شناسه خبر : 84292
تاریخ انتشار : 1400/10/01 15:04
تهران میزبان نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه

تهران میزبان نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران از توافق جمهوری اسلامی، روسیه و ترکیه در خصوص برگزاری نشست سران در چارچوب مذاکرات مربوط به سوریه در ترکیب آستانه در اوایل سال آینده میلادی در تهران خبر داد.

نورنیوز-گروه سیاست: «علی‌ اصغر خاجی» مشاور اشد وزیر امور خارجه ایران در مسائل سیاسی ویژه امروز (چهارشنبه) در گفت وگویی اختصاصی با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که جمهوری اسلامی، روسیه و ترکیه توافق کرده‌اند که نشست سران در چارچوب مذاکرات مربوط به سوریه در ترکیب آستانه در ماه فوریه-مارس سال 2022 (بهمن الی فروردین سال آینده) در تهران، بسته به وضعیت اپیدمی ویروس کرونا برگزار شود.  

این دیپلمات بلندپایه ایرانی در پاسخ به سئوالی در این باره تأکید کرد: «بله، برنامه ریزی‌های لازم به منظور برگزاری نشست سران سه‌جانبه روسیه-ایران-ترکیه در حال انجام است. ما آمادگی آن را داریم تا این نشست در اوایل سال آینده میلادی (2022) در تهران انجام شود. البته همه چیز به وضعیت اپیدمی کرونا در آن زمان بستگی خواهد داشت. در مجموع سه طرف در خصوص برگزاری چنین نشستی توافق کرده‌اند و این اجلاس احتمالاً در ماه فوریه یا ماه مارس خواهد بود.»  

علی اصغر خاجی یادآور شد که موضوع بررسی نشست سران در دستورکار مذاکرات اخیر در نورسلطان قرار داشت و بعنوان بندی مجزا در بیانیه پایانی کشورهای ضامن صلح در سوریه به آن اشاره خواهد شد.

این مقام وزارت خارجه ایران در پاسخ به این سئوال که آیا نشستی در سطح بالا بین وزرای امور خارجه روسیه، ایران و ترکیه انجام خواهد گرفت، گفت: «ما در این خصوص نیز به توافق رسیده‌ایم. چنین نشستی نیز در سال آینده، احتمالا در ماه ژانویه یا اوایل فوریه (دی الی بهمن ماه) خواهد بود که طی آن مقدمات برگزاری نشست سران سه‌جانبه فراهم شود.» 

وی ادامه داد که نشست بعدی مذاکرات بین‌المللی درباره سوریه در ترکیب آستانه، چند هفته پس از نشست سران روسیه، ایران و ترکیه انجام خواهد گرفت.

آخرین نشست حضوری روسای جمهوری روسیه، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در خصوص حل و فصل مشکلات سوریه در تاریخ اول جولای سال 2020 برگزار شد و توافق شد که نشست بعدی در تهران باشد، ولی به دلیل شرایط اپیدمی کرونا این اجلاس تاکنون تشکیل نشده است.


تسنیم
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی