌رود که بخش قابل توجهی از آن در زلزله فاجعه‌بار ۱۸ سال پیش دچار خسارت شد و شاید خیلی زودتر انتظار می‌رفت مرمت آن به سرانجام برسد و باید دید آخرین وضعیت آن چیست.

به گزارش ایرنا مدیر پایگاه جهانی ارگ بم می‌گوید مرمت های این مجموعه در حدود ۵۰ درصد انجام شده است؛ وی درباره تاخیر در مرمت این مجموعه نیز اینچنین پاسخ می‌دهد: آنکه گفته شده بود ۱۵ سال بازسازی بم پایان می یابد باتوجه به اعتبارات آن زمان بوده است.

ارگ بم با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال قدمت بزرگترین بنای خشتی جهان است؛ اول فروردین سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی و سال ۲۰۰۴ یعنی سال ۸۲ نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

در زلزله ۶.۶ ریشتری‌ سال ۸۲ حدود ۸۰ درصد ارگ بم ویران شد و تعداد زیادی از کشورها مانند ژاپن، فرانسه و ایتالیا اقدام به همکاری برای بازسازی آن کردند.

دبیرکل یونسکو نیز در بازدید از ارگ بم در هشتم اردیبهشت سال ۹۳ گفت: یونسکو نخستین سازمانی بود که پس از زلزله بم به این شهر آمد و در مورد ارگ بم نیز اقدامات کارشناسان آغاز شده و تا سال ۲۰۱۷ ادامه دارد.

در همین زمینه خبرنگار ایرنا با مدیر پایگاه جهانی ارگ قدیم بم درباره مرمت و بازسازی این بنای تاریخی مصاحبه کرده است تا از آخرین وضعیت مرمت آن کسب اطلاع کند؛ محسن قاسمی روز یکشنبه در سالروز زلزله بم توضیح داد: باتوجه به صحبت کارشناسان یونسکو که تنها یکسری از ساختارهای ارگ نیاز به بازسازی و مرمت دارد تاکنون ۸۰ درصد آن مرمت و بازسازی شده است اما براساس آنچه ارگ تاریخی بم قبل از زلزله بود و آنچه اکنون مشاهده می شود مرمت ها حدود ۵۰ درصد انجام شده است.

وی درباره وضعیت کنونی مرمت ها نیز می گوید: زمانی که گفته شده بود طی ۱۵ سال بازسازی بم تمام می شود با توجه به اعتبارات آن زمان بوده و اینک تمامی اعتبار ارگ قدیم با وجود تورم ها ۹ میلیارد تومان در سال است  که همه این پول برای حقوق کارگران هزینه می شود.

۱۰ کارگاه فعال در ارگ قدیم بم دایر است

مدیر پایگاه جهانی ارگ بم توضیح داد: اینک ۱۰ کارگاه در ارگ قدیم بم فعال است و پیشرفت خوبی داشتیم؛ با توجه به اینکه در ۲ سال اخیر درگیر شیوع بیماری کرونا شده بودیم به دلیل شیفت بندی ها تنها از ۵۰ درصد ظرفیت کارگران استفاده شد.

قاسمی بیان کرد: البته بیشترین مرمت و بازسازی نیز در ۲ سال اخیر رخ داده؛ همچنین بخش های وسیعی از بازسازی ارگ تاریخی بم شکل گرفته است.

مدیر پایگاه جهانی ارگ بم تاکیدکرد: در زلزله سال ۸۲ حصارهای اطراف ارگ تخریب شد و اکنون با وضعیت کنونی اعتبارات و تعداد نیروی مشغول در ارگ قدیم تنها برای تکمیل حصارها حداقل چهار سال زمان نیاز است.

یک منبع آگاه درباره عملکرد برخی از کشورهای اروپایی در دور پیشین مذاکرات وین به خبرنگار ایرنا گفت: تیم مذاکره کننده فرانسه نقش سازنده‌ای در مذاکرات ایفا نمی‌کرد و عمدتا با سنگ‌اندازی‌های خود سرعت پیشرفت در گفت و گوها را تا حد قابل توجهی پایین آورده بود.  

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نیز روز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره جدیدترین وضعیت گفت و گوهای وین گفت: در مذاکرات قبلی در مجموع رویکرد برخی کشورهای اروپایی به طور مشخص فرانسه را سازنده ندیدیم؛ انتظار ما این است که طرف فرانسوی در مذاکرات بر نقش سازنده تمرکز و کمک کند.

این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، به ایرنا گفت: حضور نمایندگان فرانسه در اجلاس وزاری خارجه گروه ۷ در لیورپول و غیبت دو روزه آنها حین کار بر روی پیش‌نویس‌ها در دور قبلی مذاکرات، باعث شد که متن‌ها پیشرفت زیادی داشته باشد؛ اما دوباره بعد از بازگشت آنها از لیورپول، مجددا روند اخلال‌گری آغاز شد.

این منبع آگاه افزود: پیش‌نویس‌ها تا حد قابل قبولی پیشرفت کرده بود؛ ولی بعد از بازگشت نمایندگان فرانسه از کنفرانس لیورپول و مخالفت آنها با پیش‌نویس‌ها، مسیر مذاکرات مختل شد؛ این امر باعث شد که در جلسه داخلی بین کشورهای ۱+۴، بحث‌هایی شکل بگیرد.

البته این اولین بار نیست که فرانسه قصد برهم زدن مذاکرات و بازی در نقش پلیس بد را دارد. فرانسوی‌ها در مذاکرات هسته‌ای قبل از ۲۰۱۵ نیز مواضع مشابهی را اتخاذ کرده و به طور خاص دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی را در قبال برجام، مدنظر قرار داده بودند.

فرانسه سال گذشته نیز در یک موضع‌گیری عجیب خواستار حضور کشورهای منطقه، به ویژه عربستان در مذاکرات شده بود.

مذاکرات ایران و ۱+۴ قرار است روز دوشنبه ۶ دی در وین از سرگرفته شود.

 این گفت و گوها که از ۸ آذر شروع شده بود، تا کنون با دو وقفه همراه بوده است؛ بار اول کشورهای اروپایی که از دریافت پیشنهادی مکتوب و جدی ایران متعجب شده بودند، درخواست تنفس و مشورت با پایتخت‌های خود شدند. بار دوم هم، بر اساس اجماع تیم‌های مختلف، طرف‌های پس از رسیدن به دستور کار مشخص و مشترک به پایتخت‌ها رفتند تا اینکه پس از تعطیلات مربوط به سال نو میلادی در شهر وین گفت و گوها را ادامه دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه در این باره گفت: با صراحت اعلام می‌کنیم با حسن نیت و جدیت و با نگاه به رسیدن به یک توافق خوب مذاکرات جدی خودمان را در وین دنبال خواهیم کرد و امیدوار هستیم طرف‌های مقابل هم با همین رویکرد وارد شوند.

وی افزود: این که طرف‌های مقابل دائم مصاحبه و اعلام کنند ما نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستیم با صدای بلند اعلام می‌کنیم اگر می‌خواهید نگرانی شما در موضوع هسته‌ای صلح‌آمیز ایران برطرف شود تمام تحریم‌های برجامی باید برطرف شود. جمهوری اسلامی ایران با منطق قوی خود مذاکرات را تا رسیدن به توافق خوب ادامه می‌دهد و زمانی که طرف‌های مقابل اراده جدی خودشان را نشان دهند روزی است که می‌توانیم از بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان در برجام سخن بگوییم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی