شناسه خبر : 83052
تاریخ انتشار : 1400/09/25 16:11
دوربین‌های آژانس برای بررسی فنی پیش از نصب در اختیار ایران قرار می‌گیرد

تایید خبر نورنیوز در گزارش گروسی؛

دوربین‌های آژانس برای بررسی فنی پیش از نصب در اختیار ایران قرار می‌گیرد

بر اساس بیانیه جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «آژانس یک نمونه دوربین را به همراه اطلاع فنی آن، در حضور بازرس آژانس در تاریخ 19 دسامبر 2021 در اختیار مقامات قضائی و امنیتی ایران قرار خواهد داد.»

نورنیوز ـ گروه سیاسی: دیروز چهارشنبه و در میانه مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+4 در وین، ایران در اقدامی داوطلبانه و برای نشان دادن حسن‌نیت خود در روند فعالیت‌های هسته‌ای، مجوز تعویض دوربین‌های آسیب‌دیده از خراب‌کاری اخیر در مجتمع تسای کرج را به بازرسان آژانس داد.

این اقدام ایران پس از درخواست‌های مکرر آژانس در دو سفر اخیر «رافائل گروسی» و در پی تحقق سه شرط «اتمام بررسی‌های قضایی-امنیتی»، «محکوم کردن اقدامات خرابکارانه علیه ایران از سوی آژانس» و «بررسی فنی و امنیتی دوربین‌های جدید» صورت گرفت.  

شرط سوم ایران یعنی بررسی فنی-امنیتی دوربین‌های نظارتی آژانس، برای اولین بار رخ داده است. 

در پی این اتفاق، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که امروز پنج‌شنبه 25 آذرماه 1400 (16 دسامبر 2021) به شورای حکام آژانس ارائه داده، بر این نکته تاکید کرده است.

گروسی در بند سوم این گزارش آورده است: «آژانس یک نمونه دوربین را به همراه اطلاع فنی آن، در حضور بازرس آژانس در تاریخ 19 دسامبر 2021 در اختیار مقامات قضائی و امنیتی ایران قرار خواهد داد.»

نکته آنکه؛ تصاویر ضبط شده توسط این دوربین‌ها طبق قانون مجلس، همچنان در اختیار ایران خواهد بود و به آژانس ارائه نخواهد شد.

پیشتر «نورنیوز» در گزارشی اختصاصی با عنوان «تعاملات نزدیک و مثبتی میان ایران و آژانس آغاز شده است» در تاریخ 18 آذرماه به آغاز تعاملات مثبت و سازنده‌ میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرده بود.

در آن گزارش همچنین به این نکته اشاره شده بود که؛ با توجه به ناتمام ماندن گفتگوهای ایران و آژانس در مورد موضوعات جاری در سفر اخیر رافائل گروسی به ایران، تدابیر جدیدی برای پیگیری روندهای ضروری از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان آغاز شده که ضمن خنثی نمودن اقدامات مغرضانه‌ای مشابه فضاسازی‌های اخیر، تکمیل کننده دیپلماسی فعال ایران در شرایط جدید است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی